رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مشهد شهری ملی و بین‌المللی و نیازمند توجه دولت است. ما در توسعه حمل‌ونقل عمومی بسیار نیازمند حمایت‌های دولت هستیم. برخی مسائل زیرساختی مشهد بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست؛ زیرا در توان و اعتبارات شهرداری نیست. مترو و اتوبوس نیاز به توجه بیشتری دارد.

شهر ملی و بین‌المللی مشهد نیازمند توجه دولت است

به گزارش قدس خراسان، حسن موحدیان در هشتادوهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به ۳۰ مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی و روز مسجد، اظهار کرد: در نظام و عقیده ما مسجد به وجود آورنده امنیت و آرامش و محلی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان و ریشه‌کن کردن ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه است.

وی مسجد را بهترین بازدارنده از جرم و جنایت دانست و ادامه داد: رویکرد و نگاه شورای ششم مسجدمحوری است و دو سال است که ما مسجد را محور فعالیت‌های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی قرار داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: دغدغه ما در شورا توسعه کمی و کیفی مسجد در مناطق مختلف به ویژه حاشیه شهر بوده و ردیف اعتباری خوبی نیز برای این موضوع پیش‌بینی شده است. یکی از مهم‌ترین تصمیمات ما در شورای ششم تشکیل قرارگاه اجتماعی با محوریت مسجد است که در شورای ششم شکل گرفته و امیدواریم هرچه بیشتر عملیاتی شود.

موحدیان تاکید کرد: شورای ششم در عمل مسجدمحوری را سرلوحه کار خود قرار داده است و اگر در قالب پروژه‌های زودبازده دنبال حل مشکل خرد ولی مهم مردم هستیم، یکی از محورهای نظرسنجی و ملاک عمل برای احصای اولویت‌ها مسجد است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با گرامی داشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر تصریح کرد: یاد و خاطره شهدای بزرگ دولت را گرامی می‌داریم و امیدواریم در سایه تداوم حمایت‌های دولت قدم‌های سالانه‌ای را برای مشهد برداریم. دولت در هفته دولت به مشهد توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: مشهد شهری ملی و بین‌المللی و نیازمند توجه دولت است. ما در توسعه حمل‌ونقل عمومی بسیار نیازمند حمایت‌های دولت هستیم. برخی مسائل زیرساختی مشهد بدون حمایت دولت امکان‌پذیر نیست؛ زیرا در توان و اعتبارات شهرداری نیست. مترو و اتوبوس نیاز به توجه بیشتری دارد.

موحدیان یادآور شد: اتصال خیابان طرحچی به خیابان خیام ۷۲ یکی از پروژه‌های ارزشمندی بود که افتتاح شد. طرحچی همیشه ترافیک سنگینی به دلیل تردد وسایل نقلیه سنگین دارد که این پروژه برای رفاه و رضایتمندی مردم بسیار خوب است. پروژه نقص کوچکی دارد که شهردار دستور داد قطعه کمی که هنوزخاکی باقیمانده، رفع شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر اعزام همکاران شهرداری به مراسم اربعین را داریم. امیدوارم در خدمتی که ارائه می‌دهند رضایت خدا و ائمه اطهار را به دست آورده و توسعه معنوی گران‌سنگی را با خود به مشهد بیاورند.

افت اخذ پروانه ساخت و ساز در مشهد

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در تذکری به شهردار اظهارکرد: قسمتی از بخش خصوصی که بیشترین نفع را برای جامعه و آبادانی دارد، ساخت‌وساز است، اما به دلیل سیاست‌گذاری غلط در کشور و مشهد سنگ‌های مختلفی پیش پای آن‌ها قرار دارد.

خلیل موحدی‌محصل، ادامه داد: جناب شهردار اخیرا با مصوبه مجلس و درآمدهای پایدار پولی که از مردم می‌گیرند برای عقب‌نشینی ارزش افزوده اخذ می‌شود، در حالی‌که با ارز اصلاحی این پول دریافت می‌شود. ارزش افزوده را حساب می‌کنید مجدد حساب کردن هزینه اضافه است و حدود یکی دو ماه به طول پروانه اضافه می‌شود. کوچه ۶متری ۱.۵متر عقب‌نشینی داشته که ۱۲۰میلیون پول دریافت کردند. شهرداری حق چنین کاری را ندارد.

وی خطاب به استاندار تاکید کرد: در زمینه ساخت‌وساز، بیمه یک ظلم روشن به بخش ضعیف شهر بوده و برای کل شهر متری ۲۵۰هزار تومان است. این تصمیم وزارت رفاه ظلمی به بخش ضعیف جامعه است که استاندار باید پیگیری کند.

موحدی محصل خطاب به معاون عمرانی استاندار اظهار کرد: هزینه‌ها هرروز در نظام مهندسی اضافه می‌شود و مدتی است هزینه مهندس شهرسازی نیز اضافه شده است. در تمام دنیا شرایط تولید را تسهیل می‌کنند، اما ما برعکس هستیم. در کلان‌شهرها در سال جاری گرفتن پروانه افت زیادی داشته که خسارتی برای عمران و آبادانی شهر است.

منبع جدید درآمد شهرداری کجاست؟

در ادامه جلسه سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد به شهردار مشهد تذکر داد و عنوان کرد: کارهایی که شهردار انجام می‌دهد خداقوت دارد، اما حفظ منابع انسانی شهرداری نیز بسیار مهم است.

موسی الرضا حاجی بگلو ادامه داد: تا الان حقوق پرسنل شهرداری واریز نشده و یکی از نکات مهم این است که ماه گذشته نیز وامی برای پرداخت حقوق‌ها دریافت شد. وضعیت مالی شهرداری خوب نیست و باید به سمت جذب منابع جدیدی رفت. شهردار هرچه زودتر نسبت به واریز حقوق کارکنان شهرداری اقدام کند.

شهردار مشهد در پاسخ به سخنگوی شورای شهر گفت: حقوق پرسنل از ۲۸مرداد آماده است، اما مشکلی در سرور فاوا ایجاد شد که حل شده و امروز حقوق پرسنل واریز می‌شود.

مدیران بحران چند مسئولیتی

در بخش دیگری از جلسه نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: شرح وظایف شهرداری در ۶حوزه تقسیم‌بندی شده که یکی از آن‌ها ایمنی و مدیریت بحران است. اما مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در شهرداری توسط یک گروه چهار، پنج نفره اداره می‌شود، در حالی که یک‌ششم مسئولیت شهرداری برعهده آن‌هاست.

مهدی ناصحی اضافه کرد: با توجه به ضرورت ارتقای سطح ایمنی، موضوع مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و مشکلاتی که ممکن است به‌واسطه عدم رعایت ضوابط ممکن متوجه شهر شود، شهردار باید نسبت به ارتقای جایگاه این مجموعه اقدام لازم را انجام دهد.

محمدرضا قلندرشریف در پاسخ گفت: برای ایجاد اداره کل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران پیگیری‌های زیادی انجام دادیم و درخواست موافقت با ایجاد ساختار این اداره کل را داشتیم و به پیگیر آن هستیم زیرا یکی از نیازهای مشهد است که امیدواریم محقق شود.

در ادامه رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: بیش از پنج تا شش ماه است که موضوع سازمان ورزش و جوانان را از شهردار در روز ارائه برنامه مطالبه کرده‌ایم، اما تا امروز از طرف شهرداری فضایی برای ورود به این قضیه نمی‌بینیم.

حسین علوی‌مقدم، به قول شهردار اشاره کرد و گفت: شهردار قول داده بود این موضوع را پیگیری کند و قرار بود شهرداری طرح بیاورد، اما تا این لحظه این کار انجام نشده و اگر نمی‌خواهند انجام دهند ما طرحی تهیه کنیم تا از طرف شورا پیگیری شود.

مصوبات هشتادوهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد

لایحه نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر تصویب شد.

براساس این لایحه به شهرداری مشهدمقدس اجازه داده می‌شود تعدادی از معابر فرعی را با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر نام‌گذاری کند.

در منطقه٢ معبر فرعی شهید درودی ۱۵،۹ واقع در توس۴۱ با حفظ شماره به نام شهید حسن صفری، در منطقه٣ معبر فرعی شهیدخاکزادی۹ واقع در خیابان گاز۴ با حفظ شماره به نام شهیدحسن عرب‌زاده و معبر فرعی طلوع۲ واقع در طبرسی۵۶ با حفظ شماره به نام شهید رجبعلی محمدیان و در منطقه٧ معبر فرعی چمن۳۳ واقع در بلوار چمن با حفظ شماره به نام شهید علی اصغر بخشی گلستانی نامگذاری کند.

در ادامه این جلسه لایحه تهاتر بدهی شهرداری مشهد و اداره کل اوقاف و امور خیریه تصویب شد.

براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود نسبت به تهاتر بدهی خود با اداره کل اوقاف و امور خیریه تا سطح مجاز براساس طرح تفصیلی مصوب اقدام و برای سطوح مازاد بر ضابطه پیشنهاد مربوطه را به کمیسیون ماده۵ برای افزایش تراکم ارسال کند.

تبصره: شهرداری مشهد مکلف است نسبت به انعقاد صلح‌نامه با اداره کل اوقاف و امور خیریه در خصوص صدور اسناد استیجاری زمین راهنمایی و رانندگی و رقبات حداکثر ظرف مدت یک ماه اقدام کند.

همچنین اصلاح اساسنامه سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بررسی شد.

در راستای اجرای ماده۸۴ قانون شهرداری و بند۱۵ ماده۸۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با آخرین اصلاحات اساسنامه سازمان مدیریت پسماند توسط شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

و در پایان لایحه انعقاد قرارداد پروژه مشارکتی سوسن تصویب شد.

براساس آن به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود منطبق بر مصوبه شماره۶/۱۴۰۰/۱۹۲۱۹ش مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ و فراخوان برگزار شده، پروژه مشارکتی مجتمع تجاری و مسکونی سوسن موسوم به ۷-۱۰ واقع بلوار حرعاملی را با مشارکت مؤسسه صندوق رفاه اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور مطابق قرارداد مشارکت اجراکند.

تبصره: قدرالسهم شهرداری مشهد براساس آنالیز اقتصادی انجام شده معادل ۳۵درصد از ارزش کل پروژه و قدرالسهم سرمایه‌گذار معادل ۶۵درصد از ارزش کل پروژه تعیین شده است، همچنین تقسیم منافع عرصه و اعیان پروژه مذکور نیز بر همین مبنا می‌بایست صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.