۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 909175

چین، واردات گاز از آسیای مرکزی را افزایش داد و کشورهای ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و ازبکستان، تامین‌کنندگان اصلی گاز مورد نیاز این کشور در ماه ژوئن بودند.

افزایش واردات گاز چین از آسیای مرکزی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، واردات گاز به چین در ژوئن، ۱۹ درصد رشد کرد. طبق داده‌های رسمی گمرک چین، این کشور در ژوئن، ۱۳.۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد کرد که نسبت به میزان واردات مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، افزایش ۱۹ درصدی نشان داد.

واردات گاز به چین از طریق خطوط لوله و در قالب مایع بود. در مجموع، ۵.۷۸۵ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله در ژوئن به چین وارد شد که نسبت به کل واردات ماه پیش از آن، افزایش اندکی داشت. تامین کنندگان اصلی گاز از طریق خطوط لوله، ترکمنستان (۲.۶۹ میلیارد مترمکعب)، روسیه (۱.۹ میلیارد مترمکعب)، قزاقستان (۶۱۰ میلیون متر مکعب) و ازبکستان (۳۷۰ میلیون مترمکعب) بودند.

قزاقستان

مقامات کشاورزی قزاقستان در تلاش هستند تا موانع صادرات مواد غذایی به چین را برطرف کنند. طبق گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی قزاقستان، مقامات این کشور با نمایندگان خدمات گمرکی چین برای بحث در مورد مسائل لجستیکی که مانع صادرات شده است، دیدار کرده اند.

باورژان آبیزبایف، یکی از مقامات وزارت کشاورزی قزاقستان، آمادگی این کشور را برای انجام ممیزی از سیستم خدمات دامپزشکی اعلام کرد. بعلاوه، مقامات قزاقستان برای افزایش صادرات کلزا، نخود و عدس به چین، ابراز تمایل کردند.

در این بین، صادرات گندم از قزاقستان به چین در سال میلادی گذشته، بهبود یافت اما همچنان از کل صادرات در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ پایین‌تر ماند. در طول ۱۰ ماه فصل بازاریابی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، قزاقستان، ۲۷۳ هزار تن گندم صادر کرد، در حالی که میزان صادرات در فصل بازاریابی قبلی، تنها ۲۲ هزار و ۳۸۰ تن بود.

آمار صادرات اخیر همچنان کمتر از ۳۰۱ هزار تنی است که قزاقستان در فصل بازاریابی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به چین ارسال کرده بود. طبق اعلام شرکت دولتی «کازترید» (QazTrade)، میانگین قیمت گندم صادراتی به چین از قزاقستان در فصل بازاریابی ۲۰۲۳-۲۰۲۲، حدود ۲۷۰ دلار در هر تن بوده است که ۱۳ درصد کمتر از قیمت ۳۱۰ دلار در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بوده است.

تاجیکستان

خبرگزاری تاس روسیه گزارش کرد که تاجیکستان می‌خواهد ابتکار بهبود جاده در منطقه دورافتاده گورنو-بدخشان با هزینه ۲۲۷ میلیون دلاری را پیش ببرد. این پروژه برای گسترش گزینه‌های حمل و نقل زمینی برای تجارت چین و اروپا طراحی شده است اما در گزارش تاس اشاره نشد که تاجیکستان این ابتکار را چطور تامین مالی خواهد کرد.

در این بین، خبرگزاری خووار گزارش کرد که یک برنامه جدید تبادل آموزشی برای آموزش دانشجویان تاجیک در بخش صنایع استخراجی، برگزار می‌شود. موسسه معدن و متالورژی تاجیکستان با دانشگاه نفت و گاز چین قراردادی امضا کرده است که تحت آن، دانشجویان تاجیک به مدت دو سال در موسسه معدن و متالورژی و دو سال دیگر در یک دانشگاه چینی تحصیل خواهند کرد. تحصیل در چین برای دانش آموزان تاجیک که دیپلم چینی دریافت می‌کنند رایگان خواهد بود.

ازبکستان

ازبکستان چین در حال بررسی راه‌هایی برای گسترش صادرات خود به اروپا از طریق راه آهن ازبکستان است. مقامات استان ساحلی جیانگ سو چین در اواسط ماه اوت برای یک ماموریت حقیقت یاب از ازبکستان دیدار کردند و با نمایندگان راه آهن باری ازبکستان گفت‌وگو کردند و مکان‌های بالقوه تاسیسات لجستیکی در تاشکند، سمرقند، فرغانه و اندیجان را بررسی کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.