وزارت دفاع رومانی اعلام کرد که توافق ۱.۲ میلیارد یورویی این کشور با شرکت تسلیحاتی فرانسه برای خرید چهار کشتی جنگی کلاس «گوویند» را لغو کرده است.

رومانی توافق نظامی ۱.۲ میلیارد یورویی با فرانسه را لغو کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که کشورهای اروپایی به دنبال جنگ اوکراین تحرکات برای تقویت توان نظامی خودشان را شدت داده‌اند، لغو توافق رومانی با فرانسه برای خرید کشتی جنگی خبرساز شده است.

منابع رسانه‌ای غربی از بخارست پایتخت رومانی خبر دادند که وزارت دفاع این کشور توافق ۱.۲ میلیارد یورویی با شرکت فرانسوی «نیوال گروپ» (Naval Group) برای خرید چهار کشتی جنگی کلاس «گوویند» را لغو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام بعد از آن صورت گرفت که شرکت فرانسوی و شریک رومانیایی آن نتوانستند ضرب الاجل مربوطه برای امضای قرارداد به منظور اجرایی کردن این توافق را رعایت کنند.

بیش از ۶۲ درصد سهام شرکت فرانسوی «نیوال گروپ» که در سال ۱۶۳۱ تاسیس شده، در اختیار دولت فرانسه است و ۳۵ درصد سهام آن در اختیار شرکت تسلیحاتی فرانسوی «تالس» است.

نیوال گروپ در سال ۲۰۱۹ توانست در مشارکت با شرکت رومانیایی «سانتیرول نیوال کانستانا» مناقصه برای ساخت چهار کشتی جنگی و بازسازی دو ناوچه ارتش رومانی را به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو برنده شود.

به گزارش رویترز، به رغم پیروزی این شرکت فرانسوی و رومانیایی در مناقصه، این توافق ابتدا به دلیل چالش‌های حقوقی و قانونی متوقف ماند و پس از آن هم این دو شرکت نتوانستند با یکدیگر بر سر نگرانی‌ها درباره افزایش هزینه‌های اجرایی کردن توافق تفاهم کنند.

به روایت این رسانه غربی، نیروی دریایی رومانی از کمترین نوسازی در میان شاخه‌های نظامی این کشور برخوردار است. این کشور که از سال ۲۰۰۴ عضو ناتو و از سال ۲۰۰۷ عضو اتحادیه اروپا است، در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، هزینه‌های دفاعی خود را به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز افزود: «رومانی که ۶۵۰ کیلومتر مرز مشترک با اوکراین دارد، میزبان سیستم دفاع موشکی بالستیک ایالات متحده است و از سال گذشته، یک گروه رزمی دائمی ناتو به رهبری فرانسه در خاک خود مستقر کرده است».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.