وزیر دفاع بولیوی از علاقمندی این کشور به پهپادهای ایرانی به منظور محافظت از مرزهای خود در برابر جنایت‌هایی مانند قاچاق مواد مخدر خبر داد.

علاقمندی بولیوی به پهپادهای ایرانی/ رد نگرانی‌ آرژانتین از توافق دفاعی لاپاز-تهران

به گزارش قدس آنلاین، ادموندو نوویو (Edmundo Novillo) وزیر دفاع بولیوی در نشستی مطبوعاتی با ابراز علاقه این کشور به پهپادهای ایرانی با فناوری پیشرفته اعلام کرد از این طریق می‌توانند حتی مناطق کوهستانی را رصد کرده و تصاویر را به صورت لحظه‌ای برای نیروهای مسلح ارسال کنند. وی افزود: فناوری آن‌ها می تواند نیازهایی را که ما مطرح کرده‌ایم، برآورده کند.

وی با اشاره به درخواست دولت آرژانتین مبنی بر ارائه اطلاعات در مورد توافق دفاعی اخیر میان بولیوی و ایران گفت: درخواست آرژانتین ناشی از نگرانی «اغراق‌آمیز» یک نماینده «اسرائیلی» این کشور بود. این مقام بولیویایی بدون ارائه اطلاعات دقیق‌تر در مورد نماینده آرژانتینی، درخواست این کشور با توجه به انتخابات پیش‌رو در این کشور همسایه را یک «نمایش» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه آرژانتین روز دوشنبه با ارسال یادداشتی به سفیر بولیوی در بوئنوس آیرس، خواستار اطلاعاتی درباره دامنه مذاکرات و توافق‌های احتمالی امضا شده هفته گذشته میان وزرای دفاع ایران و بولیوی در تهران شد. در بولیوی نیز قانونگذاران مخالف دولت، ارائه گزارش از سوی وزیر دفاع را خواستار شدند.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی و ادموندو نوویو وزیران دفاع ایران و بولیوی صبح ۲۹ تیر در تهران تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های دفاعی و امنیتی امضا کردند.

امیر آشتیانی با بیان اینکه تلاش کردیم وزیر دفاع بولیوی از دستاوردها و ظرفیت‌های وزارت دفاع در ابعاد مختلف آشنا شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیازمندی‌های کشور بولیوی در حوزه دفاع مرزی و مبارزه با قاچاق موادمخدر سعی شد در زمینه تجهیزات، تعاملاتی با این کشور داشته باشیم که این همکاری می‌تواند الگویی برای سایر کشورها در آمریکای جنوبی باشد.

وزیر دفاع بولیوی نیز در این مراسم ضمن قدردانی از وزیر دفاع ایران، سفرش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما در کشورمان در حوزه قاچاق کالا و موادمخدر و کنترل مرزها نگرانی‌هایی داریم که ضمن درخواست کمک از ایران در این موارد، امید است در حوزه دانشگاهی نیز با دانشگاه نظامی ایران همکاری دوجانبه داشته باشیم.

به گفته نوویو، این کشور در تلاش است تا برای مواجهه با مشکلاتی که گریبانگیر این کشور است، بتواند از مسیر ارتباط با برخی نهادها، توان خود در حوزه علم و فناوری را توسعه دهد. وی تاکید کرد: این یک تهدید نیست و ما نمی‌توانیم خود را به نوعی به اقداماتی که می‌تواند حملات یا چیزی شبیه به آن را ایجاد کند، تسلیم کنیم. ما صلح‌طلب هستیم.

بولیوی به عنوان کشوری محصور در خشکی در مرکز آمریکای جنوبی قرار دارد و با آرژانتین، برزیل، پاراگوئه، پرو و ‌شیلی مرز مشترک دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.