معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی تلاش کرد با ادعایی علیه نقش ایران در حوزه دریانوردی، حضور ثبات‌زدای نیروهای نظامی کشورش در منطقه را توجیه کند.

توجیه پنتاگون برای اقدامات ثبات‌زدایش با ادعایی علیه ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه العربیه نوشت، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری درباره اقدام ثبات‌زدای اخیر پنتاگون در اعزام جنگنده‌ها، تفنگ‌داران دریایی و ناوهای جنگی بیشتر به منطقه گفت: «تا وقتی که به حضور این نیروها نیاز باشد، در منطقه می‌مانند.»
پنتاگون ماه گذشته، ادعای «نقش ثبات‌زدای ایران» در منطقه در حوزه دریانوردی و «توقیف غیرقانونی کشتی‌های تجاری» از سوی آن را یکی از دلایل اعزام نیروهای بیشتر به منطقه تلقی کرده بود.

این اقدام واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.
آمریکا که هزاران کیلومتر با خاورمیانه فاصله دارد، با حضور نظامی مداخله‌جویانه در منطقه، از اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده ثبات و امنیت آن است. در حالی که واشنگتن مدعی است،  برای حفظ امنیت منطقه در آن حضور دارد، مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند حفظ امنیت آن بر عهده خود کشورهای منطقه است و می‌توانند با همکاری و مشارکت در ابتکارات منطقه‌ای و بدون دخالت بیگانگان امنیت آن را تامین کنند.
از موارد فعالیت‌های ثبات‌زدای پنتاگون در منطقه فعالیت‌های تحریک‌آمیز آن هنگام توقیف برخی کشتی‌های تجاری از سوی نیروی دریایی ایران بوده است که اقدام به فعالیت‌های غیرقانونی قاچاق می‌کردند.
سینگ در پاسخ به این که آیا نشانه‌ای مبنی بر کاهش «تهدیدها» از سوی ایران نسبت به نظامیان آمریکا در سوریه و عراق یا علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز وجود دارد، با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه نقش ایران در منطقه گفت: «ما همچنان شاهد آزار و اذیت کشتی‌های تجاری از سوی گروه‌های تحت حمایت سپاه پاسداران بوده‌ایم. کاهشی در آن احساس نکرده‌ایم. بنابراین، دلیلی برای خارج کردن نیروها وجود ندارد.»
این مقام پنتاگون متذکر شد، تا زمانی که تغییری در آنچه «تهدیدات ایران» خواند ایجاد نشود، هیچ تغییری در موضع آمریکا ایجاد نخواهد شد.
با فاصله کوتاهی از تصمیم پنتاگون برای اعزام نیروهای بیشتر به منطقه، ایران رزمایش «فدائیان حریم ولایت» توسط نیروی هوایی ارتش را انجام داده و از موشک کروز دور برد «ابومهدی» و با قدرت تخریب بالا رونمایی کرد که در آن از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.
برخی تحلیل‌گران این اقدام ایران را «نمایش اقتدار» در برابر اقدام ثبات‌زدای پنتاگون تلقی کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.