رییس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی گفت: استفاده از تخصص و مهارت نخبگان و تبدیل آنها به درآمدهای ارزی، مانع از مهاجرت آنان می‌شود.

مهارت و تخصص نخبگان را به درآمدهای ارزی تبدیل کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «مرتضی کارگر» اهار کرد: در ایران موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی در حوزه های سیاستگذاری، ترویج و آموزش، نیاز به ورود فعالان به این حوزه دارد و در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی به این منظور طراحی و اجرا شده است.

وی بیان‌داشت: صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان در دوران اوج خود تا چهار میلیارد دلار هم رسید، اما در برخی سال‌ها این رقم افت محسوسی داشته است.

رییس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی خاطرنشان‌کرد: امروز شاهدیم، در کشورهای پیشرو و توسعه‌یافته، آمار صادرات خدمات فنی و مهندسی بالاتری نسبت به صادرات کالا دارند و در کشورمان نیز، با توجه به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان در عرصه‌های فنی و مهندسی، پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به کم بودن درآمدها به عنوان یکی از دلایل مهاجرت نخبگان از کشور، تاکید کرد: اگر بتوانیم خدمات ناشی از مهارت و تخصص این نخبگان را به دیگر کشورها صادر کرده و آنان را به درآمدهای ارزی برسانیم، می‌توان از مهاجرت آنان جلوگیری کرد.

کارگر ادامه‌داد: در همین راستا، مرکز آموزش بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تمرکز خود را بر ارائه آموزش‌های حوزه صادرات قرار داده و با رویکرد جدید حاکم بر کشور و جهان، این مرکز نیز به موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی و تدوین دوره‌های آموزشی به این منظور روی آورده است.

رییس هیات عامل مرکز آموزش بازرگانی تصریح کرد: موفقیت در عرصه صدور خدمات فنی و مهندسی به توافق بین دولت‌ها بستگی دارد، اما در حوزه آی تی نیازی به توافق نیست و در موضوع صنایع خلاق و هنری نیز شرایط متفاوتی را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: کشورمان دارای بهترین ظرفیت در موضوع صنایع خلاق و هنری در خاورمیانه است و به‌ویژه در عرصه پویانمایی در سطحی بالاتر از ترکیه و عربستان هستیم، همچنین با توجه به اشتراکات فرهنگی با کشورهای مسلمان و همسایه، تمایل زیادی به استفاده از محصولات تولیدی کشورمان در حوزه فیلم و انیمیشن وجود دارد.

کارگر با اشاره به برگزاری پنجمین همایش تخصصی شورای راهبردی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و صنعت احداث و انرژی در روز جاری در محل مرکز پژوهش‌های بازرگانی، افزود: در این همایش، ذی‌نفعان این حوزه و خبرگان حضور دارند که با دسته بندی انجام شده، آموزش‌ها در سه دسته خدمات فنی و مهندسی، خدمات آی سی و آی سی تی و خدمات هنری و موضوعات فرهنگی ارائه می‌شود.

وی ادامه‌داد: دوره آموزشی ۷۰ ساعته برای هر یک از سه دسته یاد شده در نظر گرفته شده است که با برگزاری همایش در روز جاری، این دوره ها به صورت پیوسته و دائمی در طول سال برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.