معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت گازرسانی در کشور پرداخت و گفت: تا پایان دولت فعلی همه شهرها و روستاهایی که صعب العبور نیستند و قابلیت گاز رسانی داشته باشند، به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

مصرف گاز در کشور زیاد است/ اتصال همه شهرها و روستاها به شبکه گاز تا پایان دولت سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «محسن مظلوم فارسی‌باف» در گفت‌وگویی درباره وضعیت گاز رسانی در کشور گفت: ما در همه کشور خط لوله گاز داریم و فقط می توان گفت در کویر لوت لوله گاز نداریم.

وی بیان‌داشت: ایران با دارا بودن ۴۰ هزار کیلومتر خط اصلی و ۴۸۰ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، بزرگترین شبکه انتقال گاز در دنیا را داریم.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران ادامه‌داد: این خطوط گاز از هشت پالایشگاه به مصرف کننده منتقل می‌شود. خط انتقال گاز ما از چین هم بزرگتر است و ۹۰ مورد تاسیسات انتقال فشار گاز در کشور داریم تا با افت فشار مواجه نشویم.

فارسی‌باف با اشاره به وجود ۳۰ میلیون مشترک گاز در کشور، خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰ درصد شهرها و ۸۵ درصد روستاهای به گاز متصل هستند. تا پایان دولت فعلی همه شهرها و روستاهایی که صعب العبور نیستند و قابلیت گاز رسانی داشته باشند، به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

وی با اشاره به اینکه در زمستان ها مصرف خانگی افزایش می یابد و در تابستان شرایط برعکس می شود، گفت: همه سرشبکه های گاز که باعث افت فشار می‌شود را شناسایی و تقویت کرده ایم تا اتفاق زمستان سال قبل دوباره رخ ندهد.

این مسوول اضافه‌کرد: مصرف گاز در دی‌ماه ۸۰۰ میلیون متر مکعب و در مرداد ماه ۵۷۰ میلیون متر مکعب است و بر این اساس، تفاوت فاحشی بین فصل گرم و سرد سال وجود دارد.

زمستان امسال چالش اساسی در زمینه تامین گاز مردم نخواهیم داشت

وی اظهار داشت: در زمستان بیش از ۵۰ درصد مصرف گاز به بخش خانگی اختصاص می یابد و در تابستان ها همین میزان گاز توسط بخش های صنعتی استفاده می شود و سهم بخش خصوصی ۱۰ درصد می شود.

فارسی باف یادآور شد: عوامل مختلف فناوری، فرهنگی و غیره در افزایش مصرف گاز تاثیر گذار است. همچنان از مردم تقاضا داریم الگوی مصرف بهینه را رعایت کنند، اما زمستان امسال چالش اساسی در زمینه تامین گاز مردم نخواهیم داشت.

معاون پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز گفت: با اینکه منابع انرژی زیادی مثل زغال سنگ، خورشیدی و سایر انرژی های تجدید پذیر در کشور وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد، اما حوزه مصرف گاز در کشور وزن زیادی دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: ایران در منطقه ای واقع شده که مرز خشکی زیادی دارد که مشتری گاز ما هستند و پتانسیل گسترش صادرات گاز را داریم.

عقب ماندگی تاریخی در حوزه ال ان جی

فارسی‌باف افزود: همچنین پتانسیل صادرات گاز از طریق اقیانوس پیما در کشور وجود دارد و باید این ظرفیت را فعال کنیم. این در حالی است که یک عقب ماندگی تاریخی در موضوع ال ان جی وجود دارد.

معاون شرکت ملی گاز گفت: فناوری استفاده از گاز ال ان جی در کشور توسعه یافته است و می توان این موضوع را گسترش داد و هم اکنون با ۱۰۰ شرکت دانش بنیان قراداد مستقیم داریم.

وی اظهار داشت: تلاش کرده ایم که از حیث تجهیزات راهبردی خودمان را از کشورهای خارجی بی نیاز کنیم و در حال حاضر نیاز ما به خارج به اندازه ۱۰ درصد در تجهیزات غیر راهبردی است. همچنین ۳۵ قلم از تجهیزات در داخل تولید شده است.

فارسی‌باف اظهار داشت: یکی از تجهیزات تولیدی ما «کُد باکس» است که فقط پنج کشور پیشرفته دنیا به آن دست پیدا کرده اند و در حوزه ال ان جی هم پیچیده ترین تجهیز ک«ُلد باکس» است که صفر تا 100 آن را در یک شرکت دانش بنیان تولید کردیم.

وی ادامه داد: توربو کمپرسور نیز یک کالای راهبردی است که توسط یک شرکت دانش بنیان دیگر، داخلی سازی شده و اگر این قطعه نبود ۴۰ درصد توان تولید و انتقال گاز ما کاهش می یافت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.