یک فوق تخصص درد، به تشریح روش های درمانی برای کمردرد و دیسک کمر پرداخت و گفت: ابتدا باید روش های غیر تهاجمی را مورد توجه قرار داد و اگر جواب نداد، سراغ دیگر روش ها رفت.

قابل توجه مبتلایان به دیسک کمر/ دیسک کمر را عمل کنیم یا نه؟

حسین عدل خو، افزود: روش‌های مختلفی برای درمان کمردرد وجود دارد که در گام نخست استفاده از روش غیرتهاجمی و محافظتی است که به بیمار توصیه می‌کنیم انجام بدهد.

وی ادامه داد: استراحت، آب درمانی، فیزیوتراپی، طب سوزنی و…، به عنوان روش‌های غیرتهاجمی برای درمان کمردرد هستند که به بیمار توصیه می‌شود.

عدل خو گفت: اصولاً این روش‌های غیرتهاجمی برای دیسک ساده جواب می‌دهد، مخصوصاً هفته‌ای ۳ تا ۴ بار آب درمانی که همان راه رفتن در آب است.

این فوق تخصص درد افزود: اگر روش‌های غیرتهاجمی جواب نداد، سراغ تزریق‌ها می‌رویم که در کلینیک و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

عدل خو در توضیح روش‌های تزریقی برای درمان کمردرد، گفت: در این روش‌ها، با استفاده از دستگاه عکس برداری، منطقه ملتهب را پیدا می‌کنیم و با سوزن‌های مخصوص، التهاب را از بین می بریم.

وی تاکید کرد: توجه داشته باشیم که این روش، مُسکن نیست، بلکه تغذیه بافت را درست می‌کند.

عدل خو با اشاره به تأثیر روش‌های تزریقی که ۷۰ تا ۸۰ درصد جواب می‌دهد و باعث بهبود کمردرد می‌شود، ادامه داد: قرار نیست با استفاده از این روش‌ها، بیمار کاملاً خوب شود. زیرا، ما معتقدیم اگر ۵۰ درصد از درد مزمن هم کاهش پیدا کند، قابل قبول است. زیرا، دانش ما اجازه صد درصد درمان را نمی‌دهد.

این فوق تخصص درد با عنوان این مطلب که روش‌های تزریقی بدون بیهوشی و بستری است، افزود: لیزر هم درمان مناسبی است و برای بعضی از بیماران، خوب جواب می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از بیماران شرایط عمل جراحی را ندارند، گفت: عمل دیسک کمر تا ۴۰ درصد با موفقیت همراه است، اگر جراح حاذق باشد و شرایط مهیا باشد.

عدل خو افزود: میزان موفقیت عمل جراحی دیسک کمر در نوبت دوم به ۲۰ درصد می‌رسد. لذا، هیچ کجای دنیا، مستقیم سراغ جراحی دیسک کمر نمی‌روند؛ بلکه در ابتدا از روش‌های غیرتهاجمی و تزریق استفاده می‌کنند و اگر جواب نداد، سراغ جراحی می‌روند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.