رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران می گوید:یکی از مشکلات اصلی فیزیوتراپیست ها بخصوص همکاران جوان ما در ابتدای شروع فعالیت شان و هنگام تاسیس یک مرکز، سخت گیری هایی است که در خصوص صدور پروانه تأسیس مراکز فیزیوتراپی برای آن ها صورت می گیرد.

دوم مرداد روز فیزیوتراپی؛ از دخالت در کار فیزیوتراپ ها تا ۷ ماه تاخیر تعهدات تامین اجتماعی

احمد مؤذن زاده ادامه می دهد: از آنجا که ما جزو مؤسسات پزشکی هستیم و پروانه کار را از وزارت بهداشت دریافت می کنیم، برای صدور پروانه مشکلات زیادی داریم؛ بحث تأییدیه آتش نشانی، استاندارد آسانسور و اینکه باید فضای مشخص و امکانات مشخص داشته باشیم نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد که فراهم کردن این شرایط برای همکاران جوان ما سخت است.

دخالت افراد فاقد صلاحیت در کار فیزیوتراپ ها

وی مشکل دیگری که فیزیوتراپیست ها را تحت فشار قرار داده است، دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور درمانی و از جمله فیزیوتراپی می داند و می افزاید: در خصوص رشته فیزیوتراپی افرادی با عنوان طب ایرانی و اسلامی و گاه افرادی که تحصیلاتشان در رشته تربیت بدنی است در امور درمانی مداخله می کنند و می خواهند کار فیزیوتراپیست ها را انجام دهند.

وی ادامه می دهد: این مسئله در بسیاری اوقات مورد اعتراض همکاران ما بوده و لزوم مرزبندی و جلوگیری از دخالت افراد فاقد صلاحیت همواره مورد تاکید ما بوده است.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی شیراز به تعرفه های فیزیوتراپی به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های این رشته اشاره کرده و می گوید: امسال تعرفه های بخش خصوصی ما حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده درحالی که شاخص تورم کمتر از ۷۰درصد نبوده است و این رشد پایین تعرفه ها مزیت اقتصادی ما را از بین برده و به همین دلیل انجام خدمات فیزیوتراپی در شرایط فعلی در بسیاری از موارد حتی زیان ده است.

مؤذن زاده اظهار می دارد: درخصوص واقعی سازی تعرفه ها بارها با مسئولان وزارت بهداشت و دولتمردان در مجلس گفت و گو کرده ایم که حداقل رشد تعرفه ها باید درحد تورم موجود باشد؛ چراکه رشد تعرفه کمتر از نصف و درحدود یک سوم نسبت به تورم بوده و این موضوع گردش اقتصادی مراکز را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی گلایه ای هم از پرداخت سازمان های بیمه گر دارد و عنوان می کند: در مورد بیمه های پایه مشکل اصلی ما با سازمان تأمین اجتماعی است که هفت ماه در پرداخت ها به ما تأخیر دارد و این سازمان به تعهدات خودش عمل نمی کند، ضمن اینکه در خصوص بیمه های تکمیلی هم با مشکل مواجه هستیم، هم از بُعد اینکه پرداخت ها به روز نیست و هم از این جهت که سندیکای بیمه های تکمیلی می خواهد از همین تعرفه ناچیز شورای عالی بیمه را درصدی را تخفیف بگیرد و کم کند.

پذیرش دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در ادامه به خبر خوب تصویب برنامه آموزشی مقطع دکترای حرفه ای فیزیوتراپی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت اشاره می کند و ادامه می دهد: برنامه آموزشی دکترای حرفه ای انتقالی فیزیوتراپی از مقطع لیسانس و فوق لیسانس فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه ای که از مطالبات علمی و حرفه ای جامعه فیزیوتراپی بود، امسال بالاخره به تصویب رسید.

مؤذن زاده تأکید می کند: ما موافقت اصولی این موضوع را سال ۱۳۸۸ گرفته بودیم؛ یعنی ۱۴ سال طول کشید که بتوانیم موافقت اجرایی این موضوع را به صورت رسمی دریافت کنیم و ان شاالله از نیمه دوم امسال در ۶ دپارتمان دانشگاهی پذیرش دانشجو در این مقطع شروع می شود و در سال های بعد گسترش خواهد داشت.      

وی همچنین به کمبود نیروی فیزیوتراپ در کشور اشاره کرده و می افزاید:ما در سطح کشور حدود ۸۵۰۰ فیزیوتراپیست داریم که براساس استانداردهای جهانی حداقل نیاز به ۳۰ تا ۴۰ هزار فیزیوتراپ درکشور داریم.

وی ادامه می دهد: بهترین پاسخ به زندگی شهرنشینی، رشد سالمندی، افزایش وزن، ساییدگی مفاصل، پوکی استخوان، مشکلات اسکلتی عضلانی و فقر حرکتی که در جوامع صنعتی و شهرنشین بسیار رایج است گسترش فیزیوتراپی است.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی شیراز با تأکید براینکه در جوامع پیشرفته توجه بیشتری به علم و رشته فیزیوتراپی می شود؛ می گوید: فیزیوتراپی درمانی کم خطر، پرفایده و با هزینه پایین است و در خط مقدم خدمات بهداشتی درمانی می تواند به بیماران کمک کند تا فعالیت بهتر و مناسب تری داشته باشند و از بروز مشکلات حرکتی پیشگیری کند.

مؤذن زاده درخصوص سختی کار این رشته با بیان اینکه ما تلاش می کنیم که فیزیوتراپیست های بیمارستانی تحت شمول قانون ارتقای بهره وری قرار بگیرند، می گوید: درحال حاضر در مورد شمول آیین نامه ارتقای بهره وری فیزیوتراپیست ها در بیمارستان ها در مرحله نهایی و تصویب هیئت دولت هستیم  که امیدواریم این مسئله تصویب شود و همکاران بیمارستانی ما پس از سال ها به حق و حقوق خودشان برسند.

وی در همین خصوص به قرار گرفتن فیزیوتراپیست ها در معرض خطر اشعه ها و امواج اشاره کرده و می گوید: امواج ماوراء بنفش، مادون قرمز، مایکروویو، لیزر و... اشعه هایی است که فیزیوتراپیست ها با آن درگیر هستند، ضمن آنکه در رشته فیزیوتراپی به دلیل اینکه یک درمان فیزیکی، دستی و برنامه های ورزشی برای بیماران انجام می شود،رشته پراستهلاکی است که حق این افراد به درستی ادا نشده و لازم است دولتمردان به این رشته بیشتر توجه داشته باشند و بحث شمول آیین نامه ارتقای بهره وری سریع تر در مورد این رشته اجرا شود.

همکاری مؤثر ارتوپدها و فیزیوتراپ ها

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران در واکنش به چالش های عنوان شده درخصوص همکاری نکردن مؤثر و ارتباط بین ارتوپدها و فیزیوتراپیست ها هم با اشاره به اینکه ما هیچ مشکلی با جامعه پزشکی و بخصوص ارتوپدها نداریم، می گوید: اتفاقاً انجمن ارتوپدی ایران یکی از انجمن هایی است که ارتباط بسیار نزدیکی با انجمن فیزیوتراپی دارد و همایش ها و برنامه های علمی مشترک بسیاری نیز با این انجمن برگزار کرده است.

مؤذن زاده ادامه می دهد: در کنگره های سراسری انجمن های علمی ارتوپدی ایران معمولاً انجمن فیزیوتراپی ایران هم حضور دارد و ما هم در انجمن های علمی فیزیوتراپی از استادان رشته ارتوپدی ایران دعوت می کنیم؛ ضمن اینکه درعرصه بالینی یکی از رشته هایی که در صدر رشته هایی که با همکاران فیزیوتراپ ما ارتباط دارند و بیمارانشان را بنا به مشکلاتی که دارند ارجاع می دهند برای خدمات فیزیوتراپی همکاران ارتوپد ما هستند.

وی با تأکید بر اینکه ارتباطات حرفه ای بسیار خوبی بین انجمن و جامعه ارتوپدی با همکاران فیزیوتراپیست وجود دارد، می افزاید: اصولاً در یک کار تیمی است که می توانیم در گروه پزشکی نتیجه بگیریم؛ به عنوان مثال بیماری که تعویض مفصل زانو و لگن انجام می دهد و یا رباط صلیبی عمل می کند، تا زمانی که یک فیزیوتراپی خوب نگیرد، نتیجه کار خوبی که پزشک بیمار انجام داده به نحو شایسته بروز پیدا نمی کند؛ اینجا لازم است که فیزیوتراپیست در کنار ارتوپد و درکنار پزشک عمومی، پزشک ورزشی و دیگر تخصص ها قرار بگیرد و وظیفه تیمی خود را انجام دهد.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.