وضعیت ترافیک در هسته مرکزی مشهد به قدری بغرنج شده که مسئولان از بررسی و احتمال نهایی شدن محدودیت‌های ترافیکی در یک ماه آینده خبر می‌دهند.

اجرای طرح زوج و فرد در ایستگاه اما و اگرها!

به گزارش قدس خراسان، در گذشته اصطلاح «دوبله» برای پارک کردن‌های دو ردیفه در معابر استفاده می‌شد و حالا در حالی که در ساعت‌های پرتردد در معابر شلوغ شاهد توقف‌های سه‌ردیفه خودروها هستیم، هنوز عنوان مناسبی برای بیانش نداریم؛ اما مشکل شهروندان و زائران از واژه‌ها فراتر است.

ترافیک مشهد هر روز بغرنج‌تر از روز پیش، وقت زیادی از شهروندان می‌گیرد و این موضوع وقتی شفاف‌تر می‌شود که بدانیم طبق آمارها این کلانشهر مذهبی سالانه میزبان ۲۰ تا ۳۰ میلیون زائر است.

رئیس پلیس راهور مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: راه‌حل ترافیک در شرایطی که شهر مشهد از خودرو اشباع می‌شود، مدیریت ترددها در هسته مرکزی شهر است.

سرهنگ عباس عابدینی این مدیریت را احیای دوباره طرح ترافیک در هسته مرکزی شهر می‌داند و می‌گوید: این طرح بی‌شک در کنترل ترافیک مؤثر است و البته ما معتقدیم شعاع این محدودیت باید بزرگ‌تر شود.

وی با بیان اینکه با شهرداری و استانداری هم موضوع بازگشت طرح زوج و فرد را مطرح کرده‌ایم، اظهار می‌کند: این موضوع موافقان و مخالفانی در بین تصمیم‌گیران دارد که باید در شورای هماهنگی ترافیک استان به جمع‌بندی برسیم.

نقاط جاذب سفر؛ عامل ایجاد گره ترافیکی است

رئیس پلیس راهور مشهد با اشاره به اینکه ترافیک در مشهد فاصله چندانی با ترافیک تهران ندارد، بیان می‌کند: خیلی از کارشناسان مدعی هستند وضعیت ترافیک در پایتخت از مشهد بهتر است. ما ترافیک‌های خیلی ساده‌ای را گره‌دار کرده‌ایم. ترافیک تهران به خاطر تردد بالای خودروهاست؛ اما در مشهد، ترافیک غیر از عامل ترددها و نبود حجم و ظرفیت کافی معابر، به تعداد بالای نقاط جاذب سفر ربط دارد که خود عامل ایجاد گره ترافیکی است.

عابدینی، مطب‌های پزشکی در خیابان احمدآباد را بزرگ‌ترین عامل گره ترافیکی شهر مشهد توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: سال‌هاست این معضل مطرح است؛ اما آیا افتتاح مطب‌های جدید در این محدوده متوقف شده است؟ ‌خیر ما روزبه‌روز شاهد خرید املاک جدید توسط پزشکان و آغاز به کار مطب‌های جدید هستیم.

البته ترافیک خیابان احمدآباد موضوعی است که ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر هم چند روز پیش در نشست تخصصی چالش ترافیک و حمل و نقل عمومی مشهد در مورد آن گفت: در خصوص خیابان احمدآباد بررسی‌های جدی برای جابه‌جایی بیمارستان و مطب‌ها در حال انجام است و غیر از این هم راهکاری ندارد.

رئیس پلیس راهور مشهد در ادامه صحبت خود با خبرنگار ما ضمن گلایه از نقدهای غیرمنصفانه، عنوان می‌کند: یکی از منتقدان در جلسه‌ای وضعیت کنترل ترافیک خیابان احمدآباد توسط پلیس را با دو دهه گذشته مقایسه کرد.۲۰ سال پیش عرض خیابان احمدآباد همین بوده؛ اما آیا ظرفیت تقاضا، تعداد خودرو و حجم مسافر با امروز قابل قیاس است؟ الان وضعیت ترافیکی این خیابان به نحوی است که اگر یک موکب بخواهد آنجا مستقر شود، پلیس راهور باید چند ساعت تجزیه و تحلیل انجام دهد تا ببیند به لحاظ ترافیکی امکان‌پذیر است یا خیر.

۸ ارگان اصلی متولی ترافیک کجا هستند؟

وی بیان می‌کند: وقتی موضوع ترافیک مطرح می‌شود، همه انتقادها به سمت پلیس است. آیا ۱۰۰درصد  ترافیک با پلیس است؟

طرح محدودیت ترافیکی زوج و فرد در مشهد، موضوعی است که محمد سهیلی، مشاور عالی شهردار مشهد نیز در نشست تخصصی آن را راه‌حلی مناسب برای کنترل ترافیک عنوان کرد و افزود: اگر طرح ترافیک و محدودیت زوج و فرد از در خانه را دنبال کنیم، اثر مثبتی بر کاهش ترافیک خواهد داشت.

موضوع را از مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد هم پیگیری می‌کنیم. 

علی سمیعی می‌گوید: موضوع زوج و فرد قبلاً هم در محدوده اطراف حرم مطهر رضوی انجام می‌شده؛ اما به خاطر شیوع کرونا وقفه‌ای در اجرای آن پیش آمد که ادامه‌دار شد. ما دوباره طرح را به روزرسانی و دوربین‌ها و نرم‌افزارها را آماده کردیم و در جلسات کارشناسی متعددی بررسی شد. الان همه مقدمات برای اجرا آماده است.

وی اظهار می‌کند: موضوع در صف تصویب است و منتظر هستیم به تصویب دستگاه‌های ذی‌ربط مثل فرمانداری، استانداری، شهرداری و پلیس راهور برسد و اجرا شود.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد خاطرنشان می‌کند: محدودیت‌های ترافیکی یک موضوع چندوجهی است که باید از جنبه‌های مختلف توسط دستگاه‌های مسئول، بررسی شود. فکر می‌کنم این تصمیم تا یک ماه دیگر نهایی شود.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی ترافیکی در مشهد آن هم با در پیش بودن ایام عزاداری دهه آخر صفر که جزو زمان‌های پیک سفرهای زیارتی این کلانشهر است، احیای دوباره طرح محدودیت‌های ترافیکی زوج و فرد برای کاهش بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر بهترین راهکار باشد؛ اما حتماً باید زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی مانند افزایش تعداد اتوبوس‌های مربوط به این محدوده و نیز تأمین پارکینگ‌های عمومی پیش از ورود به این محدوده برای رفاه حال زائران و مجاوران فراهم شود.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.