معاون وزیر کار از افزایش تعداد بازرسی از کارگاه‌ها خبر داد و گفت: با تمهیداتی که برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار پیش‌بینی شده تعداد بازرسی از کارگاه‌ها افزایش می‌یابد.

افزایش تعداد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، امروزه بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری، امنیت شغلی و ایجاد انگیزه در کارفرمایان اثرگذارند، از این رو هرچه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کارگری کامل‌تر و به‌روزتر باشد، موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

کارشناسان مهم‌ترین وظیفه بازرسان کار را پیشگیری از حوادث کار عنوان کرده و بر لزوم توجه به اجرای قوانین کار در محیط‌های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث تاکید دارند.

بر اساس اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۱ هزار کمیته حفاظت فنی در صنایع تشکیل شده و بیش از ۸۰۰ بازرس کار در سطح کشور فعالیت دارند. با بهره‌مندی از ظرفیت این کمیته‌ها، می‌توان به اهداف کلان حوزه روابط کار در صیانت از نیروی کار بیش از گذشته دست یافت.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد - معاون وزیر کار از افزایش تعداد بازرسی از کارگاه‌ها خبر داده و می‌گوید: با تمهیداتی که برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار پیش‌بینی شده تعداد بازرسی از کارگاه‌های مشمول قانون کار افزایش می‌یابد.

وی می‌گوید: در تلاشیم در این بازدیدها تعامل به نحو مطلوب شکل گیرد و از تجارب همکاران برای بهبود فرآیندها و رفع مشکلات موجود استفاده شود.

معاون وزیر کار پیشتر از طرح ویژه حضور بازرسان در کارگاه‌های ساختمانی خبر داده و گفته بود: طرحی ملی با این نگاه که بازرسان در مراکز استان‌ها کار ویژه‌ای در این حوزه جهت حفظ صیانت از نیروی کار انجام دهند، آغاز و اجرا خواهد شد تا از طریق آن در پایان سال ۱۴۰۲ آمار حوادث ناشی از کار در حوزه کارگران ساختمانی به حداقل برسد.

به گفته وی با توجه به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث صیانت از نیروی کار، حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

بر اساس اعلام اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا پایان سال گذشته بیش از ۳۶۰ هزار فقره بازرسی برای نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه‌ها و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش ایمنی در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار انجام گرفته است. وزارت کار تلاش کرده با به روزرسانی و ارتقاء دستورالعمل‌های بخش روابط کار و توجه ویژه به آموزش‌های تخصصی، آگاهی بخشی و خدمات دهی به جامعه هدف تقویت شود.

گفتنی است؛ به موجب ماده ۹۵ قانون کار نظارت مستمر بر حوزه ایمنی کار و مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرمایان است. هم اکنون در کارگاه‌های بالای ۲۵ نفر کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار به عنوان بازوان اجرایی وزارت کار و ناظر درون کارگاه‌ها، مسئولیت بازرسی را برعهده دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.