۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 899470

وزیر دفاع آمریکا امروز جمعه ادعا کرد، کشورش در کنار متحدان خود با آنچه او "رفتار قلدرمآبانه" چین خواند مقابله می‌کند.

اتهام‌زنی وزیر دفاع آمریکا علیه چین

به گزارش قدس‌آنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز در جریان سفرش به استرالیا مدعی شد، آمریکا در کنار کشورهایی که با "رفتار قلدرمآبانه" چین مبارزه می‌کنند، می‌ایستد.

لوید آستین به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اواخر پنجشنبه وارد شهر بریزبین استرالیا شدند تا در اجلاس دوجانبه سالانه طی امروز و فردا با همتایان و دیگر مقامات استرالیایی شرکت کنند. محور این نشست توافقی مشهور به توافق "آکوس" بین استرالیا، آمریکا و انگلیس با موضوع تامین زیردریایی های با نیروی پیشران هسته‌ای است.

آستین پیش از نشستش با ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا مدعی شد، هر دو کشور از بابت فاصله گرفتن چین از قوانین و هنجارهای بین‌المللی که مناقشات را به شکل صلح آمیز و بدون فشار حل می‌کنند، نگران هستند.

آستین در گفتگو با خبرنگاران گفت: "ما شاهد اعمال فشار آزاردهنده جمهوری خلق چین از دریای چین شرقی گرفته تا دریای چین جنوبی و همینجا در حوزه جنوب غرب آسیا بوده‌ایم. ما به پشتیبانی از متحدان و شرکای خود همچنان که آنها از خود در برابر رفتار قلدرمآبانه دفاع می‌کنند ادامه خواهیم داد."

چین در سال‌های اخیر موانع تجاری رسمی و غیررسمی علیه چند کالای صادراتی استرالیا در واکنش به سیاست‌های این کشور إعمال کرده است.

بعد از تغییر دولت استرالیا در انتخابات سال گذشته میلادی، روابط این کشور با چین کمی گرمتر شد. از سوی دیگر بعد از به اشتراک گذاری اسرار هسته‌ای آمریکا با استرالیا، روابط دوجانبه این دو کشور نیز به سطح جدیدی ارتقا یافت.

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا برنامه ریزی کرده تا در پایان سال جاری میلادی هم به آمریکا و هم به چین سفر کند.

استرالیا تحت توافق شراکتی آکوس سه زیردریایی از کلاس ویرجینیا را از آمریکا خریده و پنج زیردریایی جدید از کلاس آکوس را در همکاری با انگلیس می‌سازد.

اخیرا بیش از ۲۰ قانونگذار جمهوریخواه آمریکا به جو بایدن درباره‌ "تاثیر غیرقابل قبول این توافق بر تضعیف ناوگان آمریکا در صورت عدم وجود برنامه تقویت تولید زیردریایی در داخل آمریکا" هشدار دادند. این نامه در ادامه مورد توجه رسانه‌های استرالیایی قرار گرفت.

آلبانیز اظهار کرد، درباره این که آمریکا این سه زیردریایی را به کشورش تحویل می‌دهد "بسیار مطمئن" است.

او اظهار کرد، این اطمینان را بعد از مذاکراتش با چند سیاستمدار جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا در اوایل ماه ژوئیه در اجلاس ناتو در لیتوانی کسب کرد.

او اضافه کرد:‌ "چیزی که من را متعجب ساخت حمایت متفق القول آنها از توافق آکوس و روابط بین استرالیا و آمریکا بود.

مارلز نیز گفت که اجرای توافق آکوس ادامه دارد.

او ادامه داد: ما اساسا به توافقی با دولت بایدن درباره اینکه چطور استرالیا زیردریایی با نیروی هسته‌ای را کسب کند رسیده‌ایم و با سرعت در حال ادامه دادن این مسیر هستیم.

آلبانیز امروز جمعه پس از استقبال از آستین و بلینکن در مراسمی با حضور رسانه‌ها، به همراه آنها وارد نشستی شد که در آن پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا، سفیر آمریکا در استرالیا و سفیر استرالیا در آمریکا شرکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.