مذاکرات وزیران منابع آب کشورهای مصر، سودان و اتیوپی درباره آبگیری و فعال سازی سدالنهضه با شکست روبرو شد.

مذاکرات قاهره درباره سدالنهضه ناکام ماند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، پس از دو سال وقفه در مذاکرات سدالنهضه، با توافق ماه گذشته رئیس جمهور مصر و نخست وزیر اتیوپی ، دور جدید این مذاکرات یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در قاهره برگزار شد و وزیران منابع آب کشورهای مصر، سودان و اتیوپی درباره آبگیری و فعال سازی  سد النهضه به گفت‌وگو نشستند. این نشست در حالی برگزار شد که اتیوپی بدون جلب موافقت قاهره و خارطوم سومین مرحله آبگیری سد النهضه را انجام داده و مرحله چهارم مرحله آبگیری این سد در آستانه پایان است.

وزارت منابع آب و آبیاری مصر با اشاره به برگزاری نشست دو روزه وزیران منابع آب مصر، سودان و اتیوپی در قاهره اعلام کرد: هیچ تغییر ملموسی در مواضع اتیوپی درخصوص مذاکرات سد النهضه مشاهده نمی‌شود.

«محمد غانم» سخنگوی رسمی وزارت منابع آب و آبیاری مصر گفت: در نشست قاهره ، مصر پیشنهادهایی درباره آبگیری و فعال سازی سد النهضه ارائه داد اما هیچ تغییری در مواضع اتیوپی در مذاکرات مشاهده نشد.

به نوشته روزنامه القدس العربی «محمد غانم» افزود: شرکت کنندگان در نشست قاهره نگرانی‌های خود را  درباره سدالنهضه مطرح کردند و قرار شد دور جدید مذاکرات اواخر سپتامبر آینده در پایتخت اتیوپی برگزار شود.

وی با ابراز امیدواری به اینکه در دور بعدی مذاکرات شاهد برداشتن گام‌های مثبت از سوی اتیوپی باشیم، اظهار داشت: مصر به تلاش‌ها خود برای دست یابی مذاکره کنندگان به یک توافقنامه الزام آور درباره آبگیری و فعال سازی سدالنهضه ادامه خواهد داد.

با شروع ساخت سد النهضه بر روی رودخانه نیل توسط اتیوپی اختلاف درباره حقابه مصر و سودان از این رودخانه کلید خورد. از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز مصر از رودخانه نیل تامین می‌شود، قاهره حاضر نیست هیچ گونه تغییر در میزان حقابه‌اش به وجود آید. مصر و سودان خواهان تضمین‌های حقوقی درباره حقابه خود به ویژه در فصل خشکسالی هستند اما اتیوپی زیر بار ارائه چنین تضمینی نمی‌رود. به همین دلیل، مذاکرات این کشورها بیش از دو دهه است ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.