جنگ نرم فرهنگی امریکا از طریق ایجاد برخی سازمان‌های غیردولتی و حمایت از فعالیت‌های آنها صورت می‌گیرد و ترویج بی بندو باری در میان جوانان و غربی‌سازی فرهنگ مردم عراق به صورت رسمی در دستورکارقرار گرفته است.

گفت و گو با کارشناسان درباره پشت پرده تحرکات مشکوک واشنگتن برای ترویج فرهنگ غربی و همجنسگرایی در عراق / استحاله فرهنگی؛ کلیدواژه جنگ نرم آمریکا

بررسی تاریخ استعمار حاکی از آن است که فرهنگ‌، باورها و ارزش‌های بومی، تنها بخش قابل اتکا در برابر نفوذ مهاجمان و چه بسا عامل قیام‌ها و استقلال طلبی‌ها بوده است؛ طی قرن جدید به دلیل رشد و پویایی افکار عمومی، امکان استعمار به شیوه گذشته وجود ندارد و استعمارگران ناگزیر به شیوه‌های جدیدی برای شکستن سد دفاعی ملت‌های تحت سلطه روی آورده اند. از بین بردن باورها و ارزش‌ها و حصار فرهنگی ملت‌ها نخستین گام در راه بی هویت کردن و آسیمیلاسیون (همگون سازی فرهنگی) ملتها، برای درهم شکستن مقاومت آنان و دستیابی به اهداف توسعه طلبانه استعمارگران بوده است.

طی هفته‌های اخیر فعالیت‌های «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق اعتراضات مختلفی را در پی داشته است تا جایی که  برخی مقامات بغداد نسبت به توطئه واشنگتن در ترویج فرهنگ غربی اباحه گری و بویژه همجنسگرایی در این کشور برای به انحطاط کشاندن جوانان عراقی هشدار دادند و حتی تجمعات اعتراضی مردمی در این رابطه برگزار شد. این مسئله حتی واکنش روحانیت عراق را هم در پی داشته است تا جایی که عمار حکیم و مقتدی صدر نیز در این رابطه هشدار دادند و خواستار مقابله با مصادیق آن شدند.

گفت و گو با کارشناسان درباره پشت پرده تحرکات مشکوک واشنگتن برای ترویج فرهنگ غربی و همجنسگرایی در عراق / استحاله فرهنگی؛ کلیدواژه جنگ نرم آمریکا

پشت پرده انتصاب سفیر جدید چیست؟

«محمد علی الحکیم» مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفتگو با قدس درباره تحرکات سفیر جدید آمریکا در عراق گفت: «آلینا رومانوفسکی» با اهداف خبیثانه ای وارد عراق شده و رفتار او خارج از عرف دیپلماتیک است؛ موضوع زمانی مهم تر جلوه می‌کند که وی بر خلاف بیانیه‌ السودانی نخست وزیر عراق که به هیچ یک از مسئولین سیاسی و رهبران احزاب این کشور حق ارتباط مستقیم با سفرا و دیپلمات‌های خارجی نمی‌دهد طی دوران حضور خود دیدارهای متعددی با مقامات، سیاسیون و سران احزاب مختلف برقرار کرده است. چنانکه شاهد نشست سفیر آمریکا با طرف‌های کُردی قبل از تصویب بودجه و صدور یک بیانیه شدید اللحن از سوی مسعود بارزانی بودیم.

الحیکم با بیان اینکه تحرکات مشکوک سفیر آمریکا در حالی اتفاق می‌افتند که رومانوفسکی به عنوان سفیر فوق العاده در عراق فعالیت می‌کند اظهار داشت: او خارج از عرف دیپلماتیک و روند مرسوم وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های خود را نه به وزارت خارجه که به صورت مستقیم به کاخ سفید و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا ارائه ‌می‌کند و تنها سفیر فوق‌العاده آمریکا محسوب می‌شود که به صورت مستقل و بدون مشورت با وزارت خارجه حق تصمیم‌گیری درباره مسائل را دارد. وی افزود: درواقع این کارویژه‌ها در کنار پیشینه فعالیت رومانوفسکی در سی‌آی‌ای و «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» یکی از قدرتمندترین بازوهای واشنگتن در زمنیه جنگ نرم و براندازی، اهداف پشت پرده انتصاب وی به عنوان سفیر آمریکا در عراق را نمایان‌ می‌سازد.

هدف، استحاله فرهنگی عراق

به گفته این تحلیگر مسائل عراق تحرکات مشکوک رومانوفسکی اما محدود به فعالیت‌های سیاسی نمی‌ماند و اقدامات خارج از عرف وی در زمینه فرهنگی نشان از برنامه‌ریزی پیچیده آمریکا با بازیگری رومانوفسکی دارد. برگزاری دیدارهای خارج از عرف سفیر آمریکا در ماه مبارک رمضان بدون توجه به موازین شرعی و اسلامی مصداق دهن کجی‌ و عبور از خطوط قرمز رومانوفسکی نسبت به موازین فرهنگی عراق است.

الحکیم با بیان اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی، اعزام گروه‌هایی از جوانان عراق به مراکزی در آمریکا، ایجاد و سازمان‌دهی برخی تشکل‌های فرهنگی در قالب NGOها و تشکیلات غیردولتی از سوی سفارت آمریکا در عراق شاید در نگاه اول جذاب و فوق العاده به نظر برسند تاکید کرد: قطعا این اقدامات اهداف پلیدی را دنبال می‌کنند. درواقع این اقدامات با هدف رواج اباحه‌گری در میان جوانان وکم اهمیت جلوه دادن مسائل دینی و ترویج سهل‌انگاری نسبت به واجبات مذهبی و پرداختن به لذات آنی و زودگذر دنیوی، استحاله فرهنگی عراق را هدف قرار داده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در این زمینه متوجه سیاسیون عراق است که اجازه دخالت‌های غیرقابل قبول آمریکا در این کشور را می‌دهند، تصریح کرد: متاسفانه باید بگویم که امروز سفیر آمریکا حاکم بلامنازع عراق محسوب می‌شود و هیچ اراده‌ای در دولتمردان عراق برای بیان جمله کافی است در قبال رفتارهای رومانوفسکی وجود ندارد. این بزرگترین ننگ برای سیاسیون عراق محسوب می‌شود که در قبال تحرکات رومانوفسکی کوچکترین اعتراضی از خودشان نشان نمی‌دهند.

به گفته الحکیم توافق امنیتی ننگین سال ۲۰۰۸ بین دو کشور عملا قدرت واکنش را از سیاسیون عراق سلب کرده و مردم عراق تاوان سیاست‌های دولتمردان گذشته را می‌پردازند؛ در این توافق که به تصویب پارلمان عراق رسیده آمریکا مسئول برقراری دموکراسی و حفظ نظام سیاسی عراق شناخته شده است.

گفت و گو با کارشناسان درباره پشت پرده تحرکات مشکوک واشنگتن برای ترویج فرهنگ غربی و همجنسگرایی در عراق / استحاله فرهنگی؛ کلیدواژه جنگ نرم آمریکا

جنگ نرم آمریکا علیه عراق

«محمد الیاسری» کارشناس مسائل عراق نیز در این باره تاکید کرد: نفوذ سفیر آمریکا در عراق تا به حدی است که عملا دولتمردان این کشور زیر نظر او فعالیت می‌کنند و بدون درنظر گرفتن تمایلات او دست به تصمیم‌گیری و اقدامات در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمی‌زنند.

الیاسری با اشاره به اقدامات ضداخلاقی و ضداسلامی رومانوفسکی، تحرکات سفیر آمریکا در عراق را خطرناک توصیف کرد و افزود: اقدامات سفارت آمریکا در راستای جنگ نرم ایالات متحده در عراق و منطقه است و ساده لوحانه است اگر تصور کنیم هدف این اقدامات فقط عراق است. به نظر می‌رسد بعد از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سفارت آمریکا در بغداد تقویت شده و به مرکز فرماندهی فعالیت‌های ایالات متحده در منطقه غرب اسیا تبدیل شده است و حضور فردی با سابقه رومانوفسکی به عنوان سفیر موید این مسئله است.

به گفته کارشناس مسائل سیاسی عراق جنگ نرم فرهنگی رومانوفسکی از طریق ایجاد برخی سازمان‌های غیردولتی و حمایت از فعالیت‌های آنها صورت می‌گیرد و ترویج بی بندو باری در میان جوانان و غربی‌سازی فرهنگ مردم عراق به صورت رسمی در دستورکار آمریکا قرار گرفته است.

به گفته الیاسری سیطره آمریکا بر تصمیم گیری‌های کلان اقتصادی همچون ایجاد بانک فدرال و همزمان با آن تحریم بانک‌های عراق این هراس را در میان دولتمردان عراقی ایجاد کرده است که آمریکا با کنترل کردن کامل فروش نفت و چرخه پول در این کشور می تواند به راحتی اقتصاد ما را فلج کند و نگرانی از این مسئله آنها را از پرداختن به جنگ نرم آمریکا باز داشته است. وی با اشاره به برگزاری تجمعات اعتراضی مردم عراق طی هفته‌های گذشته نسبت به تحرکات سفیر آمریکا اظهارداشت: خواسته مردم عراق تغییر رویکرد سیاسی آمریکا در قبال عراق است و گرنه با رفتن این سفیر و آمدن سفیر جایگزین مسئله حل شدنی نیست چرا که سیاست واشنگتن بر محور استحاله فرهنگی عراق و سایر کشورهای اسلامی استوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.