قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، درباره ساماندهی معلمان خرید خدمت اظهار داشت: معتقدم تا زمانی که نیروی انسانی در آموزش و پرورش ساماندهی نشود، هیچ اتفاقی در آموزش و پرورش نخواهد افتاد.

۴۶۰ هزار دانش آموز جدید به مدارس می آیند/ امسال هم کمبود معلم داریم

 وی ادامه داد: در اصل مدنظر آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین معلم مهم ترین موضوع است و تا زمانی که معلم ساماندهی و معلم خوب جذب نشود و همچنین در این حوزه کمبودی داشته باشد کار می لنگد. پس تمام هم و غم باید در این قصه گذاشته شود.

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش  بیان کرد: نیروی انسانی ماهر تنها از درگاه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است. در حال حاضر فرد باید دوره ۴ ساله را  طی کند تا در ابتدا خودش تربیت شود که اسم این دوره چهار ساله تربیت معلم است و در آخر خروجی این تربیت در اختیار دانش اموزان قرار گیرد و بهترین ها تربیت کند.

احمدی لاشکی بیان کرد: وقتی ما کمبود نیروی انسانی داریم، مجبوریم خارج از این حوزه عمل و افرادی جذب کنیم، بنابراین آسیب می  بینیم.حالا قانون الحاق تبصره ده ماده ۱۷ که در گذشته انجام شد، ۹۲ هزار نفراز معلمان خرید خدمت را تعیین تکلیف کرد. یک تعدادی بعد از تاریخ اجرایی سازی قانون الحاق تبصره ده ماده ۱۷ هستند که ما منتظریم مجلس دراین خصوص باید قانون را تعیین کند که این کار قانونگذار است و هر آنچه که مجلس بنویسند و تعیین کنند، ما مطیع آن هستیم.

وی ادامه داد: سال گذشته نیروی خرید خدمات آموزشی حدود ۱۹ هزارنفر بود، در سال تحصیلی جدید تعیین تکلیف می شوند که در این راستا وزیر دستور داده است که آمار دقیقی از نیروهای خرید خدمت بیاوریم و تا قبل از سال تحصیلی در جلسه ای اختصاصی هماهنگ شویم و کارهایی که باید از سوی سازمان اموراداری استخدامی انجام شود یا اگر قرار است برای تعیین تکلیف به مجلس برود، انجام گیرد و حتما باید تکلیف معلمان خرید خدمت تعیین شود.

معاون حقوقی مجلس آموزش و پرورش با طرح سوال آیا ما کمبود نیروی انسانی داریم عنوان کرد: قطعا، پیش بینی ما امسال  این است که ۸۰ هزار نفر متقاضی خروج از آموزش و پرورش هستند و ما امسال ۲۸ هزار و ۱۹۷ نیرو در مقطع ابتدایی، ۲۲ هزار ۱۸۴  نفر در دوره متوسطه جذب می کنیم، در حال حاضر کار اداری این افراد در حال انجام است اما نهایی نشده است، ضمن اینکه بایدبرای آموزش به دانشگاه فرهنگیان بروند و همرمان در نظام تعلیم و تربیت از آن ها استفاده کنیم. همچنین اتفاق خوبی که امسال افتاد این بود که ۳۰  هزار نفر در کنکور سراسری که نتیجه آن آمده قبول شده اند، غیر از این سازمان امور استخدامی به ما قول داده که ۲۰ هزار نیروی خدماتی امسال بتوانیم جذب کنیم که در مجموع  ۱۰۰ هزار نیروی انسانی برای یکسال جذب می شود. این اتفاق بزرگی است و هیچ سالی چنین چیزی را سراغ نداشتیم اما باز کمبود داریم چون این ۳۰ هزار ۴ سال دیگر معلم می شوند نه الان و از آن طرف بیش از ۷۰ هزار معلم احتمالاً خارج از نظام بشوند و باز کمبود پیدا داریم.

وی از سازمان برنامه و بودجه درخواست همکاری برای پرداخت دوماهانه حقوق اضافه کار معلمان شاغل را کرد و افزود: تا بتوانیم در علاوه بر ایجاد انگیزه در معلملن شاغل و از معلمان رسمی خود در جبران این کمبود استفاده کنیم، الان وزارتخانه درحال پیگیری است.  امسال حدود ۴۶۰ هزار دانش آموز نسبت به سال گذشته به آموزش و پرورش اضافه می شود و باید برای این دانش آموزان  معلمان جدید پیش بینی کنیم نمی توانیم رهایشان کنیم. اگرهمکاری و هماهنگی بین سه دستگاه وزارت آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به وجود بیاید، ان شاالله مشکلی برای ابتدای سال تحصیلی برای معلمان نخواهیم داشت و تعیین تکلیف غیر رسمی باید سریعتر این اتفاق بیفتد.

منبع: خبرگزاری برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.