کره جنوبی و ژاپن امروز چهارشنبه درباره مسائل مربوط به عملیات رهاسازی پساب نیروگاه هسته ای فوکوشیما به اقیانوس گفت و گوی ویدیویی خواهند داشت؛ موضوعی که حکایت از ادامه نگرانی های سئول از تبعات خطرناک و احتمالی ریخته شدن پساب نیروگاه اتمی ژاپن به دریا دارد.

نگرانی کره جنوبی از ماجرای پساب نیروگاه فوکوشیما ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، یون هیون سو سرپرست بخش تغییرات اقلیمی، انرژی، محیط زیست و مسائل علمی وزارت امور خارجه کره جنوبی هدف این گفت و گو را به توافق رسیدن سئول و توکیو بر سر تدابیر مربوط به عملیات رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما می داند.

یون هیون سو در بیانیه ای افزود در نشست امروز قرار است جزئیات تدابیر مورد بحث کره جنوبی و ژاپن نهایی شوند.

یون سوک یول رئیس جمهوری کره از فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن درخواست کرده بود کارشناسان کره ای را در بررسی عملیات رهاسازی پساب فوکوشیما مشارکت دهد و تاکنون در این باره دو گفت و گو برگزار شده است. یون سوک یول همچنین درخواست کرده بود اگر غلظت مواد رادیواکتیو در آب از حد استاندارد فراتر رود، تخلیه فوراً متوقف شود و ژاپن موضوع را سریعا به کره جنوبی اطلاع دهد.

حزب اپوزیسیون دموکراتیک کره جنوبی ضمن مخالفت با برنامه توکیو برای رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس، آن را نقض توافق نامه های بین المللی بسیاری خوانده و از یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی خواسته است تا مخالفت خود با این برنامه را در نشست سه جانبه با آمریکا و ژاپن ابراز کند.

صدها شهروند کره جنوبی نیز به تازگی در اعتراض به برنامه ژاپن برای رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا، دولت ژاپن در نظر دارد عملیات ریختن بیش از یک میلیون تن پساب نیروگاه فوکوشیما به اقیانوس را اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل سپتامبر پس از بازگشت فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن از نشست سه جانبه با آمریکا و کره جنوبی آغاز کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که ۱۳ تیر به دولت ژاپن ارائه شد به این نتیجه رسید که طرح رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما با استانداردهای ایمنی جهانی مطابقت دارد و تأثیر ناچیزی بر مردم و محیط زیست خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز به تازگی اعلام کرد این کشور با عملیات رهاسازی پساب تصفیه شده نیروگاه اتمی فوکوشیما «موافق» است.

با این حال، وزارت امورخارجه چین دولت ژاپن را به توقف رهاسازی پساب آلوده به مواد رادیواکتیو نیروگاه اتمی فوکوشیما به آب های اقیانوس آرام و بحث و تبادل نظر درباره تمامی گزینه های ایمن ممکن برای این برنامه ترغیب کرده و از ارائه سه پرسش فنی مشترک با روسیه پیرامون این برنامه به توکیو خبر داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.