مراسم نخل‌برداری روستای دشتغران طبس گلشن به عنوان یکی از سنت‌های دیرینه مردم این دیار در عاشورای حسینی است که جلوه های با شکوهی از عشق ارادت به حسین (ع) را متجلی می‌سازد.

مراسم نخل‌برداری روستای دشتغران طبس گلشن

به گزارش قدس‌آنلاین، شور حسینی مراسم نخل‌برداری روستای دشتغران طبس گلشن از چند دهه پیش نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده که برای دیدن این مراسم و شرکت در آن به این روستا مسافرت می‌کنند.

اوج عزاداری محرم در روز عاشورا است. صبح این روز پیش از طلوع آفتاب مردم با حالت خاصی در مجلس عزاداری شرکت می‌کنند. در این روز چهره مردم گرفته و ماتم زده است و در برخورد با یکدیگر بر دشمنان امام حسین (ع) «لعنت» می‌فرستند.

صبح عاشورا در محل هیئت رضوی دشتغران مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز می‌شود و بعد از آن عزاداران با «حلیم» پذیرایی می‌شوند و همزمان در یکی از خانه‌های محب اهل بیت (ع) مراسم عزاداری دیگری برگزار می‌شود و بعد از اتمام عزاداری به سمت هیئت برای برداشتن «نخل»(سمبولیک تابوت امام حسین (ع)) حرکت می‌کنند.

«نخل» حدود چهار و نیم تا ۵ متر طول و دو و نیم متر عرض دارد و ارتفاع این نخل بیش از سه متر است. چهارچوب آن از چوب‌های قطور و محکمی درست شده و عاشورای هر سال با پارچه‌های مخمل سبز، عکس‌های شهدای روستا و مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) و آینه‌های بزرگ آراسته می‌شود. شاخه‌هایی از درختچه‌هایی به نام «مورد» که خوشبو هستند به نخل بسته می‌شوند و به چوب‌هایی که در اطراف پیشانی «نخل» به طول بیست سانتیمتر رو به بالا نصب شده نارنج فرو می‌کنند.

چند کبوتر نیز به بالای آن می‌بندند و مردم به نیت برآورده شدن حاجاتشان از یک ضلع این نخل وارد شده و از ضلع مقابل خارج می‌شوند و به چوب‌های آن دست می‌کشند و آن را می‌بوسند.

دسته زنجیرزنی به سمت نخل حرکت می‌کند و به دور نخل حلقه می‌زند و به سمت جلوی نخل حرکت می‌کنند و ساعت تقریبا ۹ که شد تعداد زیادی از جوانان معروف به «زیر نخلی» را که دور «نخل» حلقه زده‌اند نخل را بلند می‌کنند، این افراد پارچه‌های بزرگی را بر شانه و کمر خود می‌بندند تا بتوانند «نخل» سنگین را بر شانه خود تحمل کنند. آنها در تمام طول و عرض قاعده آن متصل به هم قرار می‌گیرند.

«نخل» به طرف مزار شهدا با شور خواستی برده می‌شود که در جلو آن دسته کفن پوشان و زنجیرزن‌ها هستندکه با شور زیادی به عزاداری می‌پردازند.دسته کفن‌پوشان توسط نونهالان روستا تشکیل شده است که جلوتر از همه هستند. در پشت نخل نیز دسته سینه‌زنی است و افراد زیادی نیز از زن و مرد با نوحه و ندا این کاروان را دنبال می‌کنند.

بعد از بازگرداندن «نخل» ا ز مزار شهدا به محل اولیه (هیئت رضوی) مراسم خاتمه پیدا می‌کند. گرمای پنجاه درجه ظهر تابستان و یا سرمای زمستان هیچ خللی در ارادهی شرکت کنندگان و ترتیب دهندگان این مراسم مردمی ایجاد نمی‌کند. در روز عاشورا و دیگر روز ها گاو و گوسفند و شتر زیادی در مسیر دسته های زنجیرزنی قربانی می‌کنند.

مراسم نخل‌برداری روستای دشتغران طبس گلشنمراسم نخل‌برداری روستای دشتغران طبس گلشن

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.