فرماندار شهرستان مینودشت گفت: تنش‌آبی شهرستان مینودشت از مرز بحران گذشته و عدم همکاری مردم در مصرف بهینه مشکل را دو چندان کرده‌است.

تنش آبی مینودشت از مرز بحران گذشت

به گزارش قدس انلاین،  شهرستان مینودشت یکی از شهرستان‌های شرق گلستان است که با بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت، حدود ۷۵هزار نفر جمعیت دارد و با فاصله ۱۱۶ کیلومتری از مرکز استان جزو قدیمی‌ترین شهرستان‌های ایران شناخته شده و پیشینه زیادی دارد.

این شهرستان باتوجه به اینکه در اقلیم کوهستانی و جلگه‌ای واقع شده دارای چشمه‌ها و رودخانه‌های بسیار زیادی است.

در سال‌های اخیر عواملی مانند خشکسالی، کاهش نزولات جوی و کاهش سفره‌های آب زیرزمینی بیشتر مناطق کشور را دچار کمبود آب و تنش آبی نموده که استان گلستان، به ویژه شهرستان مینودشت از این قاعده مستثنی نیست.

* عدم همکاری مردم در مصرف بهینه آب تنش آبی شهرستان را دوچندان کرده است

فرماندار شهرستان مینودشت  اظهار کرد: تنش‌آبی در حوزه شهرستان مینودشت تنها مختص روستاها نبوده و شهر مینودشت نیز مشکل کمبود آب‌شرب را دارد که در کنار کاهش آب سفره‌های زیرزمینی،عدم همکاری مردم در مصرف بهینه آب یکی از عوامل مهم و موثر در این کمبود آب است.

علی ملکان اظهار کرد:شبکه آبرسانی و توزیع شهرستان فرسوده بوده و زیرساخت‌های اولیه برای تامین آب و توزیع آن نیز مشکلات و کمبودهایی دارد.

وی تصریح کرد: تنش‌آبی شهرستان مینودشت از مرز بحران گذشته و حدود ۵۰ درصد از مناطق شهری ما نیز دچار کمبود آب و قطعی آب در طول شبانه‌روز هستند.

*حفر سه حلقه چاه برای رفع مشکلات آب شرب

فرماندار شهرستان مینودشت با اشاره به اینکه شهرستان مینودشت در شبانه‌روز ۴۵ لیتر در ثانیه کمبود آب دارد خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود آب در این شهرستان سه حلقه چاه حفر شده که تاکنون یکی از این چاه‌ها وارد مدار شده و دو حلقه دیگر با توجه به افزایش عمق چاه‌ها، در حال مطالعات کارشناسی بوده تا مطمئن شویم شبکه آبرسانی و توزیع شهرستان  این افزایش عمق را تحمل کرده و باعث مشکلات بعدی نشود.

وی ادامه داد: با وارد شدن این سه حلقه چاه به مدار مشکل کمبود آب شرب شهر و تعدادی از روستاها برطرف خواهد شد و حل این مشکل در صورتی پایدار خواهد بود که مردم به مصرف بهینه آب اهتمام ویژه داشته و نهایت همکاری را داشته‌باشند.

*مردم در مصرف بهینه آب نهایت همکاری را داشته باشند.

ملکان با تاکید بر مصرف درست آب توسط شهروندان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا ظرف یک‌ماه آینده مشکل عمده آب‌شرب مردم شهرستان برطرف شود.

وی بیان کرد: بخشی از آب‌شرب روستاها از چشمه‌های اطراف و برخی دیگر از چاه‌های حفر شده تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان مینودشت ابراز کرد: با وجود رودخانه‌ها و چشمه‌های بسیار در حوزه این شهرستان، در چندسال گذشته خشکسالی،کاهش نزولات جوی و دیگر عوامل سبب خشک‌شدن آب بسیاری از رودخانه‌ها شده و آب سفره‌های زیرزمینی بسیار کاهش یافته‌است.

* افزایش ۲ لیتر بر ثانیه به آب شرب شهرستان مینودشت

سرپرست شرکت آب‌منطقه‌ای گلستان در این رابطه گفت: برای جبران کمبود آب شرب در شهرستان مینودشت از فروردین ماه تا ۲۷ خردادماه با شعار "جهادآبرسانی" توانستیم آب شرب این شهر را ۲۲ لیتر در ثانیه افزایش دهیم.

ابوالفضل رحیمی اظهار کرد: در این مدت چاه‌های حفر شده بازسازی و خطو انتقال تعمیرشدند که با این اقدامات ۲۲ لیتر در ثانیه به آب‌شرب مینودشت افزوده شد.

وی تصریح کرد: همچنین آب‌شرب مجتمع چهل‌چای را از فروردین ماه امسال با ۵۳ لیتر درثانیه تا تیرماه امسال به ۶۷ لیتردرثانیه افزایش پیدا کرده‌است.

کمبود آب در برخی از نقاط مشکلاتی را در سطح استان ایجاد کرده است.

فرهنگ استفاده صحیح در مصرف آب توسط مردم یکی از عوامل بسیار مهم در جبران کمبود آب بوده و باید در این حوزه اقدامات عملیاتی گسترده‌ای انجام‌شود.

با این حال می‌بایست مسئولان استان گلستان با برنامه‌ریزی های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود در راستای تامین آب شرب برای مردم استان، اقدامات مصوب شده را اجرا کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.