وزارت دفاع امارات متحده عربی از برگزاری اولین رزمایش هوایی مشترک با چین در غرب این کشور خبر داد.

چین و امارات اولین رزمایش هوایی خود را برگزار کردند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، وزارت دفاع امارات متحده عربی امروز (چهارشنبه) خبر داد که اولین رزمایش هوایی مشترک با چین در استان «سین کیانگ» واقع در غرب چین آغاز شده است.

به نوشته وبگاه خبری الخلیج آنلاین، نام این رزمایش «سپر شاهین» نام دارد و نیروی هوایی و پدافند هوایی امارات در آن مشارکت دارند. «تبادل دانش و افزایش توانایی‌های عملیاتی» هدف این رزمایش اعلام شده است.

در تاریخ ۳۱ جولای نیز وزارت دفاع چین از برگزاری چندین رزمایش هوایی مشترک با امارات در ماه آگوست (ماه جاری) در غرب چین خبر داده بود. در بیانیه وزارت دفاع چین آمده بود: «این اولین رزمایش مشترک نیروی هوایی چین و امارات خواهد بود. هدف آن تعمیق تبادلات عملی و همکاری بین نیروهای مسلح دو کشور و همچنین تقویت درک متقابل و اعتماد متقابل است».

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که روابط اقتصادی و سیاسی و نظامی ابوظبی و پکن طی سال‌های اخیر شاهد توسعه چشمگیری بوده است. امارات بزرگترین شریک تجاری چین در جهان عرب با تبادلات تجاری سالانه ۴۶.۸۲ میلیارد دلار است و در پنج سال گذشته این رقم به ۲۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز در دوم اردیبهشت با استناد به اسناد محرمانه پنتاگون گزارش کرد که چین مجدداً ساخت پایگاه نظامی در امارات را که تحت فشار واشنگتن متوقف شده بود، از سرگرفته است.

وزارت دفاع امارات عربی متحده نیز در فوریه ۲۰۲۲ اعلام کرده بود که قصد دارد ۱۲ فروند جت ال-۱۵ از چین بخرد و در آینده امکان خرید ۳۶ هواپیمای دیگر از همین نوع را نیز دارد.

همچنین با گذشت هفت ماه از نخستین حضور «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین، در نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، مبادلات اقتصادی بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهایی نظیر عربستان سعودی و امارات عربی متحده در حال افزایش است. سطح این تعاملات اقتصادی بین کشورهای حوزه خلیج فارس و چین حالا از خریدو فروش صرف نفت عبور کرده و وارد حوزه‌های سرمایه‌گذاری نیز شده است.

در این راستا به گفته ناظران، امارات با رصد دائم تحولات منطقه به دنبال ایفای نقش متفاوت در روابط با قدرت‌های جهانی و افزایش وزن خود در معادلات آتی غرب آسیاست. لازمه چنین سیاست خارجی فاصله گرفتن از آمریکا و نزدیک شدن به مدار قدرت‌های نوظهور است. این موضوع به معنای خروج کامل ابوظبی از مدار واشنگتن نیست، اما نشان‌دهنده تمایل این امیرنشین برای تعریف روابط متمایز با بازیگران مؤثر است.

پایان پیام/.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.