سریال «عاشورا» به کارگردانی‌هادی حجازی‌فر پس از موفقیت نسخه سینمایی خود با نام «موقعیت مهدی» در هفت قسمت روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

نگاهی به مینی‌سریال «عاشورا» / ادای دین برادران حجازی‌فر به برادران شهید باکری

به گزارش قدس آنلاین، قسمت اول این مینی‌سریال، شب گذشته پخش شد و بقیه قسمت‌ها جمعه هر هفته ساعت ۲۲ روی آنتن می‌رود. سریال «عاشورا» بخشی از مجاهدت‌های فرمانده لشکر۳۱ عاشورا، شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری را روایت می‌کند. نسخه سینمایی سریال «عاشورا» با نام «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر برنده پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم شد و توانست در اکران هم عنوان پرفروش‌ترین فیلم دفاع مقدس تاریخ سینمای ایران را از آن خود کند. این اثر مورد تمجید رهبر انقلاب نیز قرار گرفته است.‌هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی در سریال «عاشورا» نقش‌آفرینی می‌کنند.
ساخت سریال عاشورا سه سال پیش به کارگردانی‌هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری در سیمافیلم کلید خورد و نسخه سینمایی‌ آن به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد دو سال پیش راهی جشنواره فیلم فجر شد که اکران سینمایی خود را سال گذشته سپری کرد.

جزئیاتی جدید در نسخه سریالی
از همان ابتدا هم قرار بود «موقعیت مهدی» یک مینی‌سریال باشد و با ساختار یک سریال کمتر از ۱۰قسمت ساخته شود اما سازندگان آن ترجیح دادند بیشترین بهره را از این اثر فاخر ببرند و در گام نخست، نسخه سینمایی آن را منتشر کنند. این مینی‌سریال به سفارش صدا و سیما و با حمایت مالی بنیاد فارابی و بنیاد روایت فتح، سه سال پیش بودجه‌ای حدود ۳۰میلیارد تومان داشت.‌هادی حجازی‌فر، کارگردان اثر درباره بودجه سریال عاشورا توضیح داده بود برای ۴۰۰دقیقه‌ای که ضبط کردیم ۳۰میلیارد بودجه داشتیم که از این میان ۱۰میلیارد هزینه ادوات جنگی بود. جزیره خیبر را کاملاً بازسازی کردیم و هزینه‌ کارهای عمرانی برای ما بسیار بالا بود اما عوامل حتی کمتر از دیگر آثار دستمزد گرفتند. از این بودجه حتی یک ریال را هم اسراف نکردیم و من تمام مسئولیت شرعی و معنوی را برعهده‌ می‌گیرم.
او در نشست خبری فیلم «موقعیت مهدی» در جشنواره فیلم فجر درباره ساخت سریال «عاشورا» یادآور شده بود از اول بنای ساخت نسخه‌ای سینمایی را داشتند و عنوان کرد؛ بسیاری از سکانس‌هایی که در فیلم شاهد بودید تنها برای نسخه سینمایی است و در سریال به شیوه‌ای دیگر فیلم‌برداری شده است در واقع سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد.
با این توضیح، کسانی که فیلم «موقعیت مهدی» را دیده‌اند می‌توانند امیدوار باشند با صحنه‌ها و اتفاق‌های جدیدتری در سریال عاشورا روبه‌رو خواهند شد.

عاشق‌ترین آدم‌ها به زندگی
حجازی‌فر درباره ساخت این پروژه گفته بود؛ احساس می‌کردم باید فیلمی بسازم که برخی مسائل را به مسئولان یادآوری کند. هدف از ساخت این فیلم تنها آگاه کردن مردم یا اینکه یادآوری «شهدا ما شرمنده‌ایم» نبوده است بلکه هدف اصلی آن تلنگری برای مسئولان بود. او همراهی خانواده‌ شهید باکری در ساخت این کار را یک بخت بزرگ توصیف کرد و معتقد است باید نوعی اعتمادسازی بین خانواده‌ شهدا برای ساخت چنین آثاری به وجود بیاید که این اتفاق برای ساخت این سریال افتاده است.
با اینکه علاقه شخصی به شهیدان باکری، پای حجازی‌فر را در مقام کارگردان و بازیگر نقش اول به این پروژه باز کرد اما دشواری‌های تولید آن قدر برایش سنگین بود که پس از پایان کار گفته بود ترجیح می‌دهد مدتی از ۱۰کیلومتری فیلم‌های دفاع مقدسی هم رد نشود! این فیلمساز اهل خوی عنوان کرده بود به پدرش قول داده تا درباره این شهدا حتماً کاری بسازد. دو عموی شهید بازیگر نقش شهید مهدی باکری، عضو لشکر ۳۱ عاشورا بودند و او خاطرات تلخ و شیرین سال‌های جنگ را به خوبی در خاطر دارد. حجازی‌فر آدم‌های این لشکر را می‌شناخت و از این ناراحت بود که چرا به شاعرانگی و وجوه شخصیتی این افراد توجه نمی‌شود چون این‌ آدم‌ها نسبت به زندگی، عاشق‌ترین بودند.
فیلم «موقعیت مهدی» اگرچه سکانس‌های جنگی هم داشت اما بار اصلی فیلم روی قصه‌های زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری بود و با وجود اینکه به گفته کارگردان آن فرایند تولید این سریال به دلیل مشکلاتی ۱۲بار متوقف شد اما هادی حجازی‌فر عزم خود را برای ادای دین به شهدای همشهری‌اش و قولی که به پدرش داده بود، جزم کرد تا پروژه به سرانجام برسد. از آنجا که در فیلم، نگاه شاعرانه و لطیف فیلمساز در اثر نمود داشت، احتمالاً جزئیات دیدنی بیشتری از زندگی این برادران شهید در سریال عاشورا به تصویر کشیده شده است. 

 پرداخت بیشتر به شخصیت‌ها
یکی از نقدهایی که به فیلم موقعیت مهدی وارد بود پیوند ضعیف میان اپیزودهای اثر بود، گویا سازندگان اثر برش‌هایی از هر قسمت سریال را برای ساخت فیلم در هر اپیزود گنجانده بودند به همین دلیل قصه برخی از اپیزودها، ناتمام مانده بود این در حالی است که در هر قسمت از سریال، به قصه اپیزودها در مدت زمان مشابه یک فیلم سینمایی پرداخته شده و فیلمساز فرصت کافی برای پرداخت شخصیت‌ها و قصه‌های پیرامون آن‌ها داشته است. به نظر می‌رسد شخصیت‌پردازی حمید باکری با نقش‌آفرینی وحید حجازی‌فر (برادر هادی حجازی‌فر) در سریال کامل‌تر باشد و بازی بیشتری را از او شاهد باشیم یا با شخصیت جمشید نظمی با بازی وحید آقاپور که از فرماندهان خوشنام و باتجربه لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس بوده، بیشتر آشنا شویم.
با توجه به اینکه بیشتر رزمندگانی که در لشکر عاشورا حضور داشتند، آذری‌زبان بودند به همین دلیل بیشتر بازیگران به زبان آذری صحبت می‌کنند اما آنچه در فیلم موقعیت مهدی دیدیم بار درام بر تصاویرش تکیه داشت تا دیالوگ‌ها، از این منظر زیرنویس، مخاطب را اذیت نمی‌کرد.
ضبط این سریال در چندین استان کشور و شهرهایی همچون تهران، آبادان، اهواز، زنجان، هشتگرد و... انجام شده و یکی از نکات قابل توجه، بازسازی دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۲ برای ساخت این مجموعه تلویزیونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.