مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مرگ قلاده پلنگ در دنا گفت:دامپزشک پس از کالبدشکافی علت مرگ را ناشی از اصابت گلوله و خون‌ریزی داخلی بیان کرد.

علت مرگ یک قلاده پلنگ در دنا اعلام شد

به گزارش قدس آنلاین، روز ۲۴ مردادماه لاشه یک قلاده پلنگ در میان انبوهی از زباله و نخاله‌های زیر پل جاده ارتباطی روستاهای " دشت رز " و" خونگاه" شهرستان دنا کشف شد.

آن روز اسلام جاودان خرد مدیرکل محیط زیست پس از تشریح ماجرا، تعیین دقیق علت مرگ را منوط به کالبد شکافی توسط دامپزشک بیان کرده بود و اظهار داشت: باتوجه به اینکه برای اعلام علت دقیق مرگ نیازمند کالبد شکافی توسط دامپزشک هستیم فلذا بیان علت مرگ را منوط به انجام مراحل کالبد شکافی و نظر قطعی دامپزشک می دانیم و گفت پس از طی این مراحل موضوع از طریق اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط‌زیست استان اعلام خواهد شد. 

براساس این گزارش‌، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ، پس از چهار روز از زمان کالبد شکافی لحظاتی پیش علت مرگ این پلنگ را اصابت گلوله از نوع چهارپاره بیان کرد و گفت: بنا بر اعلام نظر دامپزشک علت تلف شدن پلنگ اصابت گلوله از نوع چهار پاره و خون ریزی داخلی بوده است.

وی افزود: معاینه بالینی لاشه در همان لحظات اولیه نشان می‌داد ک خراشیدگی و سوراخ هایی برروی لاشه وجود دارد اما باز هم اعلام علت مرگ از روی احتمال و حدس و گمان کار دقیقی نبود فلذا اعلام دقیق علت مرگ را منوط به نظر قطعی دامپزشک بعداز طی مراحل کالبد شکافی موکول کردیم.  

جاودان خرد به شناسنامه‌دار کردن ۱۹ قلاده پلنگ در ۱۴ هزار هکتار از پارک ملی دنا در سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: مطابق با بررسی‌های بالینی لاشه و تطبیق خال‌های ثبت شده از ۱۹ قلاده (فرد) پلنگ در۱۴ هزار هکتار از پارک ملی دنا، پلنگ تلف شده متاسفانه یکی از پلنگ‌هایی است که شناسنامه‌دار شده بود. 

وی گفت: مطابق با بررسی های صورت گرفته این پلنگ شماره ۹ ثبت شده با جنسیت نر بین ۷ تا ۹ سال سن دارد.  

جاودان خرد ابراز کرد: تحقیقات محسوس و نامحسوس در خصوص شناسایی علل و عوامل شکار پلنگ ادامه خواهد داشت از مردم طبیعت دوست استان تقاضامندیم چنانچه اطلاعی در این خصوص دارند با تماس به سامانه رایگان ۱۵۴۰ ما را یاری کند.  

وی ادامه داد: محیط زیست استان با ۳۱۲ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت نیازمند ۳۱۲ محیط بان است، اما متاسفانه با ۷۵ محیط بان حراست می‌شود که استان با کمبود ۲۳۷ محیط‌بان مواجهه است‌.

جاودان‌خرد تصریح کرد: بخش اعظمی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند از طرفی با شیفت‌بندی‌های صورت گرفته تعداد زیادی از محیط‌بانان به صورت دوره‌ای بااعزام به ارتفاعات مشغول رصد و پایش مناطق صعب‌العبور دنا هستند، لذا دست یاری خود را به سوی مردم در حراست و حفاظت از طبیعت و حیات وحش دراز می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.