یک مشاور و روانشناس اجتماعی گفت: ورود افراد غیرمتخصص، منفعت‌طلب، فاقد تحصیلات آکادمیک و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای به مقوله درمان بیماری اعتیاد، مشکل‌ساز شده و از دید مسوولان ذی‌ربط هم پنهان مانده است.

ورود افراد غیرمتخصص به مقوله درمان اعتیاد مشکل‌ساز شده است

به گزارش قدس آنلاین«حدیث جلیلیان» روز چهارشنبه افزود: یکی از مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر جامعه بشری است، سوءمصرف مواد یا به اصطلاح قدیمی و البته نه چندان صحیح اعتیاد است.

وی اضافه کرد: امروزه راهکارها و روش‌های متنوعی برای درمان این بیماری از سوی صاحب نظران پزشکی، روانشناسی و علوم اجتماعی مطرح شده است که هر یک دارای نقاط قوت و ضعف هستند.

این مشاور و روانشناس اجتماعی گفت: شاید بهترین درمان برای این بیماری درمان جامع با بهره‌گیری از نظریات تمامی علوم مرتبط باشد که با درمانی چند بُعدی به جای درمان‌های تک بُعدی، آثار درازمدت و ماندگارتری را در فرد از خود به جای خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: معمولاً اعتیاد ناشی از یک سبک زندگی بیمارگونه است که امروزه بخوبی توسط پژوهش‌های مختلف تشریح، تفسیر و اثبات شده است.

جلیلیان گفت: بنابراین همانگونه که در سبب شناسی و تفسیر علل ایجاد این بیماری و گرایش افراد به اعتیاد به مواد، به سراغ سبک زندگی افراد و ابعاد مختلف آن می‌رویم، بی‌گمان در مقوله درمان هم باید تمامی ابعاد زندگی فرد را تحت تغییر و اصلاح قرار داده و به دنبال درمانی همه جانبه در فرد بیمار باشیم.

وی اضافه کرد: آنچه که از این نکات بخوبی تفهیم می‌شود این است که درمان اعتیاد کاری بسیار تخصصی و صدالبته دشوار و زمانبر بوده و دلیلِ این دشواری، تنوعِ ابعادِ مختلفِ درگیر در این بیماری از جمله بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و شغلی و البته تفاوت‌های فردی موجود در نوع بشر بوده و نیازمند کار کارشناسی توسط افراد صاحب نظر، مسلح به علوم روز جهان و به طور قطع آموزش دیده است.

مشاور و روانشناس اجتماعی یادآور شد: آنچه که امروزه در سطح جامعه شاهد آن هستیم، ورود افراد غیرمتخصص، منفعت‌طلب، فاقد تحصیلات آکادمیک و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای و حتی صلاحیت‌های اخلاقی، به مقوله درمان بیماری اعتیاد است که نکته‌ای بسیار حایز اهمیت بوده و متاسفانه از دید مسوولین ذی‌ربط، پنهان مانده است.

وی گفت: به عنوان نمونه رشدِ قارچ گونه عطاری‌های سطح شهر، که به صورت غیرتخصصی و تنها با دید منفعت مالی، به این عرصه ورود کرده‌اند گواهی بر این مدعاست.

جلیلیان عنوان کرد: اگر به یکی از این عطاری‌های سطح شهر سری بزنید به روشنی در خواهید یافت که فرد حاضر در آن مکان تنها یک فروشنده صرف بوده و هیچ‌گونه تخصصی در شناخت داروهای گیاهی و میزان و نوع ارایه داروها برای بیماری‌های مختلف ندارد.

وی افزود: آنچه که در این فروشگاه‌ها به روشنی و بدون هیچ‌گونه نظارتِ علمی، قضایی و انتظامی روی می‌دهد، فروش موادمخدر و یا به قولی داروهای مخدر است که در برخی کلینیک‌های درمانی زیرنظر پزشک و افراد متخصصِ آموزش دیده برای درمان بیماری اعتیاد به بیماران ارایه می‌شود که از جمله مهمترین این داروها می‌توان به انواع شربت و قرص‌های متادون در دوزها و برندهای مختلف، شربت‌ تریاک (تنتور) و قرص بوپرونورفین اشاره کرد.

این مشاور و روانشناس اجتماعی گفت: یقیناً استفاده از این داروهای مخدر بدون نظارت و رعایت پروتکل‌های درمانی توسط افراد وابسته به مصرف مواد، نه تنها راهگشا و اثربخش نبوده، بلکه در بسیاری از موارد به دلیل مصرفِ بدون نظارت و فاقد ارایه توضیحات تکمیلی و تخصصی توسط فروشنده به خریدار، منجر به افزایش مصرف دوز روزانه و وابستگی بیشتر و شدیدتر و حتی آوردوز توسط فرد مصرف کننده می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و حتی مرگ وی را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: آنچه مسلم است در صورت ادامه این روند و فروش آزادانه این داروهای مخدر و در دسترس بودن این داروها برای عموم افراد جامعه بخصوص نوجوانان، به زودی و در سال های نه چندان دور، می‌بایست بروزِ سونامیِ افزایش آمار افراد وابسته به مصرف مواد در جامعه را به انتظار بنشینیم که این مسئله، ورود، مداخله و برخورد جدی دستگاه‌های انتظامی و قضایی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را می‌طلبد تا هرچه زودتر از بروز یک فاجعه انسانی و اجتماعی پیشگیری کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.