به‌گواهی آمار منتشر شده تعداد افراد ثبت‌نام‌کننده در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس بسیار بالاست و این نشان‌دهنده میزان مشارکت احزاب و گروه‌های مختلف است.

خیز بلند انتخابات با حضور بیش از ۴۸هزار داوطلب/ مهلت پیش‌ثبت‌نام مجلس به‌پایان رسید؛ کدام چهره‌ها وارد عرصه رقابت شده‌اند؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نیز از نام‌نویسی  بیش از ۴۸هزار و ۵۲۳ نفر در این مرحله از انتخابات خبرداد. در برخی استان‌ها مانند بوشهر، البرز و کهگیلویه هم آمار ثبت‌نام‌کنندگان بالا بود. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس نیز در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ازدعوت سه‌جانبه اعتدالیون شامل حسن روحانی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری به منظور تشویق و ترغیب چهره‌ها برای ثبت‌نام درانتخابات مجلس خبر داده است.

اصلاح طلبان؛ سکوت، تحریم و مشارکت
درظاهر اصلاح‌طلبان در بازی سیاسی جدید به سه دسته تقسیم شده‌اند: دسته اول کسانی که سکوت اختیار کرده‌اند.  علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اظهارکرده است : اصلاحات هیچ نظری درباره چگونگی ورود به انتخابات اعلام نمی‌کند. وی که از اعضای حزب کارگزاران  است ضمن انتقاد از سکوت اصلاح‌طلبان  معتقد است: «من باور دارم جبهه اصلاحات باید موضع می‌گرفت».

دسته دوم قائل به اعلام موضع و مشارکت هستند: پیرمؤذن دیگر اصلاح‌طلبی است که گفته است بیشتر کارگزارانی‌ها و اعتمادی‌ها در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.  اسماعیل دوستی، دیگر رجل اصلاح‌طلب معتقد است : ما -اصلاح طلبان- باید در انتخابات شرکت کنیم. نمی‌شود با انتخابات قهر کرد.

دسته سوم هم کسانی هستند که به طور رسمی مخالفت علنی خود را اعلام کردند. 

چه کسانی با انتخابات قهر کردند؟
 محمدرضا تابش، چهره سرشناس استان یزد که چندین دوره نماینده مجلس بود به‌صراحت اذعان کرد: «از آنجا که عزم جزمی برای اصلاح ساختارها و قوانین، نمی‌بینم و از سوی دیگر در شرایط فعلی توانی برای دفاع از حقوق موکلان ارجمند را ندارم، تصمیم خویش مبنی بر عدم ثبت‌نام در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را علنی ابراز می دارم».

 کدام چهره‌ها ثبت‌نام کردند؟
پیرمؤذن به فارس گفته است: آقایان پزشکیان، مطهری، کواکبیان، حسین مرعشی، محسن هاشمی، مجید انصاری، طیب‌نیا، محجوب، پروانه مافی، زهرا ساعی، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی، الیاس حضرتی، سهیلا جلودارزاده و ... چهره‌های اصلاح‌طلبی هستند که تاکنون در پیش ثبت‌نام شرکت کرده و برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. از جمع نزدیکان آقای روحانی نیز آقایان ربیعی، واعظی، نوبخت، شریعتمداری و ... نام‌نویسی کرده‌اند.

تسنیم نیز با اعلام ثبت‌نام «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات دولت روحانی و پسرش «سیدمحسن علوی» نماینده سابق لامرد نوشت: علی مطهری، مهدی کوچک‌زاده، حسن قشقاوی، علاءالدین بروجردی، علی عباسپور طهرانی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، حمیدرضا فولادگر و مسعود پزشکیان از دیگر افرادی هستند که در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس حضور داشته‌اند.

سید حسین نقوی حسینی، حسین مظفر، علی اسلامی‌پناه،ضرغام صادقی، حمید رسایی ، حسین طلا و لاله افتخاری در لیست ثبت‌نام‌کنندگان دیده می‌شوند.همچنین غلامرضا تاج‌گردون و  قدرتعلی حشمتیان رئیس سابق خانه احزاب ایران، وارد گردونه انتخابات شده‌اند.

چه کسانی ثبت‌نام را تکذیب کردند؟
شرق نوشت آذری جهرمی، خبر فارس در مورد ثبت‌نام در انتخابات مجلس را تکذیب کرد. او به کنایه نوشت شور انتخاباتی با عملیات روانی ایجاد نمی‌شود. علیرضابیگی نماینده مجلس نزدیک به احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد احمدی‌نژاد تصمیمی برای ثبت‌نام یا ارائه لیست انتخاباتی ندارد.

 خبرنگار انتخاب هم اعلام کرد مرعشی، محسن هاشمی و محمود واعظی ثبت‌نامی انجام نداده‌اند. 

اگرچه پیرمؤذن خبر از ثبت نام برخی چهره‌ها را داده بود و ما هم در سطور فوق به آن اشاره‌ کرده‌ایم اما حسین مرعشی و الیاس حضرتی در مصاحبه‌های جداگانه با ایلنا و اعتماد حضورشان در انتخابات را تکذیب کردند. علی ربیعی، کواکبیان، جلودارزاده و طیبه سیاوشی هم از دیگر افرادی هستند که ادعای ثبت‌نامشان در انتخابات مجلس را رد کردند.

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.