رسانه‌ها از تحرکات نظامی جدید در قفقاز جنوبی و انتقال نیروهای توپخانه و خودروهای نظامی ارمنستان به منطقه «لاچین» خبر دادند.

تحرکات در لاچین و انتقال نیروهای ارمنستان به منطقه

 به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، به گزارش خبرگزاری «ترند» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیروهای مسلح ارمنستان در حال انتقال نیروها و تجهیزات نظامی اضافی به منطقه لاچین هستند. این وزارتخانه با استناد به ویدئو ضبط شده مدعی شد خودروهای نظامی با یگان‌های توپخانه متعلق به نیروهای مسلح ارمنستان در حال حرکت به سمت لاچین هستند.

به گزارش «ترند نیوز»، اقدامات مشابهی از سوی  ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ مشاهده شده بود و به نظر می‌رسد نیروهای مسلح ارمنستان در حال آماده شدن برای تحریکات جدید در مرز هستند.

یکی از مهم‌ترین مشکلات باقیمانده بین دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده یا ایست بازرسی شدید اعمال می‌کند. این مسیر منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. ارمنستان بارها اعلام کرده باکو به کاروان محموله‌های بشردوستانه برای ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی مجوز عبور نمی‌دهد.

تاکنون دو جنگ بر سر قره‌باغ کوهستانی بین این دو همسایه رخ داده که جنگ دوم قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. با این حال درگیری‌های مرزی ادامه دارد و دو طرف یکدیگر را به تنش‌آفرینی متهم می‌کنند.

ارمنستان نیز روز شنبه مدعی آتش پراکنی نیروهای جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی خود شد.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»به نقل از وزارت دفاع ارمنستان، یگان‌های نیروهای مسلح آذربایجان روز شنبه به سمت مواضع ارمنستان واقع در شهرک «ورین شورژا» تیراندازی کردند.

ارمنستان روز شنبه اعلام کرد، به دلیل وخامت وضعیت انسانی در نتیجه محاصره جمعیت غیرنظامی منطقه قره‌باغ، خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شده است.

پایان پیام/ص

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.