یک نماینده پیشین عراقی خواستار ورود اقلیم کردستان به پروژه تهاتر نفت در مقابل گاز کشورش با ایران و همچنین استفاده از ایران به جای ترکیه برای صادرات نفت این کشور شد.

ایران جایگزین ترکیه برای صادرات نفت عراق/ اقلیم کردستان وارد پروژه تهاتر با ایران شود

به گزارش قدس آنلاین، غالب محمد، نماینده پیشین پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه تاکید کرد که در صورت شکست مذاکرات با ترکیه برای از سرگیری صادرات نفت، بغداد می‌تواند از ایران به عنوان گذرگاهی برای صادرات نفت استفاده کند.

وی گفت: استان سلیمانیه به مرزهای ایران نزدیک است و دولت مرکزی عراق می‌تواند برای تکمیل روند تهاتر نفت در مقابل گاز از این استان استفاده کند. علاوه بر این اگر با آنکارا نیز به راه حل نرسیدیم می توانیم از طریق همین استان به ایران نفت صادر کنیم.

این نماینده پیشین خاطرنشان کرد: امکان این وجود دارد که سهمیه نفتی اقلیم کردستان را وارد پروژه تهاتر با ایران کنیم و از موقعیت استان سلیمانیه برای اجرای این پروژه استفاده کنیم.

وی گفت که به وسیله لوله کشی و یا تانکر حمل سوخت می توان نفت عراق را به پالایشگاه های ایران انتقال داد.

پیش از این صباح صبحی، عضو کمیسیون نفت و انرژی در پارلمان عراق در گفت‌وگویی تاکید کرد: اجرای توافق نفتی با ایران تلاش مبارکی است که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق انجام داد به ویژه اینکه ما به میزان کافی ذخیره نفت سیاه داریم.

وی با بیان اینکه کمیسیون نفت و انرژی پیش از این اعلام کرده بود که برای حل بحران برق و مشکلات شهروندان نیاز مبرم به گاز داریم، خاطرنشان کرد: این کمیسیون تلاش می‌کند که نشستی با حضور مسئولان ذیربط برگزار کند تا مضمون توافق تهران و بغداد، فواید آن و مدت اجرای آن بررسی شود. این ها سوالاتی هستند که کمیسیون نفت و انرژی پارلمان جوابی برای آن ها ندارد و تنها در سطح رسانه ای اعلام شد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق اخیرا در اظهاراتی گفت که راه حل هایی برای حل بحران برق از جمله راه حل های آنی، میان مدت و بلند مدت وضع کردیم.

وی با بیان اینکه تولید برق به دلیل اقدامات دولت به ۲۶ هزار مگاوات رسیده است، تاکید کرد که راه حل‌های میان مدت به بحران برق و واردات گاز پایان می‌دهد.

السودانی گفت که صادرات گاز ایران به دلیل تحریم های آمریکا متوقف شده بود.

نخست وزیر عراق گفت که با ایران توافق کردیم که در مقابل نفت از آن کشور گاز وارد کنیم.

وی اعلام کرد که اکنون بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه‌های برق به پایان رسیده است و واردات گاز از ایران از سر گرفته شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.