وزیر امور خارجه سوریه که به تهران سفر کرده از فشار دولت آمریکا بر کشورهای عربی برای عادایسازی و ببازسازی روابطشان با سوریه و ایران خبر داد و گفت: ملتهای عرب از این فشارها و اعمال نفوذ منزجر و خسته شده‌اند.

فیصل مقداد: توافقات تهران و سوریه وارد مرحله عملیاتی شده/ از بهبود روابط ایران و اعراب خوشحالیم

قدس آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود پس از مذاکراتی طولانی و فشرده با وی در تهران، سفر ابراهیم رئیسی به دمشق و توافقنامه های امضا شده در این دیدار را صفحه جدیدی در روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم این دوره از روابط دستاوردهای بزرگ و زیادی در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه گامهای عملی در این مسیر و اجرای توافقات آغاز شده، افزود: سفر آقای رئیسی صرفاً برای حل و فصل مسائل اقتصادی نبود بلکه برای حل مسائل سیاسی و بین المللی نیز بود. به هر کشوری که تلاش می‌کند مانعی برای گسترش روابط کشورهای منطقه با یکدیگر شود، اعلام می‌کنیم کشورهای منطقه از این موضوع خسته و منزجر شده‌اند.

فیصل مقداد با اشاره به تهدید کشورهای عربی از سوی آمریکا به دلیل بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، همچنین فشار این کشور بر اعراب برای بهبود روابط با ایران، گفت: معتقدیم کشورهای عربی اعتماد به نفس بالایی دارند و برای خود کرامت قائل هستند. کشورهای غربی نمی‌خواهند حقی برای کشورهای عربی قائل باشنند ولی ما با جدیت پیگیر تماس‌ها و دیدارها با دیگر کشورهای عربی هستیم.

وی افزود: تصریح کرد: خوشحالیم که تحولات فعلی در راستای بازگشت روابط بین برخی کشورهای عربی و ایران در جریان است.

فیصل مقداد با بیان اینکه اتفاقاتی که امروز در رژیم صهیونیستی در حال رخ دادن است، نشانگر عمق بحران‌های آن است و این رژیم جعلی است و تلاش می‌کند به شهرک‌نشینی‌های خود ادامه دهد، تصریح کرد:  ملت اصیل در سرزمین‌های اشغالی ملت فلسطین است و خوشحالیم از انتفاضه‌ها و دستاوردهای ملت فلسطین. اقدامات این رژیم را به خاطر جنایات علیه ملت فلسطین محکوم می‌کنیم.

حامیان اسرائیل شریک جنایات آن هستند

وزیر خارجه سوریه گفت: ۳۰۰ شهید فلسطینی در این مدت به شهادت رسیدند که در بین آنها زنان و کودکان بودند. کشورهایی که از این رژیم حمایت می‌کنند در جنایات آن شریک هستند.

فیصل مقداد در بخش دیگری از سخنان خود به اشغال بخش‌های از سرزمین سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: جولان به وطن اصلی خود بازخواهد گشت و شهروندان سوری تلاش دارند به وطن واحد خود جمهوری عربی سوریه بازگردند.

وی تاکید کرد: از همه تلاش‌ها برای وحدت بخشی بین اعراب و مسلمانان حمایت می‌کنیم و از دیپلماسی فعال ایران در این مسیر تمجید می‌کنیم.

المقداد گفت که با همتای ایرانی درباره روند آستانه و اشغالگری آمریکا در شرق سوریه صحبت کرده است و افزود: می‌خواهم به کنگره آمریکا بگویم که این جنایاتی که در سوریه انجام می‌دهند و جنایات جنگی است، مطمئنا پایان خواهد یافت و ملت مقاوم سوریه اجازه نمی‌دهند که این اشغالگری ادامه یابد و ملت سوریه آنها را مجبور می‌کنند از خاک سویه عقب نشینی کنند.

حضور آمریکا در خاک سوریه نامشروع و اشغالگری است

این دیپلمات عالیرتبه سوریه بیان کرد: حضور آمریکا در شمال شرق سوریه نامشروع است. چون سوریه این را درخواست نکرده و سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی است که صرفا اهداف اسرائیل و آمریکا را محقق می‌کند.

وزیر خارجه سوریه خطاب به کشورهایی که با آمریکا همراهی کردند، افزود: سوریه و دوستان سوریه ناتوان نیستند که به وجود داعش پایان دهند. آمریکا تلاش می‌کند ابزارهای خود را از منطقه جابه جا کند تا اهدافش را محقق و سیاست یکجانبه گرایی خود را ادامه دهد.

المقداد ادامه داد: از همه کشورهای غربی می‌خواهم به حمایتشان از تروریسم و تشویق و حمایت از هر اقدامی که مخالف حقوق بشر و حقوق ملت‌هاست، پایان دهند.

وزیر خارجه سوریه بیان کرد: در رابطه با آخرین تحولات سوریه بحث و تبادل نظر کردیم. برادران در تهران مجددا حمایت خود را از سوریه در زمینه‌های مختلف اعلام کردند و در تلاشیم این روابط در همه زمینه‌ها گسترش یابد. در خصوص روابط ایران و کشورهای عربی از این روابط حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم ادامه یابد. 

* در تلاشیم پناهندگان به سوریه بازگردند

وی گفت: ما خواستار روابط بین‌المللی متوازن بین همه طرف‌ها هستیم. در تلاشیم پناهندگان به سوریه بازگردند. غربی‌ها تلاش می‌کنند پناهندگان به سوریه باز نگردند و می‌گویند شرایط در سوریه مناسب نیست. در تلاشند هیمنه و سیطره خود را بر سوریه و کشورهای منطقه بیشتر کرده و بر ثروت‌های منطقه سیطره یابند. با نهادهای سازمان ملل برای تحقق اهداف انساندوستانه همکاری می‌کنیم، ولی با اهداف کشورهای غربی همگام نخواهیم شد. آنها تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت سوریه وضع کردند. ملت ما در حسکه تلاش می‌کند بطری آب به دست بیاورد، ولی به خاطر تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند به آب دست پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.