معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان روز گذشته و در سخنانی از حل‌وفصل مسئله حقابه ایران با «گفت‌وگو» خبرداده است.

چشم‌انتظار گزارش «دهراوود»/ قدس در گفت‌وگو با یک کارشناس مسائل بین‌الملل ادعای اخیر طالبان درباره حل شدن مسئله حقابه ایران را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، اظهارات مولوی «عبدالکبیر» در حالی مطرح می‌شود که تیم اعزامی کمیسیون امنیت ملی مجلس، پس از بازگشت از افغانستان، اعلام کرد امارت اسلامی اجازه بازدید و اندازه‌گیری آب سد کجکی را به طرف ایرانی نداده و به بازدید از ایستگاه آبسنجی«دهراوود» بسنده شده‌است.

بر اساس تصاویر و داده‌های ماهواره «مُدیس» در پایان اردیبهشت‌ امسال، مساحت آب ذخیره شده در پشت سد کجکی به ۵۹ کیلومتر مربع رسید و در شرایط مطلوب قرار گرفت. یک کارشناس ارشد تحولات منطقه‌ در پاسخ به خبرنگار ما که امکان رسیدن ایران و افغانستان به جمع‌بندی در مسئله آب هیرمند وجود دارد یا نه؟ به بررسی برخی ابعاد سیاسی و امنیتی این پرونده پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم. 

ضرورت انتشار گزارش تیم فنی از «دهراوود»
دکتر بهرام زاهدی، کارشناس ارشد روابط ایران-افغانستان، سفراخیر تیم فنی ایران به ایستگاه آب‌سنجی «دهراوود» را رویدادی مثبت در عرصه دیپلماسی همسایگی ارزیابی کرد. وی با اشاره به دو دسته اظهارات ناصحیح در این خصوص گفت: دسته اول می‌گوید با انجام بازدید تیم ایرانی مشکلات فیمابین حل و فصل شده، در حالی که بررسی‌ها هنوز کامل نشده است. دسته دوم اظهارات‌نادرست، به جریان‌هایی برمی‌گردد که با زدن بر طبل دشمنی، عجولانه مدعی می‌شوند هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است.

زاهدی گفت: تا زمانی که گزارش نتیجه ارزیابی تیم فنی ایران از ایستگاه دهراوود منتشر نشود، نمی‌توان هیچ‌گونه تحلیل جدیدی نسبت به ماه‌های گذشته ارائه کرد.

وی با بیان اینکه شرط رسیدن به شرایط مطلوب تداوم بازدید وارزیابی ایران است، افزود: ایستگاه آب‌سنجی دهراوود در بالادست سد کجکی واقع شده و اگر دستگاه‌های کنترل ورودی آب به سد مذکور به قوت خود باقی بوده باشند، می‌شود فهمید چه میزان منابع در منطقه موجود است.  

زاهدی با اشاره به ملاحظات داخلی افغانستان و اینکه از سال ۱۳۵۱ تا به امروز برخی در داخل این کشور فکر می‌کنند ورود آب به ایران و پاکستان از مسیر این کشور بدون پرداخت مابه‌ازا بوده، گفت: ما ضمن برداشتن گام‌های محکم برای احقاق منابع آبی کشورمان، باید از هیاهوی رسانه‌ای دوری کنیم. جمهوری اسلامی باید با اطلاع رسانی، افکار عمومی افغانستان را مطلع کند در طول سال‌های گذشته ایران مابه‌ازای آب مازاد ورودی به کشور را پرداخت کرده و نمی‌شود مسائل امروز را عطف به ما سبق کرد. 

نگرانی غرب از روابط دو کشور مشهود است 
این کارشناس مسائل منطقه، با اشاره به نگرانی غربی‌ها از روابط حسنه تهران-کابل همزمان با سفر تیم فنی ایران به افغانستان، گفت: انتشار خبر دروغ نشریه بلومبورگ درباره سازماندهی ۵۰۰عامل انتحاری طالبان برای جنگ آبی با ایران که فاقد منبع بود یا خبرسازی‌ها درمورد جاماندن بخشی از خاک ایران در آن طرف دیوارهای مرزی، بیانگر جنگ روانی دشمن برای بالا بردن تنش میان دو کشور است.

زاهدی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه تشدید تغییرات در کره‌ زمین و احتمال فراگیر شدن مشکل آب باید به فکر راهکارهای جایگزین تأمین آب باشد؛ زیرا ممکن است در سال‌های آینده میزان آب تزریقی هیرمند به شرق کشور گره‌گشا نباشد.  

کشت خشخاش با حقابه ایران صحت دارد؟ 
بهرام زاهدی در پاسخ به این پرسش که نقش آمریکایی‌ها به عنوان ستون ترانزیت مواد مخدر افغانستان در رونق گرفتن کشت و تولید مواد مخدر در مسیر انتقال آب به ایران  چیست؟ گفت: کاخ سفید در سطح کلان به دنبال پیچیده کردن پرونده آبی تهران-کابل است، اما نهادهای بین‌المللی در گزارش‌های سال جاری خود از کاهش کشت خشخاش خبرداده‌اند.

وی با بیان اینکه در صورت انحراف آب به سمت مزارع خشخاش حق پیگیری ایران محفوظ است، افزود: تصاویر هوایی منتشر شده در هفته‌های گذشته بیشتر جنبه شانتاژ داشت و هنوز گزارشی که آن را اثبات کند، از سوی نهادهای مرتبط منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.