۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 901204

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال جاری ۲۲ هزار و ۵۲۰ هکتار پنبه در ۱۷ شهرستان استان کشت شده که این رقم در مقایسه با سال جاری حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۰ درصدی کشت پنبه در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، غلامحسین ساربان در خصوص کشت پنبه در استان طی سال جاری اظهار کرد: یکی از محصولات استراتژیک، مهم و شاخص استان پنبه است. در سال جاری ۲۲ هزار و ۵۲۰ هکتار پنبه در ۱۷ شهرستان استان کشت شده که این رقم در سال گذشه ۲۵ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است. یعنی کشت پنبه در استان حدود ۱۰ درصد کاهش داشته؛ زیرا به علت زمان نامناسب واردات نفت و شکر به کشور، قیمت پنبه در زمان برداشت دچار افت شدید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در کشور بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار پنبه کشت می‌شود که سهم سطح زیرکشت پنبه در خراسان رضوی ۲۲ تا ۲۵ درصد از این عدد است. در گذشته استان سطح وسیع‌تری برای کشت پنبه داشت اما در طول ۲۰ سال گذشته ۲۶ هزار هکتار از سطح مزارع پنبه استان کاهش پیدا کرده و در حال حاضر از ۲۹ کارخانه پنبه در استان، ۱۰ واحد تعطیل هستند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از ۲۲ هزار و ۵۲۰ هکتار زمین زیر کشت استان، ۵۴ هزار تن پنبه برداشت شود، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت پنبه به طور دقیق مشخص نیست. انتظار کشاورزان این است قیمت هر کیلو پنبه ۴۰ هزار تومان باشد زیرا کشت این محصول هزینه سنگینی دارد. عملکرد پنبه در هر هکتار ۲.۵ تن بوده و با قیمت ۴۰ هزار تومان، درآمد ناخالص هر هکتار ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

ساربان اضافه کرد: پنبه می‌تواند با محصولات رقیبی مانند گوجه‌فرنگی و چغندرقند رقابت کند. به همین دلیل با توجه به اینکه پنبه کالایی اساسی است، دولت باید در زمینه قیمت‌گذاری و مدیریت واردات الیاف و نفت کشور کمک کند تا کشاورز آسیب نبیند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۲۰ سایت پنبه در استان تعریف شده که در این سایت‌ها مسائل مربوط به خلاء عملکرد مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد. همچنین بازدیدهایی را برای پنبه‌کاران استان و شهرستان‌ها برگزار می‌کنیم. در این سایت‌ها معرفی ارقام جدید، تراکم مناسب بوته در هکتار، تاریخ کشت مناسب، تغذیه مناسب گیاهی، مدیریت عوامل خسارت‌زا، آفات و علف‌های هرز و سایر مسائل پنبه مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در زمینه پنبه است، تصریح کرد: بالغ بر ۱۰ رقم پنبه در استان کشت می‌شود. امروزه به سمت ارقامی رفتیم که می‌توانند در کمتر از ۵ ماه محصول تولید و به ازای هر متر مکعب آب راندمان بهتری نشان دهند. کشاورزان استقبال خوبی از تغییر در رقم داشتند.

ساربان ادامه داد: در همین راستا مزارع مشارکتی ارقام را در ۶ شهرستان سبزوار، رشتخوار، نیشابور، سرخس، درگز و تایباد اجرایی کردیم تا کشاورزان از نزدیک ارقام جدید را ملاحظه کرده و به سمت این ارقام حرکت کنند و بحث آب نیز مدیریت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی پنبه در زمان کاشت، آفت تریپس زرد پنبه است، عنوان کرد: در سه سال گذشته بسیج همگانی علیه تریپس زرد پنبه در استان آغاز شده و بذر پنبه‌ها با سموم مخصوص ضد عفونی می‌شود. در سال جاری بالغ بر ۷۲۰ تن بذر پنبه با این روش ضد عفونی شده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از سطح زیر کشت پنبه استان کاملا مکانیزه است، عنوان کرد: علت کم بودن سطح زیر کشت مکانیزه، خُرده‌مالکی شدید است. پنبه محصولی بود که باعث رشد اقتصادی پسته و زیره سبز در قسمت‌های زیادی از استان شد. کل باغات پسته استان ناشی از درآمد مزارع پنبه در گذشته بود اما در حال حاضر پنبه به سمت اراضی با آب و خاک شور و کیفیت پایین‌تر رانده شده است. گرچه این اتفاق افتاده اما همچنان پنبه جزو محصولات شاخص استان است.

ساربان بیان کرد: مهم‌ترین و بیشترین هزینه در محصول پنبه، برداشت آن است. در گذشته عده زیادی استقبال می‌کردند که در مزارع کشاورزی کار کنند اما اکنون کارگران حتی کسانی که شغل و درآمد ندارند و تحت پوشش حمایتی دولت هستند از کار در مزارع کشاورزی و باغات استقبال نمی‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما برداشت پنبه است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم تعداد کمباین‌های پنبه‌چینی را افزایش دهیم. در حال حاضر تعدادی کمباین تامین شده و امیدواریم شرایط را به سمتی ببریم که بخش عمده‌ای از مزارع پنبه را با دستگاه برداشت کنیم تا قیمت تمام شده پنبه کاهش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.