وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در واکنش به حضور ناوگان پنجم دریایی آمریکا در آبهای منطقه‌ای این کشور، هشدار داد که اگر حضور واشنگتن و کشورهای غربی در این آبها ادامه داشته باشد، آینده مبهمی در انتظار نیروهای آنان خواهد بود.

هشدار یمن به آمریکا: در صورت ادامه اشغالگری، آینده مبهمی در انتظارتان است

به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، نیروی دریایی دولت نجات ملی یمن امروز پنجشنبه نشستی را به ریاست محمد ناصر العاطفی وزیر دفاع این کشور برگزار کرد و در این نشست آخرین رخدادهای دریایی از جمله حضور اشغالگرانه نیروهای آمریکایی و غربی در آبهای منطقه‌ای یمن بررسی شد.

العاطفی با بیان اینکه یمن با قدرت و اطمینان، در راستای افزایش توانمندی نظامی خود حرکت می‌کند، گفت: یمن تلاش می‌کند نیروی دریایی ضریتی داشته باشد که با قدرت هر چه تمام، حاکمیت دریایی خود را در آبهای منطقه‌ای اعمال کند.

شبکه خبری المسیره به نقل از العاطفی گزارش داد، نیروی دریایی و گارد ساحلی یمن باید به سطحی از قدرت برسند که بتوانند در راستای حفاظت از حاکمیت دریایی، هر عملیات نظامی را انجام دهند.

وی خطاب به اشغالگران غربی نیز گفت: به نیروهای غربی که در حال نفوذ به منطقه از جمله استانهای اشغالی [یمن] هستند، هشدار می‌دهیم که اگر اشغالگری آنان ادامه پیدا کند، آینده نامعلومی در انتظارشان خواهد بود. واقعیت نظامی [در یمن] از مداخلات خارجی جلوگیری می‌کند.

 ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، دوشنبه هفته جاری از ورود بیش از ۳۰۰۰ ملوان و سرباز آمریکایی به غرب آسیا و مشخصا در دریای سرخ (غرب یمن) در روز یکشنبه و در چارچوب طرحی خبر داد که پیشتر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، آن را اعلام کرده بود. برخی ناظران سیاسی این اقدام آمریکا را گامی تنش‌زا و مخالف صلح و ثبات منطقه توصیف و آن را به ضرر منطقه ارزیابی کرده‌اند. 

این  ناوگان آمریکا که مقرش در بحرین است از استقرار دو شناور تهاجمی آبی-خشکی در دریای سرخ خبر داد. این اقدام، تشدیدکننده است و یک روز پس از اطلاعیه وزارت دفاع آمریکا درباره استقرار بیش از سه هزار نظامی و ملوان در خاورمیانه، اعلام شده است. آمریکاییها بعدا اعلام کردند که مقصدشان تنگه باب المندب در دریای سرخ است. 

وزیر دفاع یمن با بیان اینکه، کشورهای غربی با هیچ توجیهی، این حق را ندارند که در حاکمیت یمن مداخله کرده یا نفوذ خود را در آبهای منطقه‌ای تحمیل کند، خاطر نشان کرد: غربیها باید بدانند که صلح و تعامل، با احترام به حاکمیت کشورها و آزادی و استقلال ملتها، تنها راه حمایت از منافع بین‌المللی است.

وی در پایان تأکید کرد: سران انقلابی یمن تمام تلاش خود را به کار بستند تا فرآیند صلح سازمان ملل موفق باشد، ولی باید عملیات نظامی متوقف و محاصره لغو شود و اشغالگران هم اخراج گردند. ما هر بهانه‌ای را از آنان (غربیها) سلب کرده‌ایم و هر گونه نقض عهدی را پاسخ خواهیم داد.

«حسین العزی» معاون وزیر امور خارجه دولت نجات ملی در صنعاء هم دوشنبه‌شب در توییتی بشدت به نیروهای آمریکایی هشدار داد که نزدیک آب‌های منطقه‌ای و سرزمینی یمن نشوند.

العزی در توییترش نوشت: جهت حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و ایمنی دریانوردی در دریای سرخ، نیروهای آمریکایی باید از آب‌های منطقه‌ای ما فاصله بگیرند. زیرا هر نزدیک شدنی (فقط صرف نزدیک شدن)، به معنای آغاز نبردی طولانی‌تر و پرهزینه‌تر در تاریخ بشری خواهد بود». 

«عبدالغنی الزبیدی» از کارشناسان امور سیاسی و نظامی هم تأکید کرده بود که یمن موشکهای جدیدی در اختیار دارد و آماده است هر هدفی در آب یا جزایر یمن را هدف اصابت قرار دهد. آنچه آمریکا را اذیت می‌کند، این است که یمن از زیر یوغ سعودی - آمریکایی خارج شده و امروز رهبری و اراده یمنی بر آن حاکم است. 

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن هم به المیادین گفته است، «آمریکا تلاش می‌کند برای حفاظت از عربستان سعودی، در دریای سرخ حضور پررنگ داشته باشد. هر چه در میادین بیشتری از درگیری حضور داشته باشد، صید آسان‌تری برای ما خواهد بود». 

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.