پارلمان آمریکای مرکزی پس از دو دهه با دفاع از تمامیت ارضی چین، رأی به اخراج نماینده تایوان داد و نماینده چین را حایگزین کرد.

پارلمان آمریکای مرکزی نماینده تایوان را اخراج کرد/ چین جایگزین شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، رویترز اعلام کرد پارلمان آمریکای مرکزی پس از دو دهه با اکثریت آراء نماینده تایوان را از این پارلمان اخراج و نماینده چین را جایگزین کرد.

این پارلمان که متشکل از ۶ کشور است دیروز دوشنبه در شهر «ماناگوا»، پایتخت نیکاراگوئه تشکیل جلسه داد و قانونگذاران محلی پیشنهاد کردند چین را به این پارلمان اضافه و تایوان را اخراج کنند.

وزارت خارجه تایوان در واکنش به این تصمیم اعلام کرده برای حفظ «حیثیت و غرور ملی» تصمیم گرفته فوراً از این پارلمان خارج شود.

پارلمان آمریکای مرکزی در بیانیه ای با اشاره به تصمیم سازمان ملل در سال ۱۹۷۱ در حمایت از چین واخراج تایوان اعلام کرده این پارلمان تایوان را استانی از سرزمین اصلی چین می داند و حضور آن در این پارلمان با عنوان یک کشور مستقل را غیرقانونی می‌داند.

پارلمان آمریکای مرکزی که به «پارلاسن» معروف است شامل کشورهای نیکاراگوئه، السالوادور، هندوراس، پاناما، جمهوری دومینیکن و گواتمالا است. چین تلاش کرده در سال‌های اخیر ارتباط خود را با این شش کشور تقویت کند. با این حال گواتمالا، پرجمعیت ترین کشور آمریکای مرکزی، تنها عضو پارلاسن است که هنوز تایوان را به رسمیت می‌شناسد.

سناتورهای آمریکایی «تیم کین» دموکرات، و «مارکو روبیو» جمهوری خواه، که کمیته فرعی روابط خارجی سنا در نیمکره غربی را رهبری می کنند، این تصمیم پارلمان مرکزی آمریکا را محکوم کردند.

چین مطابق با سیاست «چین واحد» جزیره خودمختار تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، و بارها سفر مقامات ارشد آمریکا و اروپا به این جزیره و ارسال سلاح و تقویت جریان‌های جدایی‌طلب این منطقه را با اقدامات سیاسی، اقتصادی و برگزاری رزمایش نظامی محکوم کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.