تصویر ماهواره‌ای باند IR که از دریاچه ارومیه گرفته شده است شرایط نامساعد این دریاچه را بیشتر از گذشته به وضوح نشان می‌دهد.

وضعیت اورژانسی دریاچه ارومیه+ عکس جدید ماهواره‌ای

به گزارش قدس آنلاین،همزمان با تشدید گرمای جهانی کشور ما نیز تحت تأثیر گرمای بی‌سابقه در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته و تحت تأثیر تابش خورشید، تبخیر آب‌های سطحی شدت گرفته است. افزایش تبخیر باعث شرایط نابه‌سامان دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور شده است و اکثر آنها حال‌وروز خوبی ندارند.

شدت تبخیر به‌طور ویژه در حوضه آبریز ارومیه بسیار زیاد بوده و باعث شده است دریاچه ارومیه علی‌رغم تلاش‌هایی که برای احیای آن انجام شده است، بازهم در شرف خشک شدن قرار گیرد. تصاویر ماهواره‌ای هم که جدیداً ناسا از آخرین شرایط دریاچه ارومیه منتشر کرده است، باعث نگرانی بیشتر هموطنان درباره سرنوشت دریاچه شده است.

تصویر زیر ، نمایه جدید و دردناکی  از دریاچه ارومیه  است که توسط ماهواره‌ها منتشر شده است.

دریاچه ارومیه

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی  در برنامه سلام تهران گفته است: تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه باید ۱۲۷۴.۱۰، حجم آب اکولوژیک ۱۵.۵ میلیارد مترمکعب و وسعت اکولوژیک ۴۶۳۵ کیلومترمربع باشد که طبق آخرین آمار که روز /۱۵ مرداد/ اعلام شده، تراز دریاچه ۱۲۶۹.۹۸ سانتی‌متر، وسعت دریاچه ۶۸۲ کیلومترمربع و حجم آب ۹۱۰ میلیون مترمکعب است.

این در حالیست که معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست روز ۱۹ مرداد  اظهار کرده بود: دریاچه ارومیه هنوز حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد و این مقدار آب در ۴۰۸ کیلومتر از مساحت دریاچه وجود دارد.

دکتر مجتبی ذوالجودی؛ معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفته است: آبگیری دریاچه ارومیه در سال آبی جاری مجموعاً ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب آن از سد کانی‌سیب، ۳۶۹ میلیون مترمکعب از سدهای داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه، به‌ویژه سد شهید کاظمی بوکان رهاسازی شده است.

وی ادامه داد: امسال گرمای بسیار شدیدی را تجربه می‌کنیم و افزایش شدید تبخیر باعث شده است بر اساس آمار وزارت نیرو از ۱۰ خرداد تاکنون تراز دریاچه ارومیه حدود ۲۴ سانتی‌متر کاهش پیدا کند، هفته‌های گذشته تبخیر بسیار زیاد شده بود و این کاهش تراز را رقم زد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دریاچه ارومیه هنوز حدود ۹۶۰ میلیون مترمکعب آب دارد و این مقدار آب در ۴۰۸ کیلومتر از مساحت دریاچه وجود دارد لذا این امید را داریم که دریاچه به شرایط خوبی بازگردد. تبخیر در این تابستان بسیار شدید است و ممکن است شرایط دریاچه تا پاییز از این هم بدتر شود اما از اواسط پاییز بارندگی‌ها مجدداً آغاز می‌شود، تبخیر کاهش پیدا می‌کند و دریاچه مجدداً آبگیری می‌شود، در نتیجه دریاچه خشک نخواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.