وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها، امسال ۲ تا ۳ پرتاب ماهواره خواهیم داشت که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.

آشتیانی: امسال ۲ تا ۳ پرتاب ماهواره انجام می‌شود/ پهپادهای پیشرفته‌تر از «مهاجر ۱۰» هم داریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی با اشاره به دستاوردها و پیشرفت‌های جدید وزارت دفاع گفت: ما در اوج قدرت و اقتدار قرار داریم و به همین دلیل است که دشمن فکر اینکه بخواهد حرکت بی‌خردانه‌ای داشته باشد را از سرش بیرون می‌کند و در مولفه‌های دیگر ما را تهدید می‌کند.

وی افزود: ما انواع موشک‌های مختلف را تولید می‌کنیم، موشک‌های بالستیک و راهبردی که توان خیلی بالا و بُرد بلندی دارند، موشک‌های کروز و پدافند هوایی، زمین‌پایه، دریاپایه و دیگر موارد را داریم که متناسب با نوع نیاز نیروهای مسلح ما تولید می‌شوند.

وزیر دفاع تاکید کرد: پهپاد نقش مهمی در رزم دارد. در جنگ‌های اخیر این نقش بسیار موثری را می‌بینید. کشورهای بسیاری دنبال این هستند که از این قدرت برخوردار باشند. ما این قدرت را داریم و آمریکا هم به این توان ایران اذعان دارد.  

آشتیانی تصریح کرد: ما پهپادهای مختلفی داریم؛ پهپاد مهاجر ۶ توانمندی بالایی دارد، در پهپادها مداومت پروازی، حمل تجهیزات و مهمات و مدت زمان بالا ماندن آن، شعاع عملیاتی پهپادها و مانور پذیری بسیار مهم است. مهاجر ۶ ما می‌تواند ۱۲ ساعت مداومت پروازی داشته باشد و مهمات نقطه زن را حمل کند و ماموریت آن چندمنظوره است.

وزیر دفاع گفت: در حوزه پهپادی شرایط بسیاری خوبی داریم و کشورهای مختلف به دنبال این خواهند آمد که بتوانند از این توان ما برخودار باشند. در حوزه فضایی به جهت کوتاهی‌هایی که قبلا صورت گرفته بود، این بخش کمی متوقف بود، اما با همت شخص رئیس‌جمهوری، پیگیری‌های مستمر او، اختصاص بودجه‌های خاص و برگزاری شورای عالی مجازی که ۱۰ سالی تعطیل شده بود و دوباره شروع به کار کرد، تلاش کردیم که جبران کنیم.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر در این حوزه اقدامات خوبی را در انجام می‌دهیم، ساخت ماهواره و ماهواره‌برهایی که بتوانیم آنها را در مدار قرار داریم که از جمله آنها می‌توان به ماهواره‌بر سیمرغ اشاره کرد.

وزیر دفاع تاکید کرد: بسیاری از کشورها امکاناتی دارند که می‌توانند روی زمین ماهواره‌برها را آزمایش کنند، ولی ما مجبوریم که آن‌ها را در عملیات‌ پروازی آزمایش کنیم که محدویت‌هایی را ایجاد می‌کند. ما در ساخت و پرتاب ماهواره مشارکت داریم و براساس برنامه‌ای که داریم، امسال ۲ تا ۳ پرتاب ماهواره خواهیم داشت که امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد.

 آشتیانی با اشاره به رونمایی از پهپاد مهاجر ۱۰ اظهار کرد: دستیابی به این محصول کار بزرگی است و تلاش زیادی می‌خواهد. دنیا متعجب است که چگونه ایران می‌تواند با این سرعت به این پیشرفت‌ها دست پیدا کند. همین الان موارد دیگری داریم که قابلیت‌هایی فراتر از پهپاد مهاجر ۱۰ دارند و به مرور این دستاوردها هم ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی، نفت و گاز و شبیه‌سازها و حفاری اقدامات خوبی را انجام می‌دهیم و قراردادهای میلیون و حتی میلیارد دلاری با وزارت نفت داریم. در امر تجهیزات کشاورزی و بهره‌گیری از پهپادها نیز کارهای خوبی انجام داده‌ایم.

آشتیانی گفت: در امر حمل و نقل کارهای خوبی انجام شده، در معدن و بخش‌های مختلف دیگر هم، بنابراین وقتی وزارت دفاع این توانمندی را دارد که در پیچیده‌ترین بحث‌ها مثل پهپادها اینگونه پیشرفت کند، بخش‌ها و امور دیگر را راحت‌تر می‌تواند پیش ببرد، اما این امر را به نحوی انجام می‌دهیم که با بخش خصوصی تداخلی نداشته‌ باشد.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه نمایشگاه توانمندی دفاعی به گونه‌ای طراحی شده که همه بخش‌ها بتوانند از آن بازدید کنند، گفت: یکی از نکات مورد توجه آقای رئیس‌جمهوری در این نمایشگاه موضوع خودرو بود. اگر از ما خواسته شود می‌توانیم در این حوزه هم وارد شویم.

وی تاکید کرد: اما ملاحظات و دستورالعمل‌هایی هست که باید نوشته شود تا چگونه در این خصوص کار کرد که این موضوع انجام شود، اما به هرحال وزارت دفاع این آمادگی را دارد که در صنعت خودرو هم وارد شود.

وزیر دفاع درباره پاکسازی اراضی آلوده به مین هم گفت: هر سال ۳۵۰۰ هکتار از اراضی را پاکسازی می‌کنیم، قبلا بودجه پایینی به این موضوع اختصاص می‌گرفت و الان ۱۲۰ میلیارد تومان بودجه داریم که می‌توانیم اهداف خود را در این زمینه با سرعت دنبال کنیم. در واقع اعتباراتی که تخصیص می‌یابد بر سرعت تحقق اهداف تاثیرگذار است. اگر با این روند پیش برویم در دو برنامه ۵ ساله می‌توانیم کارمان را در این خصوص کامل کنیم، اما اگر سرعت بدهیم در یک برنامه ۵ ساله می‌توانیم به نتایج نهایی برسیم.

وزیر دفاع درباره مناسبات با کشورهای دیگر هم گفت: ما با حدود ۲۰ مقام از کشورهای مختلف در سطح وزرا و معاونان وزرای دفاع آنان ملاقات داشتیم و چند اقدام اساسی را دنبال می‌کنیم، یکی بازدید از دستاوردهای دفاعی ما در نمایشگاه‌های ثابت است که غالبا متعجب می‌شوند با تحریم‌ها چگونه این میزان توفیقات راهبردی و بزرگ را بدست آوردیم.  در این ملاقات‌ها زمینه‌سازی صادرات محصولات خود را که یک‌سال گذشته ۵ برابر رشد داشتیم را پیگیری می‌کنیم.  

آشتیانی گفت: در حوزه بین‌الملل و دیپلماسی دفاعی کارهای زیادی را انجام دادیم اما به دلیل حساسیت موجود در این حوزه نمی‌توان بسیاری از موارد را مطرح کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.