مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین از مرمت بنای امام زاده قاسم (ع) این شهرستان خبر داد.

بنای امام زاده قاسم (ع) روستای سیرغان شهرستان جوین مرمت شد

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی خراسان رضوی، محسن سلاطینی اظهار کرد: منابع مالی این عملیات مرمتی به مبلغ حدود ۲ میلیارد ریال با مشارکت خیران، میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه تأمین شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین ادامه داد: مرمت و استحکام بخشی این اثر تاریخی در چهار ضلع و پشت بام انجام شده است.

سلاطینی گفت: بنای امام زاده مربوط به دوره ایلخانی تا دوره تیموری است و در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۲۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

وی درباره این اثر تاریخ اظهار کرد: پلان اصلی بقعه از خارج به صورت هشت ضلعی است و هر یک از اضلاع آن حدود ۳ متر است، فضای داخلی بقعه به قطر بیش از ۵ متر است که چهار صفه در چهار جهت دارد.

سلاطینی افزود: در ارتفاع ۴ متری بنا با ایجاد گوشواره به هشت ضلعی تبدیل شده و سپس با طاق‌نما به دایره و در نتیجه گنبد بنا بر آن استوار شده است. این گنبد به شکل عرقچینی و به قطر ۵ و ارتفاع دو متر است و از داخل آجری با روکش سیمان سفید و از خارج کاه و گل است، صورت قبری در نزدیک دیوار شمالی قرار دارد که ابعاد آن ۲۰/۱×۵/۲ متر و ارتفاع ۶۰ سانتی متر است و با پارچه سبز پوشانده شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان جوین تصریح کرد: ایوانی به ابعاد ۷×۶ متر در جنوب بقعه احداث شده و دارای طاق تویزه و ارتفاع بیش از ۶ متر است و در شرق آن، راه پلّه‏ای تعبیه شده که به طرف گنبد خانه راه دارد. این بنا شباهت زیادی به بقعه خواجه معین‏الدّین جوینی مدفون در روستای «انداده» دارد و به نظر می‌رسد که متعلق به دوره ایلخانی و تیموری باشد که در دوره صفویه مرمت شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.