دو عضو شورای شهر مشهد، در خصوص استحکام بنا به ویژه در بافت فرسوده و گلایه های مردمی از نحوه برخورد با متخلفان ساخت‌وسازها، اعمال سلیقه‌های متفاوت در نحوه اجرا و اعمال قانون به شهرداری مشهد تذکر دادند.  

شهرداری مشهد در حوزه ساخت و سازها ۲ تذکر گرفت 

به گزارش قدس خراسان، هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد صبح چهارشنبه ۱۸ مرداد ماه در تالار شهر مشهد برگزار شد. 

رئیس شورای شهر مشهد مقدس در ابتدای این جلسه با اشاره به روز خبرنگار اظهار کرد: شورای ششم و مدیریت شهری در این دوره خود را به شدت نیازمند به رسانه می‌داند و رویکرد مدیریت شهری پاسخگویی به رسانه است، به همین مناسبت بازدیدی هم از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها داشتیم که فرصتی شد تا با سختی و اهمیت کار عرصه خبرنگاری، اطلاع‌رسانی و مسئولیت اجتماعی خبرنگاران آشنا شویم.

حسن موحدیان خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ را «راویان شهر» عنوان کرد و گفت: در عصر امروز، رسانه و خبر به یک جزء جدایی‌ناپذیر زندگی شخصی و اجتماعی ما تبدیل شده است. آنچه مسلم بوده این است که توسعه همه‌جانبه را باید در نظرگرفتن تلفیق دو عنصر بسیار مهم «هنر» و «رسانه» دنبال کرد؛ از این طریق باید آگاهی عمومی را ارتقا بخشید و توجه ویژه‌ای به حوزه «سواد رسانه‌ای» داشت.

وی بیان کرد: از نقدهای سازنده که منتج به امید و آگاهی به مردم شود، استقبال می‌کنیم؛ امیدواریم عموم خبرنگاران و اصحاب رسانه، به ویژه خبرنگاران حوزه مدیریت شهری یار و یاور ما باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با اشاره به ۱۸ مرداد سالروز بزرگداشت شهدای مدافع حرم تصریح کرد: جهاد در راه خدا، وسیله عزت است، شهدای مدافع حرم از دیدگاه رهبر معظم انقلاب به سه دلیل از ارزش و فضیلت بسیاری برخوردار هستند، یکی از این سه ارزش این است که آنان از حریم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه به دفاع می‌پردازند، دیگری این است که آنان با دشمن در بیرون از مرزهای ایران اسلامی پیکار می‌کنند و امتیاز و ارزش سوم در این است که این شهدا در غربت به شهادت رسیده‌اند.

موحدیان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم، به ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، از برخی شهدای مدافع حرم مشهدی مانند رضا سنجرانی، حسین هریری، حسن قاسمی دانا، مرتضی عطایی، شهیدان مجتبی و مصطفی عارفی، حسین محرابی، جواد کوهساری، مجتبی بختی، جواد محمدی مفرد و جواد جهانی نیز یاد کرد. 

شهرداری مشهد از شورای شهر تذکر گرفت 

ادامه این جلسه تذکری بود که خلیل موحدی محصل به شهردار مشهد داد و اظهار کرد: ما دستورالعملی برای احیای بافت‌های فرسوده داریم که یکی از موارد آن مستحکم‌سازی است. گزارش‌های مختلفی وجود دارد که مناطق برای مستحکم‌سازی مشکل ایحاد می‌کنند.  

این عضو شورا افزود: بسیاری از مردم حاضر هستند با هزینه کمی خانه خود را مستحکم کنند، بنابراین شهرداری‌ها نباید مانع این موضوع شوند. تا چند سال دیگر بافت فرسوده شهر مشهد به ۵۰ درصد می‌رسد که اکثر آن در مناطق محروم بوده و این فاجعه است. باید بسترسازی کنیم تا مردم با هزینه کمی مستحکم‌سازی کنند. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری اظهار کرد: تعداد زیادی از تماس‌های شهروندان با ۱۳۷ به دلیل نحوه برخورد با متخلفان ساخت‌وسازها، اعمال سلیقه‌های متفاوت در نحوه اجرا و اعمال قانون پاسخگویی ناظرین و ضابطین در حوزه نظارت بر ساخت‌وسازها در شهرداری است که حتی اثرگذاری پلمب و ملک‌های فاقد مجوز در حال بی‌اثر شدن است. 

حسن کریمدادی عنوان کرد: از شهرداری درخواست دارم پیگیری لازم در خصوص نظارت بهتر، دقیق‌تر و موثرتر بر وضعیت حوزه نظارت بر ساخت‌وسازها اقدام کنند. ساخت‌وسازها با مشکلات عدیده‌ای به ویژه در حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار بدون اخذ مجوزهای لازم و قانونی، بدون نظارت فنی و مهندسی و بدون داشتن ضوابط ایمنی لازم شبانه و در ساعات خاص در حال انجام است. 

وی اضافه کرد: نحوه نظارت و اعمال قانون در این ساخت‌وسازها نیاز به بررسی و نظارت مطلوب‌تری دارد و شهردار باید به واحدهای نظارتی در مجموعه شهرداری ابلاغ کند که نظارتی بهتر و موثرتر انجام شود یا به صورت حاکمیتی اداره کنند، همچنین باید نسبت به پاسخگویی مناسب به تماس‌های شهروندان رسیدگی شود. 

مصوبات صحن هشتاد و هفتم شورای شهر مشهد 

در ادامه جلسه و در جریان بررسی دستورکارهای هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد به عنوان قائم مقام شهردار در امور ذیحسابی حوزه معاونت اقتصادی منصوب شد.

همچنین نظریه کمیسیون مشترک در خصوص لایحه نحوه اجرای ضوابط پارکینگ املاک دارای شرایط خاص بر اساس طرح‌های توسعه شهری به تصویب رسید و طبق این مصوبه، براساس طرح‌های تفصیلی، برخی کاربری‌ها تامین پارکینگ در محل دیگر و یا احداث آن توسط شهرداری از محل منابع مالکین، صورت می‌گیرد. 

لایحه اقاله قرارداد سرمایه گذاری گذر فرهنگی گلستان و همچنین لایحه نرخ حمل‌ونقل دانش‌آموزی در سال تحصیلی آینده از دیگر مصوبات این جلسه علنی بود. 

در راستای اجرای ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزان مدارس ابلاغی وزارت کشور نرخ کرایه خالص راننده سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به صورت ماهیانه و به ازای هر نفر براساس مسافت برای خودرو پراید و مشابه از ٣ میلیون و ۶۵۵ هزار و ٨٧٢ تا ٨ میلیون و ٨٣٩ هزار و ۶٣٨ ریال، سمند و مشابه از ۴ میلیون و ٣٣١ هزار و ٣٢٧ ریال تا ١٠ میلیون و ٧١۴ هزار و ٣٨ ریال، برای ون ٣ میلیون و ١١٣ هزار و ۵۴١ ریال تا ٧ میلیون و ٣٧۴هزار و ٨٠٠ ریال، برای مینی‌بوس و اتوبوس از ٢ میلیون و ٩۶۵ هزار و ٩٧٧ ریال تا ۶ میلیون و ٣٩١ هزار و ۴٣ ریال است. 

شرکت‌های مجری می‌بایست خودروهای سرویس مدارس را به منظور حفظ ایمنی و کرامت دانش آموزان از منظر معاینه فنی و وضعیت ظاهری بررسی و کنترل کنند. 

نرخ سرویس مدارس استثنائی با افزایش ضریب ۳۰ درصد به ماخذ نرخ مصوب محاسبه و پرداخت هزینه مذکور برای دانش آموزان استثناتی نیازمند، وفق مصوبه ۶/۱۴۰۱/۲۶۶۳۱/ش مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ است. 
 
خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.