مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از ورود ۱۲۰ هزار ویال داروی فاکتور۸ تولید داخل به بازار خبر داد.

۱۲۰۰۰۰ ویال داروی فاکتور۸ ایرانی تا هفته آینده وارد بازار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد پیکان‌پور درباره تامین داروی فاکتور۸ بیماران هموفیلی اظهار کرد: ۱۲۰ هزار ویال داروی فاکتور۸ با دوز ۵۰۰ در داخل کشور تولید و بسته‌بندی شده و از امروز دستور ورود آن‌ها به بازار صادر شده و تا هفته آینده در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت؛ همچنین دوزهای ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ این دارو نیز در آینده نزدیک به سرعت روانه بازار خواهد شد.

مصرف ماهانه ۴۳۰۰۰ داروی نوترکیب فاکتور۸

وی افزود: میزان مصرف دارو ماهانه ۴۳ هزار عدد داروی نو ترکیب و ۱۷ هزار پلاسمایی است. شرکت تولیدکننده داروی فاکتور۸ ایرانی، در نوبت اول ۱۲۰ هزار ویال دارو را تحویل می‌دهد که این میزان، نیاز سه ماه کشور به داروی نوترکیب فاکتور۸ را تامین می‌کند.  

پیکان‌پور بیان کرد: میزان برنامه‌ریزی شده برای تولید این دارو در کشور ۳۰۰ هزار ویال است.

وی خاطرنشان کرد: تأمین داروی فاکتور۸ از سایر مسیرها نیز صورت خواهد گرفت و واردات نیز در کنار تولید با درصدهای محدودی ادامه پیدا خواهد کرد.

ماجرای کمبود فاکتور۸ در کشور چه بود؟

وی با یادآوری این‌که به دلیل نقص‌هایی که در فرایند تولید در شرکت تولیدکننده فاکتور۸ ایجاد شده بود، این شرکت نتوانسته بود به تعهدات خود در زمینه تامین دارو عمل کند اما الان در حال تلاش است که مشکلات را حل کند، تصریح کرد: ماحصل عدم عرضه این دارو به بازار در سال گذشته کمبودی را در بازار ایجاد کرد و در این راستا در آبان و آذرماه سال گذشته پیگیر این شدیم که همه ظرفیت‌های موجود را برای تامین داروی فاکتور۸ بیماران هموفیلی فعال کنیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این راستا علاوه بر پیگیری تولید داخلی، رایزنی‌هایی با ۴ شرکت‌ خارجی از جمله تاکدا، نوونوردیسک و... صورت گرفت که بخشی از نیازهای بیماران کشور از این مسیر تامین شود اما یکی از این شرکت‌ها در همان آذر ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با ما داشت و اعلام کرد که تنها ۲۵۰۰ عدد فاکتور۸ نوترکیب را می‌تواند تحویل بدهد و آن را متناسب با برنامه‌ریزی‌های تولید خود، در مهر ۱۴۰۲ تحویل می‌دهد که این میزان دارو کفاف نیاز کشور را نمی‌داد. در همین راستا از برند خارجی دیگری تعداد ۶۰ هزار مورد داروی فاکتور۸ وارد کشور شد.

مسیر واردات فاکتور۸ بسته نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه تامین داروی فاکتور۸ بیماران هموفیلی در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد، تاکید کرد: مسیر واردات این محصول بسته نمی‌شود و تا زمانی که بیماران و پزشکان درخواست برندهای موجود را داشته باشند با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد سهم واردات و تولید مشخص و تعدادی دارو وارد خواهد شد.

پیکان‌پور اضافه کرد: همچنین تولیدکننندگان داخلی نهایت تلاش خود را برای تامین این دارو انجام می‌دهند و مطالعات آنها درباره داروی تولید شده نیز مورد تایید معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.