چین و روسیه به تازگی عملیات دریایی مشترکی را در نزدیکی آلاسکا انجام دادند که با واکنش نیروی دریایی آمریکا و نگرانی سناتور جمهوریخواه این کشور مواجه شد.

نگرانی سناتور آمریکایی از حضور کشتی‌های جنگی چین و روسیه در نزدیکی «آلاسکا»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، دن سالیوان سناتور جمهوریخواه از ایالت آلاسکا که به تازگی از سوی مقام های دفاعی ایالات متحده در جریان این موضوع قرار گرفت، طی مصاحبه تلفنی با این شبکه خبری دیجیتال گفت: در این عملیات مشترک که توسط "دو دشمن مهم" آمریکا انجام شد، ۱۱ کشتی به سواحل جنوب غربی آلاسکا نزدیک شدند.

وی اضافه کرد: سرانجام نیروی دریایی ایالات متحده، چهار ناوشکن را برای هدایت کشتی‌های چینی و روسی از آب‌های این کشور اعزام کرد.

سالیوان افزود: این عملیات [مانور] مشترک نیروی دریایی روسیه و چین که بسیار نزدیک با هم کار می‌کنند، از لحاظ بزرگی و وسعت بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: چه مثل من در آلاسکا زندگی کنید، چه در سواحل شرقی ایالات متحده، یک اقدام عملیاتی بسیار بزرگ از سوی دو دشمن اصلی ما در نزدیکی سواحل آمریکا، نگران‌کننده است.

سالیوان ادامه داد: این [مانور چین و روسیه] تنها این ایده را تقویت می‌کند که ما وارد دوره جدیدی از "تجاوز سلطه‌جویانه به رهبری دیکتاتورهای پکن و مسکو شده‌ایم که به طور فزاینده‌ای متجاوز می‌شوند."

اولین بار روزنامه وال استریت ژورنال عملیات مشترک چین و روسیه در روز شنبه را گزارش داد.

طبق گزارش این روزنامه، ایالات متحده علاوه بر چهار ناوشکن، هواپیماهای P-۸ Poseidon را نیز برای خارج کردن کشتی‌های چینی و روسی از سواحل آلاسکا اعزام کرد.

این کشتی‌ها به جزایر آلیوتی (Aleutian) نزدیک شدند، اما هرگز وارد آب‌های سرزمینی ایالات متحده نشدند.

سالیوان افزود که واکنش آمریکا در مقایسه با حادثه مشابه، هرچند در مقیاس کوچک‌تر که در سپتامبر رخ داد، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. ایالات متحده در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۳۱ شهریور ۱۴۰۱) پس از آنکه متوجه یک فروند رزمناو چینی با موشک هدایت شونده در کنار ۲ کشتی چینی دیگر و همچنین چهار کشتی روسی در ۹۰ مایلی شمال جزایر آلیوتی شد، یک گارد ساحلی اعزام کرد.

وی افزود: من به فشار آوردن به دولت‌های آمریکا چه اوباما، چه ترامپ و چه دولت فعلی بایدن ادامه خواهم داد تا حضور نیروی دریایی، گارد ساحلی و تفنگداران دریایی در این بخش از آمریکا بیشتر شود.

سالیوان افزود: دولت جو بایدن باید به طور گسترده‌تری بودجه‌های دفاعی قوی را جدی بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.