رئیس بخش انعقاد سازمان انتقال خون کشور از تولید فرآورده‌های نوترکیب درمان هموفیلی در محیط آزمایشگاه خبر داد.

پسرها بیشتر به هموفیلی مبتلا می شوند یا دخترها؟ / یک گام موفق در درمان بیماری

مینو احمدی‌نژاد با بیان اینکه اخیراً متخصصان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند مولکول پروتئین فاکتور ۸ را در آزمایشگاه تولید کنند، بیان کرد: این روند به شکلی است که نیازی به دریافت آن از طریق پلاکت‌های خون فرد سالم نباشد.

او درباره مطالعه بالینی فاکتور ۸ انعقادی تولید داخل، گفت: بیماری هموفیلی مربوط به کمبود فاکتور انعقادی ۸ و به میزان کمتر فاکتور ۹ انعقادی است. این بیماری در مجموع جزو شایع‌ترین بیماری‌های خونریزی دهنده است؛ ضمن اینکه در نوع توارثی این بیماری خیلی فرقی نمی‌کند که ازدواج به شکل فامیلی باشد و یا غیر فامیلی و معمولاً در بیشتر موارد انتقال از طریق پدر به پسر نخواهد بود بلکه مادر می‌تواند به‌ عنوان ناقل اصلی، این بیماری را به فرزند پسر خود منتقل کند.

رئیس بخش انعقاد سازمان انتقال خون کشور، اظهار کرد: این بیماری وقتی به پسر منتقل می‌شود پسر دچار علائم شدیدتر می‌شود و بالای ۵۰ درصد پسرهایی که ناقل این ژن هستند نوع شدید بیماری را تجربه می‌کنند و علائم بیماری آن ها شدید است.

او با اشاره به اینکه بیماری هموفیلی ناشی از کمبود فاکتور انعقادی ۸ در پسران به سه گروه شدید متوسط و خفیف تقسیم می‌شود، توضیح داد: این بیماری بسته به میزان و درصد پروتئین فاکتور ۸ در خون آن ها است.

وی با بیان اینکه درمان بیماران هموفیلی هم اکنون دچار تغییر و تحول اساسی شده است، تصریح کرد: شاید ۲۰۰ سال قبل هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداشت و نخستین بار ۱۰۰ سال قبل بود که خونریزی در بیماران هموفیلی با تزریق خون کنترل شد و تا سال‌ها بیماران با تزریق خون کامل درمان می‌شدند تا اینکه در نهایت در حدود ۶۰ سال قبل متوجه شدند قسمت‌هایی از خون کامل، یعنی رسوب پروتئینی از پلاسمای خون افراد سالم حاوی مقدار بسیار بالایی از پروتئین فاکتور ۸ است.

رئیس بخش انعقاد سازمان انتقال خون کشور با اشاره به اینکه در طول ۶۰ سال اخیر هم تحول بسیار زیادی در حوزه درمان این افراد اتفاق افتاده است، گفت: محققان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند مولکول این پروتئین را در آزمایشگاه تولید کنند؛ به‌ طوری‌ که نیازی به دریافت آن از طریق پلاکت‌های خون فرد سالم نباشد. این فرآورده‌ها که به آن ها فرآورده‌های نوترکیب هم گفته می‌شود با طول عمر بالاتری نسبت به پروتئین معمول فاکتور ۸ عمل می‌کنند.

احمدی‌نژاد که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد در خاتمه، افزود: این فرآورده‌های نوترکیب یا فرآورده‌های فاکتور ۸ طویل الاثر حداقل، ۱۵ ساعت می‌توانند در بدن طول عمر داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.