الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان گفت که بلگراد به تحریم‌های آمریکا علیه چهار مقام صرب در بوسنی و هرزگوین اعتنا نمی‌کند.

صربستان به تحریم‌های آمریکا علیه چهار مقام صرب بوسنی اعتنا نمی‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ووچیچ جمعه در سفر به منطقه صرب‌نشین بوسنی تاکید کرد: جمهوری صربستان طوری رفتار می‌کند که گویی این تحریم‌ها اصلا وجود ندارند. این تصمیم سختی است اما تنها تصمیمی است که می‌شود اتخاذ کرد.

وی با بیان اینکه تحریم‌های «نادرست تاثیرات اشتباهی در پی خواهند داشت» گفت که صربستان از مقام‌های تحریم‌شده صرب بوسنی استقبال خواهد کرد.

آمریکا دوشنبه چهار مقام صرب بوسنی از جمله یک عضو شورای ریاست جمهوری این کشور را به دلیل تضعیف توافقنامه صلح دیتون که به جنگ بالکان در دهه ۱۹۹۰ پایان داد، تحریم کرد.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که ژلیکا چویانوویچ عضو شورای ریاست جمهوری، نخست وزیر، وزیر دادگستری و رئیس پارلمان جمهوری صرب تصویب قانونی را تسهیل کردند که قانون اساسی بوسنی را تضعیف می‌کند.

قانون اساسی بوسنی بخشی از توافقنامه صلح دیتون است که به جنگ بوسنی از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ پایان داد. این جنگ جان یکصد هزار نفر را گرفت.

بر اساس توافقنامه دیتون که توسط آمریکا ارائه شد، بونسی به دو منطقه خودمختار شامل جمهوری صرب و فدراسیون بوشنیاک-کروات تقسیم شد.

قانونگزاران جمهوری صرب در اواخر ماه ژوئن به تعلیق احکام دادگاه قانون اساسی رای دادند. این رای‌گیری به ابتکار میلوراد دودیک رئیس جمهوری جدایی‌طلب جمهوری صرب انجام شد. وی پیشتر توسط آمریکا و انگلیس تحریم شده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه ترین اقدام خود چویانوویچ، رادووان ویسکوویچ نخست وزیر، میلوش بوکیلوویچ وزیر دادگستری و نناد استواندیج رئیس پارلمان جمهوری صرب را به دلیل کارشکنی و تهدید علیه توافقنامه دیتون از طریق تصویب این قانون تحریم کرد.

دودیک و متحدانش خواستار جدایی جمهوری صرب از بوسنی و اتحاد آن با صربستان هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.