محققان پس از بررسی تاثیرات مکمل بدنسازی HMB بر نشانگرهای بیماری آلزایمر در موش‌ها پاسخی مثبت به این پرسش داده اند.

پاسخ مطالعات محققان؛ آیا مصرف مکمل بدنسازی می تواند موجب امید به درمان آلزایمر شود؟

به گزارش مدیکال نیوز، به گفته آن ها HMB  توانایی شناختی را بهبود بخشیده و تشکیل پلاک‌های آمیلوئید را در مدل‌های موش مبتلا به آلزایمر کاهش داده است.

یک مطالعه نشان داد که یک مکمل پروتئین بدنسازی به نام اسید β-هیدروکسی-بتا-متیل بوتیریک (HMB) ممکن است در برابر کاهش شناختی مرتبط با افزایش سن در موش‌ها نقش حفاظتی داشته باشد.

محققان مطالعه خود را با افزودن HMB به سلول‌های عصبی هیپوکامپ موش کشت شده شروع کردند. هیپوکامپ ناحیه‌ای از مغز است که با شکل‌گیری و بازیابی حافظه مرتبط است. این یکی از نخستین مناطقی از مغز است که در آلزایمر آسیب می بیند.

آن ها متوجه شدند که HMB به طور قابل توجهی تراکم خارهای دندریتیک را افزایش می‌دهد؛ خارها، برآمدگی‌های کوچک از نورون‌ها هستند که به آن ها کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. خارهای دندریتی بزرگ‌تر و متراکم‌تر نشان دهنده عملکرد بهتر مدارهای عصبی است.

محققان همچنین دریافتند که HMB سطوح مختلف عوامل نوروتروفیک را افزایش می‌دهد که به عملکرد عصبی کمک می‌کنند.

به گفته آن ها معنای این تغییرات آن است که HMB انعطاف پذیری هیپوکامپ را، حداقل در سلول‌های عصبی هیپوکامپ کشت داده شده از موش، بهبود می‌بخشد.

ازHMB  به عنوان یک مکمل بدون نسخه در دسترس مشتریان و کالایی بی خطر برای استفاده یاد می شود.

درک بیشتر در مورد چگونگی تأثیر این مکمل  بر زوال شناختی می‌تواند به توسعه استراتژی‌های درمان و پیشگیری از آلزایمر کمک کند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب کننده عصبی در سراسر جهان و شایع‌ترین نوع زوال عقل است. با افزایش سن جمعیت جهان، انتظار می‌رود موارد آلزایمر افزایش یابد.

تحقیقات برای توسعه درمان‌ها و استراتژی‌های پیشگیری برای آلزایمر ادامه دارد. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

البته آنطور که محققان می گویند مطالعات بیشتری لازم است تا ببینیم این یافته‌ها چگونه ممکن است در مورد انسان اعمال شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.