سفیر ژاپن در تهران با انتقاد از برخی گزارش ها درخصوص تصمیم دولت ژاپن برای انتقال آب تصفیه شده نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، گفت: عملیات ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و آلودگی آن یک چهلم استاندارد جهانی است.

سفیر ژاپن: ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به دریا، خطری بدنبال ندارد

به گزارش قدس آنلاین، «آیکاوا کازوتوشی» سفیر ژاپن در تهران در گفت و گو با خبرنگار اخبار خارجی ایرنا ، در توضیحاتی درباره موضوع مجوز آژانس بین المللی انرژی اتمی به ژاپن برای ریختن بیش از یک میلیون تن پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به دریا، از برخی گزارش ها و برداشت ها از این موضوع و تصمیم دولت ژاپن برای ریختن آب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس، انتقاد کرد.

وی که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ مدیر کل امور خلع سلاح، منع گسترش سلاح‌های هسته ای و مدیر منع گسترش سلاح‌های هسته ای گروه ۷ در وزارت امور خارجه ژاپن بوده است، به سوالات ایرنا پاسخ داد.

سفیر ژاپن در پاسخ به این سوال که ژاپن چه پاسخی به برخی اتهام‌ها یا گمانه‌زنی‌ها درباره ریخته شدن بیش از یک میلیون تن فاضلاب آلوده به مواد هسته‌ای به اقیانوس دارد؟، گفت: پیش از هر چیز به شدت از پذیرفتن عبارت آب آلوده به مواد رادیو اکتیو امتناع می‌کنم. هر رآکتور هسته ای نیاز به تخلیه آب مصرفی دارد. این آب مصرفی برای که در سیستم خنک کننده راکتور استفاده می شود، آب مشابه با ترکیبات آب اقیانوس است و آلوده نیست، بنابراین آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم برنامه‌ریزی برای انجام کاری عادی است که هیچ تفاوتی با اقدامات کشورهای دیگر ندارد.

آیکاوا اضافه کرد: نکته دوم این است که کل فرآیند این اقدام از نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نهادهای مرتبط مشورت شده است و در هر مرحله با آژانس و کشورهایی که موضوع با آنها ارتباط پیدا می کند، از جمله کشورهای همسایه در مورد نحوه تخلیه این آب رایزنی کردیم.

وی با توضیح روش کار تصفیه آب نیروگاه، اظهار داشت: این آب‌ها با سامانه پیشرفته تصفیه مایع که ALPS نامیده می‌شود، تصفیه شده‌اند و یک بار هم آن را رقیق می‌کنند و در واقع میزان ماده "تریتیوم" که در آن آب وجود دارد، یک چهلم استاندارد بین المللی سازمان بهداشت جهانی برای آب شرب است. بنابراین، به هیچ وجه فکر نمی کنم کسی بتواند بگوید که این آب آلوده به رادیواکتیو است و ما می خواهیم آن را به اقیانوس بریزیم، دقت کنید به خاطر اتفاقی که برای نیروگاه فوکوشیما افتاد، این روزها همه چیز به شدت سیاسی شده است.

آیکاوا با بیان این که ما خوشحال می شویم با هر کشوری که نگرانی هایی دارد مشورت کنیم، افزود: این مشاوره پیش‌تر هم بر اساس شواهد علمی بوده و در ادامه نیز بر همان اساس خواهد بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که معتبرترین مرجع برای نظر دادن درباره این مساله است، پیوسته گفته است آنچه دولت ژاپن انجام می‌دهد مطابق با استاندارد آژانس و فرآیند استانداردهای بین‌المللی است بنابراین تنها چیزی که می‌توانم در این مقطع زمانی به کسانی که ادعا می‌کنند ما آب را آلوده کرده‌ایم بگویم، این است که ادعای شما اصلا بر اساس شواهد علمی نبوده و مطابق با استانداردهای بین المللی نیست.

سفیر ژاپن گفت: در ژاپن تقریباً بیش از ده سال طول می کشد تا تصمیم بگیریم که چه کاری را انجام دهیم و همانطور که گفتم در طول این فرآیند، ما با سایر کشورها و به ویژه با آژانس بین المللی انرژی اتمی رایزنی کردیم. ما ۱۰۰٪ مطمئن هستیم که هیچ سیستم دریایی و اکوسیستم اقیانوسی را به خطر نمی‌اندازیم.

وی در توضیح این که کره جنوبی هم درخواست کرده که تحقیقاتی جدا از تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد، بیان کرد: ما همان طورکه مراحل تخلیه آب تصفیه شده را ادامه می دهیم، مطمئن می‌شویم که سطح تریتیوم آن زیر استاندارد ایمنی بین المللی است. از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی اتمی یک کارگروه برای نظارت بر آنچه قرار است انجام دهیم، تشکیل خواهد داد و دولت کره جنوبی به همراه سایر کشورها بخشی از این گروه نظارتی است. بنابراین، من کاملاً مطمئن هستم که دولت کره جنوبی می تواند مطمئن شود که چه اقداماتی انجام خواهد شد، ما در حال برنامه‌ریزی برای انجام این کار مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستیم و بسیار به آن پایبندیم.

سفیر ژاپن: ریختن آب نیروگاه فوکوشیما به دریا، خطری بدنبال ندارد

مدیر اسبق منع گسترش سلاح‌های هسته ای در گروه ۷، اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان بین المللی است، کره جنوبی یکی از اعضای محترم آژانس بین المللی انرژی اتمی است و همانطور که قبلا هم گفتم، دولت کره جنوبی بخشی از این گروه نظارتی در مورد روند واقعی انجام علمیات است و از نزدیک شاهد جزییات خواهد بود. بنابراین من یقین دارم که آنها مطمئن خواهند شد که آنچه ما در حال برنامه ریزی برای انجام آن هستیم مطابق با استانداردهای بین المللی است.

آیکاوا در پایان گفت: همانطور که گفتم، برخی کشورها از این روند برای سیاسی کردن کل فرآیند استفاده کرده اند اما به نظر من همه گفت و گوها باید بر اساس شواهد و داده های علمی باشد. ما از به اشتراک گذاشتن هر گونه نتیجه نظارت با جوامع بین المللی بسیار خوشحال خواهیم شد.

گفتنی است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که در ۴ ژوئیه (۱۳ تیر ماه) به دولت ژاپن ارائه شد، به این نتیجه رسید که طرح رهاسازی آب نیروگاه فوکوشیما، با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

کره جنوبی در میان روند بهبود روابط با ژاپن، کره جنوبی گفته است که بر اساس تحلیل خود از پیشنهاد توکیو، به نتیجه گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل احترام می‌گذارد، اگرچه احزاب مخالف نگرانی‌هایی را در مورد این اقدام مطرح کرده‌اند، از سوی دیگر چین از ژاپن خواسته است که این طرح را اجرا نکند و گفت که بررسی ایمنی آژانس، به معنی این نیست که ژاپن چراغ سبزی برای تخلیه آنچه چینی ها آب آلوده به مواد هسته‌ای به دریا می‌خوانند، خواهد داشت.

در نیروگاه فوکوشیما، بعد از انفجار ناشی از زلزله در ماه مارس سال ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹)، هنوز آب به رآکتورهای آن تزریق می‌شود تا خنک شوند و مخلوطی از آب‌های زیرزمینی و باران همچنان به داخل ساختمان‌های راکتور جریان می‌یابد و در تماس مستقیم با سوخت ذوب شده یا زمانی که با آب رادیواکتیو انباشته شده در ساختمان‌ها مخلوط می‌شود، آلوده می‌شود.

بنا به گفته دولت ژاپن، آب آلوده طی مراحلی از طریق یک سیستم پردازش مایع پیشرفته که تقریباً تمام مواد رادیواکتیو به جز تریتیوم را حذف می کند، قبل از ذخیره شدن در مخازن که منطقه وسیعی از سایت را اشغال می کنند، انجام می شود. شرکت تپکو که مسئولیت پاکسازی این نیروگاه را بر عهده دارد، تاکید کرده است که از کار انداختن راکتورهای نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی بدون دفع آب تصفیه‌شده انباشته شده در این سایت کامل نمی‌شود.

تپکو و دولت ژاپن قصد دارند پس از رقیق کردن آن با آب دریا تا یک چهلم غلظت مجاز طبق استانداردهای ایمنی ژاپن، به تدریج آب تصفیه شده را از طریق یک تونل زیر آب به دریا در فاصله ۱ کیلومتری نیروگاه تخلیه کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.