وزیر امور خارجه با بیان اینکه پول بلوکه‌ای شده‌ای در هیچ کشوری نداریم، گفت: می‌توانیم از دارایی‌هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.

امیرعبداللهیان: پول بلوکه‌ شده‌ای در هیچ کشوری نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در حاشیه حضور در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران گفت: درخصوص صادرات گاز و برق ایران به عراق دائماً به دارایی‌های ایران در بانک تی بی ای عراق افزوده می‌شود که به طور مستمر بانک مرکز خریدهایی که نیاز هست را اعلام می‌کند.

وی افزود: پیگیری‌های جدی در دولت سیزدهم برای دریافت پول‌های بلوکه شده انجام شده است، سال گذشته ۳۹۰ میلیون پوند مطالبات از انگلیس را که مربوط به قبل از پیروزی انقلاب بود را دریافت کردیم و این‌ در مسیر قانونی و عزتمندانه طی برای مصارفی که خودمان ترجیح دادیم، استفاده شد و صحبت هایی همچون نفت در مقابل غذا صحت ندارد.

وزیر امور خارجه درباره مزایای پیوستن ایران به بریکس تصریح کرد: چند عامل باعث شد که ایران از نخستین کشورهایی باشد که عضویت آن‌ در بریکس پذیرفته می شود، عامل نخست این بود که آیا ایران در بین ۴۰ کشور متقاضی پیوستن به بریکس، شاخص‌های لازم را دارد یا خیر، که با کارشناسی‌های لازم از سوی ۵ عضو اصلی به این جمع‌بندی رسیدند که ایران توانمندی‌ها و شاخص‌های لازم را دارد.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از دیگر بحث‌ها این بوده که آیا ایران که تحت تحریم ها قرار دارد، می‌تواند به عضویت درآید که با نگاه به تمامی این مسائل عضویت ایران پذیرفته شد.

وی ادامه داد: نقش دیپلماسی سران در پیوستن به بریکس خیلی حائز اهمیت بود. رئیس جمهور در تماس با تک تک روسای ۵ کشور اصلی رایزنی داشتند و دستگاه دیپلماسی از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و نهایتاً دیپلماسی فعال و توجه آیت‌الله رییسی سبب شد ایران عضو رسمی بریکس شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران با عضویت در بریکس وارد ائتلافی جدید شده است که می تواند قدرت اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی و بین‌المللی در نظام ‌مبتنی بر چند جانبه گرایی را افزایش دهد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر پویشی که در سامانه فارس من این خبرگزاری توسط بخشی از مخاطبان مبنی بر سلب تابعیت از ایرانی‌هایی که بر علیه ایران اقدام می‌کنند، گفت: ما در وزارت امور خارجه مسئولیت داریم در قبال همه ایرانیانی که خارج از کشور هستند و امروز اگر یک ایرانی در خارج از کشور فرزندش به دنیا می‌آید حتی اگر ضد انقلاب باشد یا سلطنت طلب باشد و یا حتی جزو منافقین باشد، وقتی مراجعه می‌کنند به سفارت و برای فرزند شان شناسنامه می‌خواهند ما به فرزندشان شناسنامه می‌دهیم.

وی ادامه داد: اگر یک فردی منافق یا سلطنت طلب بوده فرزند او گناهی ندارد، یا مثلا فردی در یک کشوری تخلفی کرده و آن جا الان زندانی است ما به عنوان وزارت امور خارجه و سفارت های ایران، موظفیم از حقوق ایرانیان صرف نظر از گرایش شان، فکرشان و تخلف شان قویاً حمایت کنیم و این وظیفه و رسالت ماست.

امیرعبداللهیان در پایان گفت: هیچ گاه ما چنین پیشنهادی نمی‌دهیم که تابعیت یک فرد ایرانی لغو بشود و  آقای رئیسی و مقامات عالی نظام هم چنین تفکری ندارند، بلکه همه معتقدیم ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما خدمت گذار همه ایرانیان با هر تفکری هستیم.

وزیر امور خارجه در پایان بیان کرد: یک زمانی از یک مقام خارجی که اقوام مختلفی در کشورشان بود گفت که برای من جالب است که وقتی از اتباع ایرانی می‌پرسم شما اهل کجا هستید ابتدا هویت ایرانی خود را می‌گویند در حالی که این مقام خارجی می‌گفت در کشور خودشان قومیت ها اولویت دارند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.