منابع گزارش دادند که بازداشت فرد شماره دو هیئت تحریر الشام (النصره سابق) روز سه شنبه به دستور مستقیم الجولانی و با توجه به نتایج تحقیقات از گروه‌های جاسوسی که به اتهام تعامل با روسیه و ائتلاف بین‌المللی دستگیر شده بودند، صورت گرفت.

اختلاف در «هیئت تحریرالشام»/ الجولانی فرد شماره ۲ این تشکیلات تروریستی را بازداشت کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از المیادین، فعالان نزدیک به هیئت تحریر الشام از دستگیری نفر دوم این سازمان ملقب به ابو ماریا القحطانی، یک تبعه عراقی که رهبر مجلس شورای جبهه النصره قبل از تغییر نامش بود، خبر دادند.

«هیئت تحریر الشام» اختیارات میسر علی موسی عبدالله الجبوری، معروف به «ابو ماریا القحطانی»، برجسته‌ترین رهبر هیئت و یکی از رهبران برجسته تحریر الشام را سلب کرد.

در حالیکه ابومحمد الجولانی در زمان تأسیس سازمان «جبهه النصره سابق» در مناطق تحت کنترل خود در منطقه ادلب، شمال غرب سوریه، به این افراد تکیه کرده بود.

منابع افزودند: «کمیته مسؤول پرونده دریافت که ابوماریه القحطانی در مدیریت ارتباطات خود بدون توجه به حساسیت موقعیتش یا لزوم کسب مجوز و روشن شدن اهداف ارتباطاتش، اشتباه کرده لذا کمیته تصمیم گرفت وظایف و اختیارات او را مسدود کند.»

گزارش شده که وی را در زندان ویژه شهر حارم حبس کردند، اما سپس به درخواست دوست صمیمی خود و فرد نزدیک به قاضی مظهر الویس، تحت تدابیر شدید امنیتی در یکی از مقرهای امنیتی سازمان تروریستی تحریر الشام تحت حبس خانگی قرار گرفت.

دستگیری القحطانی به آشفتگی و دودستگی در سازمان تحریر الشام منجر شده، زیرا بسیاری از رهبرانی که سیاست الجولانی را رد می‌کنند و خود را در برابر سرنوشتی مشابه القحطانی و در معرض خطر دستگیری به بهانه تعامل با ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا می‌بینند.

فعالان گفتند که در میان رهبرانی که احتمالاً به سرنوشت القحطانی دچار شوند، جهاد عیسی الشیخ است.

به گفته این منابع، حبس خانگی القحطانی به جای زندان پس از درخواست مظهر الویس از الجولانی صورت گرفت تا این موضوع باعث افزایش شکاف در سازمان نشود و تا راه حل نهایی برای سرنوشت القحطانی ایجاد شود.

فرماندهی کل هیئت تحریر الشام با اشاره به اینکه هم اکنون این موضوع در چارچوب مقررات داخلی و متناسب با مصلحت و تامین امنیت آن و تداوم پروژه آن مدیریت می‌شود، توصیه می‌کند: «اطلاعات را از منبع رسمی خود بگیرید و از اطلاعات غلط سیستماتیک علیه هیئت و نهادهای آن خودداری کنید.»

منابع نزدیک به هیئت تحریر الشام به العربی الجدید گفتند که رهبر امنیتی تحریر الشام به نام «ابو احمد حدود» روز جمعه «ابو یزان الدیری» را به اتهام ارتباط با ائتلاف بین‌المللی دستگیر کرد. او همراه شخصی «ابو ماریه القحطانی» بود و احتمالا دستگیری القحطانی پس از اعترافات الدیری درباره فرماندهش صورت گرفته است.

این منابع خاطرنشان کردند که دوره آتی شاهد سردرگمی‌های بزرگی در تحریرالشام خواهد بود، به ویژه اینکه القحطانی یک جناح بزرگ در تحریر الشام را اداره می‌کند و او کسی بود که بر حذف تندروها از تحریر الشام، کاهش نفوذ آنها و کاهش اختیاراتشان در درون تشکل نظارت داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.