دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲۳ میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی در یک سال وارد کشور شده است.

ورود بیش از ۲۳ میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی به کشور

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، کاظم خاوازی در جمع اعضای کمیسیون کسب‌ و کارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: میزان بهره‌وری در بخش کشاورزی کشور در قیاس با حجم منابع مصرفی بسیار پایین است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: دزر واقع خلاء بهره‌گیری از زیرساخت‌های دانش بنیان و تکنولوژی روز دنیا در این حوزه باعث شده است تا نتوانیم بهره‌وری را در این بخش به قواره لازم ارتقا ببخشیم.

وی بحث مصرف بی‌رویه آب و تغییر کاربری اراضی را دو مشکل اساسی عنوان کرد و گفت: این دو بخش هم حوزه کشاورزی را با چالش مواجه کرده و هم منابع آب و خاک را در معرض تهدید قرار داده است.

خاوازی بیان کرد: میزان بهره‌وری در حوزه کشاورزی بسیار پایین است و در این حوزه طی سال‌های گذشته دچار شکاف عملکردی بسیار بزرگی به لحاظ توسعه زیرساختها و فناوری بوده‌ایم که به راحتی نمی‌توان این خلاء را پوشش داد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار کرد: مشکلات بخش کشاورزی ما آنچنان عمیق است و دغدغه‌های متعددی از این حیث برای فعالان این بخش وجود دارد که بروز چالش‌های پیچیده در آینده در موضوع امنیت غذایی و بخش کشاورزی از جمله آن است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که برنامه‌ای برای کشاورزان آینده نیز وجود ندارد و ناچار به اجرای سیاست‌های کلان غلط و متناقضی هستیم که از گذشته وجود داشته و اصلاح نشده‌اند. این شرایط، ضرورت بازنگری‌های جدی و سریع را در این بخش با نگاهی به ظرفیت دانش روز و پتانسیل حوزه دانش‌بنیان ما ضروری می‌سازد.

خاوازی گفت: در راستای حل معضلات این حوزه چاره‌ای جز استفاده از میان‎بر فناوری نداریم، لذا به همکاری و کمک همه افراد دخیل در زنجیره تامین بخش کشاورزی نیاز داریم.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید بررسی شود در حال حاضر چه ایده‌هایی برای توسعه بهره‌وری در بخش کشاورزی و کاهش مصرف منابع آن وجود دارد و اگر ایده‌ای پخته و قابل اجرا باشد ما به عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در کنار آن خواهیم ایستاد و آن ایده حمایت حداکثری به عمل خواهیم آورد.

وی با اشاره بر اهمیت توجه به اصلاحات اساسی در بخش اقتصاد کشاورزی، خاطر نشان کرد: در این زمینه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بخش‌های مختلف در قامت تسهیلگر به ایفای نقش می‌پردازد و در بخش‌هایی نیز مستقلا می‌توان کمک و همراهی لازم را به ثمر رساند.

خاوازی گفت: آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲۳ میلیون تن مواد غذایی و محصولات کشاورزی در یک سال وارد کشور شده است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور افزود: صرف حدود ۲۰ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، آن هم در حالی که از صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی ما در سال گذشته حدود پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود، حکایت از دو بحث دارد؛ فقدان بهره‌وری و سنتی ماندن رویکردها در بخش کشاورزی.

استفاده از فناوری منجر به خلق بهره وری می شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: استفاده از تکنولوژی روز و توجه به ظرفیت‌های بخش دانش‌بنیان در فعالیت‌های کشاورزی، علاوه بر اینکه از نظر صرفه اقتصادی و میزان سودآوری به نفع بخش کشاورزی است، خلق بهره‌وری را نیز منجر خواهد شد و بر ارتقای شاخص‌های محیط زیست نیز اثرات مثبتی دارد.

محمدرضا توکلی زاده اظهار کرد: پیوند فعالیت‌های بخش کشاورزی با تکنولوژی و حوزه دانش بنیان، در کنار انتخاب بذر صحیح، موجب افزایش تولید محصولات، بهره‌وری بیشتر، سود افزون‌تر و نیز، آسیب کمتر به محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود. کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که به این مسیر ورود کرده و فعالیت کشاورزی را با محوریت دانش و تکنولوژی، بسیار مقرون به صرفه کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: کشاورزی با تکیه بر فعالیت دانش‌بنیانی، سبب می‌شود با تولید محصولات مرغوب و مطلوب بازارهای جهانی، درآمد ارزی بیشتری نیز به واسطه صادرات این محصولات نصیب کشورمان شود.

وی تاکید کرد: استفاده از تکنولوژی روز در تولید محصولات کشاورزی، موجب بهره‌وری بیشتر سطوح زیر کشت می‌شود؛ برداشت ۳.۵ تن گندم از هر هکتار به نسبت آب، انرژی اتلاف شده و دور ریز این بخش، دیگر فاقد صرفه اقتصادی است.

توکلی زاده اضافه کرد: اگر کشت با کنترل‌های لازم و با اتکا به دانش روز و با استفاده از بذر اصلاح شده صورت بگیرد، برداشتی چندبرابری از هر هکتار رقم می‌خورد و در این وضعیت درآمد بیشتری هم نصیب کشاورزان خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به تجربه خود در بهره‌‎گیری از ظرفیت‌های دانش محور در عرصه کشاورزی و کشت گلخانه‌ای اشاره‌ای داشت و تاکید کرد: باید جایگاه دانش را در عرصه فعالیت‌های اقتصادی سنتی تبیین و تحکیم کنیم، چرا که به تجربه می‌دانیم و دیده‌ایم که ظرفیت‌های دانش‌بنیان ما را به سمت بهره‌وری و حفاظت منابع هدایت می‌کند.

وی بیان کرد: از جمله تجارب موفق در این حوزه، استفاده از گرمای ناشی از فعالیت‌های صنعتی برای فعالیت‌های گلخانه‌ای است. با بهره‌گیری از زیرساخت‌های دانش‌محور، می‌توان گلخانه‌ها را در کنار صنایع فعال نمود و انرژی این بخش را جهت تولید در بخش کشاورزی، بهره‌ور و از هدررفت آن جلوگیری کرد.

توکلی زاده بیان کرد: بازچرخانی و استفاده چندباره آب حاصل از تبخیر در گلخانه‌ها و در نهایت استفاده از همان آب در صنعت، راهبرد دیگری است که به مدد تکنولوژی محقق شده و ماحصل آن بهره‌ور کرد. منابع و کاهش هدررفت آب است و در نهایت محصولاتی از هر دو بخش حاصل می‌آید که ظرفیت حضور در بازارهای جهانی را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از ضرورت آموزش نیروی کار فعال در بخش خصوصی برای آشنایی با ظرفیت‌های دانش بنیان و توسعه زیرساخت‌های تحقیقاتی در بخش صنعت، تاکید کرد: اگر بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی ما با حوزه دانش‌بنیان پیوند خورد.

وی تاکید کرد: به طور قطع هم حضور تولیدات ما در بازارهای جهانی رقابت‌پذیر خواهند بود و هم بهای تمام شده تولید، مدیریت شده و ارزش افزوده برای فعالیت تولیدی ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.