مسوول قرارگاه کوهنوردی رودبارک و ونداربن شهرستان کلاردشت از ایجاد مسیر جدید روی دیواره علم کوه توسط کوهنوردان آلمانی خبر داد.

مسیر جدید کوهنوردی در علم کوه توسط گردشگران آلمانی

به گزارش قدس آنلاین، یک گروه سنگ نورد آلمانی پنج نفره به سرپرستی استفان گلوواکز (Stefan Glowacz) ۶۰ ساله در ماه های پیش از اروپا به ترکیه و سپس در ماه جاری برای صعود به قله علم کوه به مازندران شهرستان کلاردشت آمده بودند و هدفشان از این سفر تهیه مستند اکسپدیشن (سفر اکتشافی) جاده ابریشم بود.

جاده ابریشم در گذشته برای ارتباط شرق، غرب، جنوب آسیا، شمال آفریقا و غرب اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

استفان گلوواکز (Stefan Glowacz) یکی از قهرمانان سنگوردی در رقابت های سال ۱۳۸۵ کشور ایتالیا بوده که برای نخستین بار در این رقابت ها ، سختی مسیر در طبیعت به مقام نخست دست یافت.

این سنگ نورد برای نخستین بار در دیواره علم کوه مسیری با درجه سختی d۱۳ بر روی دیواره آفتاب (تقریبا در پایین دست تیغه های دندان اژدها) علم کوه باز کرده که جزو سخت ترین و فنی ترین مسیرهای سنگ نوردی در دنیا است.

دیواره علم کوه به طول حدود ۶۵۰ متر در رخ شمالی این قله قرار دارد و سنگ آن از جنس گرانیت با رنگ حنایی روشن است البته برخی منابع طول این دیوار را ۸۰۰ متر هم تخمین زده اند به دلیل آنکه یخچال علم چال با یک شیب به نسبت تند پایین تر این دیواره واقع شده و ارتفاع ۸۰۰ متر با این یخچال محاسبه شده است.

صخره نوردان ایرانی و خارجی از دیرباز صعود به این دیواره را یکی از جذاب ترین فعالیت ها می دانستند بنابراین از آنجایی که صعود به این دیواره از نظر فنی درجه سختی بالایی دارد صخره نوردان همیشه آن را یک هدف بالایی می دانند که پس از مدتی تمرین باید به سراغ آن رفت.

مجید یاسینی مسوول قرارگاه کوهنوردی در منطقه رودبارک و ونداربن شهرستان کلاردشت گفت : به تازگی پنج تن از افراد کوهنورد آلمانی که یکی از آنان عکاس بود روی این دیواره مسیر جدیدی با موضوع طرح جاده ابریشم باز کردند.

وی افزود : این افراد کوهنورد حدود هفت روز در این منطقه ماندند و این مسیر را به طور تقریبی زیر قله تخت سلیمان باز کردند که از درجه سختی بسیار قابل توجهی برخوردار است مسیری که تاکنون هیچ کوهنوردی نپیموده است.

مسوول قرارگاه کوهنوردی کلاردشت خاطرنشان کرد : سختی این مسیر از منظر افراد سنگ نورد درجه سختی دارد و از یک تا ۶ جزو سختی ترین مسیرها روی دیواره قله ها است و مسیری که توسط افراد سنگ نورد آلمانی باز شده از درجه سختی چهار تا پنج درجه برخورداراست که جزو سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی در دنیا است که مسیر در سامانه فدراسیون کوهنوردی کشور هم به ثبت رسیده است.

یاسینی گفت : هم اینک گروه های مختلف کوهنوردی از کشورهای لهستان، روسیه، آلمان، ایتالیا و روسیه برای صعود به قله علم کو ه و تخت سلیمان عازم شهرستان کلاردشت شده اند

قله علم کوه از ۱۵خرداد تا پایان شهریور هرسال میزبان شمار زیادی از کوهنوردان خارجی از کشورهای آلمان، ‌اتریش، ‌فرانسه، چک، آمریکا، اسپانیا و نیز در تمامی فصول سال از استان های آذربایجان غربی، یزد، خراسان رضوی و فارس است.

رشته کوه های تخت سلیمان بیش از یکی ۴۵ قله بالای چهار هزار متر دارد و به خاطر داشتن یخچال های متعدد، برف چال ها و دیواره ها، همواره مورد توجه کوهنوردان و گردشگران داخلی و خارجی است.

شهرستان تاریخی و کوهستانی کلاردشت با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر درغرب مازندران واقع است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.