همزمان با نزدیک شدن ایام‌الله اربعین حسینی، مرزها مملو از عاشقان مکتب حسین(ع) شده است.

موج عاشقان حسین(ع) در مسیر بهشت/ گزارشی از آخرین وضعیت مرزها و توصیه‌های اربعینی در آستانه بزرگ‌ترین تجمع شیعیان

به گزارش قدس آنلاین، سردار رادان فرمانده نیروی انتظامی کل کشور روز گذشته و در برنامه زنده تلویزیونی بیان کرد فقط افرادی که برای خروج از کشور مرز مهران را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند از سایر مرزها وارد عراق شوند.

مرز مهران و شلمچه دارای حجم گسترده‌ای از زائران است؛ بنابراین حتماً مسافران برای کاهش معطلی خود از مرزهای تمرچین و باشماق که دارای گیت‌های بیشتر هستند، استفاده کنند.

وزیر کشور نیز که برای بازدید از روند خدمت‌رسانی به زائران به مرزهای جنوبی کشور سفر کرده بود، با تأکید بر اینکه تردد زائران اربعین از مرزهای کشور روان است، گفت: بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سامانه سماح نام‌نویسی کرده‌اند.

وی ادامه داد: مواکب مردمی‌، هلال احمر، اورژانس، مجموعه استانداری‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی در مرزها مستقر هستند و خدمات مطلوبی به زائران ارائه می‌دهند.براساس آخرین آمارهای منتشر شده ، بیش از ۸۰۰هزار  نفر از عاشقان و دلدادگان سالار شهیدان در سه روز گذشته، از طریق مرزهای شش‌گانه وارد خاک عراق شده‌اند و براساس اعلام روز گذشته وزارت کشور، موج جمعیت نشان‌دهنده آن است که پیک نخست سفر زائران پیاده اربعین هنوز به اتمام نرسیده است.

دروازه‌های بهشت از سمت مهران شلوغ است 
در این بین مرز مهران به عنوان شلوغ‌ترین دروازه بهشت کربلا، همچنان بیشترین متقاضی را برای خروج از کشور دارد. تا ظهر دیروز نزدیک  به ۵۰۰ هزار زائر از این گذرگاه عبور کرده و وارد کشور عراق شده‌اند. با اینکه برآوردها از پایان پیک نخست مراجعه به مرزها پس از روز جمعه خبر می‌داد، اما مشاهدات رسانه‌ها از مرز نشان می‌دهد روز گذشته هم تعداد قابل توجهی از زائران خود را به این مرز رسانده‌اند.

ستاد مرکزی اربعین هم در اطلاعیه‌ای از زائرانی که در مسیر مهران هستند، خواست به سمت مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین تغییر مسیر دهند. مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین که از دیرباز لقب دروازه کربلا را داشته، اما آمار ۵۷ هزار زائر عبوری را ثبت کرده است.

آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد ۲۱ هزار نفر از زائران که اغلب از ساکنان استان‌های شمال غربی کشور هستند، مرز تمرچین واقع در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی را برای ورود به خاک کشور عراق انتخاب کرده‌اند. مرز باشماق که در شهرستان مریوان استان کردستان قرار دارد نیز تا ظهر امروز آمار خروج بیش از ۱۱ هزار زائر را ثبت کرده است.

ورود ۲۷۲ هزار زائر از مرزهای جنوبی به سرزمین عشق  
مرزهای شلمچه و چذابه رتبه دوم شلوغ‌ترین مرزهای کشور برای ورود به عراق را از آن خود کرده‌اند.

بر اساس آخرین اخبار تا ظهر دیروز بیش از ۲۳۶ هزار زائر از مرزهای خوزستان وارد کشور عراق شده‌اند و ۷۲ هزار زائر نیز از مرز چذابه وارد خاک عراق شده‌اند و مسئولان پیش‌بینی می‌کنند این رقم به ۲میلیون نفر برسد.

رسانه‌ها از مرز شلمچه نیز گزارش می‌دهند این مرز همچون مرز مهران صبح دیروز شاهد حضور تعداد قابل توجهی از زائران بوده است. 

مشارکت ۱۱ هزار نیروی الحشدالشعبی در تأمین امنیت اربعین
فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشدالشعبی با اشاره به اینکه این نیرو در اربعین فعالیت خدماتی و اطلاعاتی می‌کند، گفت: رزمندگان ما در کنار سایر نیروهای امنیتی به تأمین امنیت زائران و خدمت‌رسانی و تسهیل عبور و مرور، ارائه خدمات پزشکی و هرگونه پشتیبانی لجستیکی و خدماتی می‌پردازند.

علی الحمدانی، فرمانده ستاد عملیات فرات مرکزی الحشدالشعبی گفت بیش از ۱۱ هزار نیروی الحشدالشعبی در تأمین امنیت اربعین مشارکت دارند. 

مراکز درمانی هلال احمر در مسیر اربعین کجاست؟ 
به گفته طاهر درودی معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، در مسیر نجف به کربلا ۱۲ موکب از جمله موکب بنات الحسین عمود ۱۸۸، موکب انصارالحسین ۳ عمود ۲۱۵، موکب شهدای خرم آباد عمود ۳۴۵، موکب انصارالحسین ۴ عمود ۳۸۶، موکب انصارالحسین ۵ عمود ۴۹۴، موکب انصارالحسین ۶ عمود ۷۵۳، موکب یامهدی عمود ۷۷۰، موکب انصارالحسین ۷ عمود ۸۴۱، موکب خیمه مکتب طاها عمود ۹۴۰، موکب نورالشهدا عمود ۹۹۱، موکب آستان مقدس حضرت معصومه (س) عمود ۱۰۸۰ و موکب خدام الحسین عمود ۱۱۲۰ به صورت شبانه روزی به زائران ابا عبدالله‌الحسین(ع) خدمات امدادی و درمانی ارائه می‌کنند.

افزایش شعب بانکی عرضه‌کننده ارز اربعین
شعب منتخب عرضه‌کننده ارز زیارت همه روزه تا ساعت ۱۵ و شعب کشیک تا ساعت ۱۸ آماده فروش و تحویل ارز به هموطنان هستند. همچنین سامانه‌های برخط و باجه فرودگاهی در تمام طول شبانه روز فعال هستند.

تاکنون ۶۰۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی ارز مورد نیاز خود را از طریق بانک‌های عامل تهیه کرده‌اند. همچنین فروش مجازی ارز اربعین از طریق پیام‌رسان «بله» و شبکه اجتماعی «روبیکا» هم توسط بانک‌های ملی و سپه انجام می‌شود. توزیع ارز (اسکناس) به زائران حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار تا ۱۴ شهریور ادامه دارد.

اقلام ممنوعه در عراق کدامند؟
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا فهرست داروهای ممنوعه را برای سفر به عراق اعلام کرد و به زائران اربعین گفت: از حمل و نگهداری داروهای گیاهی که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد (قره قروت و شیرین بیان) و ممکن است برای مأموران عراقی ناشناخته باشد، خودداری کنند.

از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.