مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به تامین ۱۲۰ هزار عدد داروی فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: مسیر واردات این محصول بسته نمی‌شود، تا زمانی که بیماران و پزشکان درخواست برندهای موجود را داشته باشند، سهم واردات مشخص است.

تامین ۱۲۰ هزار دارو فاکتور هشت برای بیماران هموفیلی

محمد پیکان‌پور افزود: ۱۲۰ هزار عدد داروی فاکتور ۸ با دوز ۵۰۰ در داخل کشور تولید و بسته‌بندی شده و دستور ورود آن‌ها به بازار صادر شده و طی هفته جاری در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت؛ همچنین دوزهای هزار و ۲ هزار این دارو نیز در آینده نزدیک به سرعت روانه بازار خواهد شد.

وی اظهار داشت: میزان مصرف دارو ماهانه ۴۳ هزار عدد داروی نو ترکیب و ۱۷ هزار پلاسمایی است. شرکت تولیدکننده داروی فاکتور۸ ایرانی، در نوبت اول ۱۲۰ هزار ویال دارو را تحویل می‌دهد که این میزان، نیاز سه ماه کشور به داروی نوترکیب فاکتور۸ را تامین می‌کند.

پیکان‌پور با بیان اینکه میزان برنامه‌ریزی شده برای تولید این دارو در کشور ۳۰۰ هزار عدد است، ادامه داد: به دلیل نقص‌هایی که در فرایند تولید در شرکت تولیدکننده فاکتور ۸ ایجاد شده بود، این شرکت نتوانسته بود به تعهدات خود در زمینه تامین دارو عمل کند اما الان در حال تلاش است که مشکلات را حل کند.

وی تصریح کرد: ماحصل عدم عرضه این دارو به بازار در سال گذشته کمبودی را در بازار ایجاد کرد و در این راستا در آبان و آذرماه سال گذشته پیگیر این شدیم که همه ظرفیت‌های موجود را برای تامین داروی فاکتور۸ بیماران هموفیلی فعال کنیم.

به گفته مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، علاوه بر پیگیری تولید داخلی، رایزنی‌هایی با ۴ شرکت‌ خارجی از جمله تاکدا، نوونوردیسک و غیره صورت گرفت که بخشی از نیازهای بیماران کشور از این مسیر تامین شود و اکنون از برند خارجی دیگری تعداد ۶۰ هزار مورد داروی فاکتور ۸ وارد کشور شد.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.