به اعتقاد یک کارشناس نظامی رژیم صهیونیستی، جنگ بعدی نقطه‌ای را هدف قرار خواهد داد که اسرائیل آمادگی چندانی در آن حاصل نکرده است.

کارشناس اسرائیلی: آمادگی جنگ بعدی در جبهه داخلی را نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، اور بار یوسف کارشناس و مورخ نظامی صهیونیست در یادداشتی در روزنامه عبری زبان هاآرتص اعتراف کرد، هدف جنگ بعد جبهه داخلی (رژیم صهیونیستی) اما این جبهه هیچ آمادگی برای این جنگ ندارد.

وی که در این نوشتار سعی کرده است جنگ آتی این رژیم را با جنگ روز کیپور که ۵۰ سال پیش به وقوع پیوسته بود مقایسه کند همواره به تبعات جنگ کیپور استناد کرده اما در عین حال تاکید دارد، زیان‌هایی که در جنگ آتی به جبهه داخلی داخلی وارد می‌شود بسیار سخت و دردناک از جنگ کیپور خواهد بود.

جنگ کیپور (یوم کیپور) بین سوریه و مصر با رژیم اسرائیل در سال ۱۹۷۳ بود که دو کشور عربی در حمله غافلگیرانه توانستند برخی از مناطق اشغال شده از سوی این رژیم را در منطقه شبه جزیره سینا و جولان اشغالی سوریه پس بگیرند. با این حال حمایت غرب و آمریکا از این رژیم باعث شد که بتواند جلوی حمله را بگیرد.

وی تاکید دارد سناریوها از سقوط هزاران موشک سخن می‌گویند که طی فقط چند روز اول جنگ شلیک شده و ظاهرا به واقعیت هم نزدیک هستند.

این نویسنده که به توصیف هاآرتص پرفسور بازنشسته روابط بین المللی دانشگاه حیفا است، در بخش دیگری از یادداشت خود آورده است: اگر جنگ آغاز شود، به مراتب بزرگتر از جنگ روز کیپور خواهد بود و به دلایلی چند سخت تر و برای اسرائیل دردناک تر خواهد بود.

علت اول از نگاه این کارشناس، نوع تهدید و قدرت آن است که این بار به جای هدف قرار دادن نیروهای نظامی جبهه داخلی اسرائیل را هدف قرار خواهد داد، از اینرو تلفات به مانند آن محدود نخواهند بود، چون موشک‌ها در جنگ آتی صرفا شهرک‌های اطراف غزه یا منطقه الجلیل (شمال فلسطین اشغالی) را هدف قرار نخواهند داد، بلکه بسیاری از مناطق دیگر از الخضیره گرفته تا تل‌آویو نیز جزو اهداف این موشک‌ها قرار داشته و ویرانی گسترده‌ای در این شهرها به وجود آورده و به طور حتم هزاران کشته نیز به بار آورده و زیرساخت‌های برق، آب، ارتباطات و گاز را هم از بین خواهد برد.

این کارشناس صهیونیست در این رابطه افزود: هر آنچه که شما در اوکراین می‌بینید، در اسرائیل هم منتظر ماست در حالیکه تلفات ما بسیار بیشتر هم خواهد بود.

علت دوم هم از نگاه وی ، عدم آمادگی جبهه داخلی است، وی می‌نویسد: امروز جبهه داخلی آماده جنگ نیست، این عدم آمادگی هم در صحنه میدانی و عملی و هم از لحاظ روانی و ذهنی قابل لمس است و در این شرایط باید منتظر یک جو روانی جنون آمیز و هستریک در زمان جنگ باشیم و باعث خواهد شد تا مدیریت جنگ برای ارتش و فرماندهان جبهه داخلی سخت و دشوار شود.

علت سوم از نگاه این استاد سابق دانشگاه حیفا هم ضعف شدیدی است که ارتش رژیم در برهه اخیر دچار آن شده است و با وجود سرمایه گذاری‌های هنگفتی که در این ارتش صورت گرفته اما تا به امروز نتوانسته است راه‌حل کارآمدی برای پدافند هوایی در مقابل موشک‌ها ارائه کند، ساختار ارتش هم چه نیروهای کادر و چه احتیاط به مقدار کافی تمرین و فعالیت‌های آموزشی انجام نداده و به طور کل وقت و توان ارتش در حال حاضر در مقابله و مبارزه با فلسطینیان در مناطق فلسطینی صرف شده و رتبه‌های مختلف ارتش تجربه‌ای از یک جنگ واقعی ندارند.

یوسف ابراز امیدواری کرد که حداقل یگان‌های زرهی ارتش (رژیم) اسرائیل در شرایط خوبی و بهتر از دوره جنگ ۲۰۰۶ باشند، گرچه به توصیف وی حتی در صورتی که در بهترین آمادگی خود هم باشند، باز هم برای تصرف بخش‌هایی از لبنان یا مناطقی که از آن شلیک موشک صورت می‌گیرد، چند روز زمان نیاز داشته و همین زمان کافی است تا ویرانی شدیدی بر جبهه داخلی حکمفرما شود.

ضعف فرماندهی و رهبری در رژیم صهیونیستی نیز چهارمین دلیلی است که از نگاه این نویسنده باعث سخت تر شدن جنگ آتی و افزایش تلفات در جبهه داخلی رژیمش خواهد شد.

او معتقد است اگر جنگ در دوره حضور کابینه فعلی آغاز شود، بسیار دشوار است که پیش بینی کنیم این کابینه بتواند به وظایف خود در این جنگ به نحو احسن عمل کند، زیرا این ساختار در حال حاضر هم در بحران بی اعتمادی بی سابقه‌ای با جامعه (صهیونیستی) به سر برده و جامعه به هیچ یک از سخنانی که از دهان نخست وزیر خارج می‌شوند اعتماد و باور ندارشته و بر این باور است که تمامی رفتارهای نتانیاهو حتی در زمان جنگ نیز با هدف خلاص شدن و رهایی از محاکمه انجام می‌شود.

در کنار نخست وزیر اعضای کابینه امنیتی هم چندان مورد اعتماد جامعه نیستند، پس فاجعه با سقوط اولین موشک در تل‌آویو شکل خواهد گرفت.

 در سایه این نگرانی‌ها رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه از یکی از یگان‌های فرماندهی جبهه داخلی بازدید و با آنها آخرین برنامه‌های دفاع و تعامل با چالش‌هالی عملیاتی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.