مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد، تداوم ضد حمله در دست اجرای اوکراین در منطقه زاپوریژیا، احتمال آسیب وارد شدن به نیروگاه هسته‌ای این منطقه را افزایش می‌دهد.

هشدار گروسی درباره افزایش خطرات علیه نیروگاه زاپوریژیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان سخنرانی در انستیتوی امور بین‌الملل سوئد گفت: در حال حاضر همانطور که شما می‌دانید یک ضد حمله (از سوی اوکراین) اجرا می‌شود که در چند روز گذشته در منطقه زاپوریژیا متمرکز بوده است. این ضد حمله احتمال حمله یا آسیب به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا را افزایش داده است.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا واقع در کرانه چپ رودخانه دنیپرو، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا از جمله تعداد واحدها و بازدهی انرژی محسوب می‌شود. این نیروگاه در اوایل مارس ۲۰۲۲ تحت کنترل قوای ارتش روسیه قرار گرفت و از آن زمان به بعد بارها هدف گلوله باران قرار گرفته است. این تهدیدات علیه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا نگرانی‌های بین‌المللی درباره احتمال وقوع یک حادثه هسته‌ای را افزایش داده است.

اوکراین از اوایل ژانویه سال جاری میلادی ضدحمله به نیروهای روس را بعد از تاخیرهای مکرر به اجرا گذاشت. کی‌یف با بهانه کردن نیازهایش برای اجرای این ضدحمله بار دیگر حامیان غربی را به منظور افزایش کمکهای نظامی و مالی به خود تحت فشار گذاشته است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سربازان اوکراینی اخیرا در چارچوب اجرای این ضد حمله تلاش کردند در سه محور شامل جنوب دونتسک، باخموت و زاپوریژیا پیشروی کنند اما تلاشهای آنها ناکام مانده است. بر اساس گزارش‌ها تمرکز اصلی اوکراین در بین این سه محور بر زاپوریژیا است. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام داشت، اوکراین تا تاریخ چهارم اوت حدود ۴۳۰۰۰ سرباز و ۴۹۰۰ واحد از تجهیزات نظامی خود را در جریان اجرای ضدحمله‌اش از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.