ایمیلی در آوریل ۲۰۲۱ از یک کارمند فیس بوک به زاکربرگ ارسال شده که با اشاره به این پلتفرم بیان می دارد که با «فشار مستمر از سوی ذینفعان خارجی از جمله کاخ سفید» برای حذف محتوای «دلسرد کننده» در مورد واکسن کرونا مواجه شده است.

دستور کاخ سفید به فیس‌بوک: اخبار ضدآمریکایی را حذف کن!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، به تازگی اسنادی محرمانه از سوی یکی از نمایندگان مجلس امریکا، درز شده که نشان می دهد کاخ سفید  محتوای فیس بوک رسانه اجتماعی شرکت متا را با توجه به مقتضیات و منافع خود دستکاری می کند.

جیم جردن، یکی از نمایندگان مجلس امریکا از اوهایو در رشته ای از توییت‌ها، فاش کرد که دولت بایدن فیس بوک را تحت فشار قرار داده است تا نظرات محافظه کارانه را سانسور کند. بر این اساس، شرکت متا تحت مستقیم فشار جو بایدن حساب افراد «دوجین اطلاعات نادرست» را در فیس بوک و بسیاری از صفحات و حساب های خود رادر اینستاگرام حذف کرد.

او این افشاگری را با استناد به اسنادی تحت عنوان «فایل های فیس بوک» که تاکنون منتشر نشده و در احضاریه کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده، انجام داده است. این اسناد و اسناد دیگری که به تازگی برای کمیته ارائه شده است، ثابت می‌کند که بایدن از اختیارات خود برای وادار کردن فیس‌بوک به سانسور آمریکایی‌ها  سوءاستفاده کرده و مانع گفتمان آزاد شده است.

بر طبق اظهارات جردن، آنها تنها پس از اینکه کمیته اعلام کرد قصد دارد مارک زاکربرگ را مورد سوال قرار دهد، توسط فیس بوک در اختیار کمیته قرار گرفته است.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا نشستی را برای روز پنجشنبه برنامه ریزی کرده بود تا تصمیم بگیرد که آیا زاکربرگ را به دلیل تحقیر کنگره نگه دارد یا نه، با این استدلال که مدیر عامل میلیاردر متا عمدا از پیروی از احضاریه ارسال شده توسط کمیته در ماه فوریه در ارتباط با کمیته فرعی منتخب امتناع کرده است.

جردن در ادامه رشته توئیت خود تصریح کرد که فیس‌بوک و اینستاگرام با سانسور، سیاست‌های تعدیل محتوای خود را در نتیجه «فشار غیرقانونی» از سوی دولت بایدن تغییر دادند.

او بیان داشت، متا تحت فشار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در ژوئیه 2021 رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک را عاملی برای انتشار اطلاعات نادرست واکسن کووید و در نتیجه کشتار مردم معرفی کرده، قرار گرفته بود. بر همین منوال، این شرکت کمتر از یک ماه از تیم های خط مشی محصول خود خواست تا برخی از سیاست ها را برای مقابله با کووید و اطلاعات نادرست واکسن تغییر داده و تهاجمی تر کنند.

اسناد مرتبط با این موضوع، شامل ایمیلی در آوریل 2021 از یک کارمند ناشناس فیس بوک به زاکربرگ و شریل سندبرگ، مدیر عامل سابق متا است که با اشاره به این پلتفرم بیان می دارد که با «فشار مستمر از سوی ذینفعان خارجی از جمله کاخ سفید» برای حذف محتوای «دلسرد کننده» در مورد واکسن کووید 19 مواجه شده است.

جردن نیز ایمیلی در همان ماه را  از اندی اسلاویت، مشاور ارشد سابق بایدن خطاب به نیک کلگ، رئیس فیسبوک در امور جهانی، منتشر کرد که در آن از اینکه فیس بوک یک میم با عنوان «شما یا یکی از عزیزانتان واکسن کووید را مصرف کردید؟شما ممکن است حق داشته باشید...» را حذف نکرده بسیار خشمگین شده بود.

کلگ در آن زمان استدلال کرد که حذف این پست نمونه ای از نقض و تهاجم به مرزهای آزادی بیان است.

بر اساس این اسناد، مدیران فیس‌بوک ظاهراً به این درخواست پاسخ دادند و به شرکت پیشنهاد کردند که روابط خود با کاخ سفید را دوباره جمع‌بندی و بررسی کند.

جردن در پایان، همکاری فیس بوک را دلیل توقف بازخواست کمیته، بر شمرد و متذکر شد که اگر این شرکت به تعهد خود برای همکاری کامل با تحقیقات کمیته پایبند نباشد، دوباره مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

با توجه به این رویداد، می توان نتیجه گرفت که محتوای رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک بر اساس سیاست های کاخ سفید، تنظیم می گردد و انتشار صرف هر مطلبی تحت عنوان آزادی بیان که شعار این پلتفرم هاست، معنایی ندارد. حال مشخص است که کاخ سفید تا جایی آزادی شبکه های اجتماعی را موجه می داند که در راستای منافع آن بوده و کارکرد قابل ملاحظه ای برای تامین آن داشته باشند.

فائزه سادات یوسفی، خبرنگار سیاست خارجی

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.