اسلام دین تبلیغ است و تبلیغ آمیخته‌ای از علم و تخصص و هنر است. برقراری ارتباط با مخاطب و بیان آنچه او نیاز دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است و مبلغ دینی باید به این مهم توجه داشته باشد.

به همت طلبه‌های نوجوان و جوان، مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد و در دهه نخست ماه محرم سال جاری انجام شد/ پای کار «تبلیغ» از عنفوان جوانی

در همین راستا، شاهد اقدام مبتکرانه مدرسه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد در اعزام طلاب این مدرسه به عنوان مبلغان نوجوان و جوان، به برخی از روستاهای شهرستان چناران در دهه نخست ماه محرم الحرام سال جاری بوده ایم. در ادامه بخش‌هایی از گفت وگوی خبرنگار قدس با حجت الاسلام والمسلمین روح الله امامی پور، معاون تربیتی و تبلیغی شعبه شماره 2 این مدرسه در ارتباط با این طرح را می خوانید.
 

20 سال سابقه فعالیت

حجت الاسلام والمسلمین روح الله امامی پور ابتدا به سابقه فعالیت این مدرسه می‌پردازد و می‌گوید: مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) حدود 20 سال است در مناطق بولوار طبرسی، شهرک شهید رجایی و... در سطح شهر مقدس مشهد سابقه فعالیت دارد و شعبه شماره 2 این مدرسه نیز حدود12 سال است در شهرک شهید رجایی، ابتدای بولوار حر، مشغول فعالیت است. این مدرسه‌ها زیر نظر استاد بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای نظافت، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، اداره می‌شوند.
 

توجه به تبلیغ از همان ابتدای ورود طلاب به حوزه‌های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین امامی پور درباره چگونگی مطرح شدن طرح اعزام طلاب نوجوان و جوان از سوی این مدرسه به عنوان مبلغ، خاطرنشان می‌کند:

جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای نظافت که مدیریت عالی این مدارس را برعهده دارند، همیشه به من و سایر همکارانم توصیه می‌کنند، طلابی که برای تحصیل درس‎های حوزوی وارد این مدرسه‌ها می‌شوند، از ابتدا باید در کنار تحصیل، برایشان برنامه‌های تبلیغی در نظر گرفت. دلیل ایشان این است که هر فرد طلبه نمی‌تواند نسبت به اوضاع و وضعیت کشور و جامعه اسلامی بی‌اطلاع و بی‌تفاوت باشد. دلیل دیگراین است که طلاب با حضور در بین اقشار مختلف مردم و به‌ویژه نوجوانان، جوانان و محصلان در مناطق مختلف و به‌خصوص مناطق روستایی و کم‌برخوردار باید با برقراری ارتباط دوستانه، بتوانند تجربیات ارزشمندی در عرصه تبلیغ را کسب کنند.
 

 دنبال یک کار نو و جذاب در موضوع تبلیغ بودیم

وی با اشاره به اینکه موضوع پرداختن به تبلیغ و اعزام مبلغ در دو ماه محرم و صفر بیش از ایام دیگر در میان حوزه‌های علمیه و عموم مردم مورد استقبال قرار می‌گیرد، اظهار می‌دارد: افراد مبلغ در دو ماه محرم و صفر و همچنین در ماه مبارک رمضان با حضور در مناطق مختلف، به بیان موضوعات دینی و مذهبی می‌پردازند، اما ما در ماه محرم الحرام سال جاری و با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده به دنبال یک اقدام نو و جذاب در موضع اعزام مبلغ به روستاهای مورد نظر بودیم. به همین دلیل از پایان ماه ذی‌القعده با هماهنگی مسئولان مربوط و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تصمیم گرفتیم 35 نفر از طلبه‌های 18 تا 20 ساله از شعبه 2 مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) مشهد را در دهه نخست ماه محرم سال جاری به روستاهای اطراف شهرستان چناران اعزام کنیم.
 

چگونگی انتخاب و آموزش طلاب اعزامی

معاون تربیتی و تبلیغی این مدرسه درباره چگونگی انتخاب و آموزش طلبه اعزامی به این طرح می‌گوید:

براساس دستورالعمل و ضوابط موجود، همه متقاضیان تحصیل در مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) و از جمله شعبه 2 این مدرسه‌ها پس از برگزاری آزمون و مصاحبه و کسب نظر استادان گزینش مورد پذیرش قرار می‌گیرند و برای تحصیل در این مدارس انتخاب و معرفی می‌شوند. عوامل مختلفی از جمله کسب رتبه و نمره و معدل خوب در آزمون‌ها و امتحانات مربوط و... از جمله مواردی هستند که در موفقیت این طلاب و برای اعزام به این طرح مؤثر هستند.

ضمن اینکه طلاب شعبه 2 این مدرسه، معمولاً پس از سه سال تحصیل، زیر نظر استادان مجرب و متبحر از حوزه‌های علمیه خراسان و قم،  مباحث مرتبط با موضوعات تبلیغ را در دوره‌های آموزشی و مهارتی فرا می‌گیرند و به عنوان مبلغ آماده می‌شوند.

دوره آموزشی مهارتی اشاره شده دراین طرح در دو بازه زمانی 40 روزه و هشت روزه و با حضور استادان متبحر و مجرب از حوزه‌های علمیه خراسان و قم و مرتبط با موضوعات تبلیغ برگزار شد. در این دوره‌ها این افراد درس‌ها و سرفصل‌های دیگری  مانند مهارت چهره به چهره، روش تبلیغ فامیلی، روش ذکر مصیبت‌خوانی، روش منبر و خطابه، کلاس‌داری، پاسخ به پرسش‌ها و... را فرا گرفتند.
 

بازی و سرگرمی درکنار تبلیغ  

حجت الاسلام والمسلمین امامی پور درباره چگونگی ارتباط مسائلی مانند بازی و سرگرمی با تبلیغ موضوعات دینی توسط طلاب اعزامی بیان می‌دارد: نکته مهم در اجرای این طرح، برقراری ارتباط دوستانه، متواضعانه و سازنده با مخاطبان است. برقراری انس و الفت و دوستی بین طلاب و جامعه هدف یعنی نوجوانان و جوانان نقش مهمی در موفقیت این طرح داشته است. دراین طرح طلاب اعزامی در میان نوجوانان و جوانان 12 تا 20 ساله و در برنامه‌هایی مانند  فعالیت‌های ورزشی، بازی و تفریح، اردو، جلسات سرود و شعر، برپایی ایستگاه صلواتی، نرمش و ورزش، مسابقات کشتی، فوتبال، گعده‌های دوستانه، فوتبال دستی، برپایی جلسات عزاداری و سینه‌زنی، آموزش احکام شرعی در قالب بازی، طبیعت گردی و... حضوری فعال داشته‌اند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.